روزهای رخوت‌بار بازار بورس

روزهای رخوت‌بار بازار بورس
بازار بورس روزهای رخوت‌باری را سپری می‌کند. ارزش و حجم معاملات روز گذشته حاکی از بی‌رغبتی سهامداران از خرید یا فروش سهام‌ است.

بازار بورس روزهای رخوت‌باری را سپری می‌کند. ارزش و حجم معاملات روز گذشته حاکی از بی‌رغبتی سهامداران از خرید یا فروش سهام‌ است. در چنین دورانی، بلاتکلیفی مهم‌ترین عاملی است که بی‌میلی بورس‌بازان به دادوستد در بازار بورس را توجیه می‌کند، چراکه همه سهامداران در انتظار مشخص شدن برخی موضوعات به‌جا مانده مانند سیاست‌های اقتصادی و مواضع جدید دولت امریکا هستند. بسیاری از صنایع فعال در بورس تهران و سهامداران عمده آنها، هم‌اکنون منتظر پایان یافتن تردیدهای موجود بوده و کمتر به میدان بازار سهام وارد می‌شوند.

روز گذشته ارزش، حجم و تعداد معاملات وضعیت ناامید‌کننده‌یی داشته و رقم‌های به ثبت رسیده نشان از رکود شدید بازار دارد. دیروز، ارزش معاملات برای چهارمین بار در سال جاری به محدوده 100میلیارد تومان رسید. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که در شهریورماه که عمیق‌ترین رکود بورس در سال جاری عنوان گرفته، ارزش معاملات، در این محدوده ثبت شده بود. همچنین دیروز، حجم معاملات نیز با ثبت 431میلیون سهم، دومین رکورد سال در کم حجمی را ثبت کرد. نخستین‌بار روز بیستم شهریورماه سال جاری، حجم معاملات با ثبت 388میلیون سهم کمترین رقم را ثبت کرده بود و در نهایت تعداد معاملات نیز با ثبت رقم 43هزار دفعه معامله به رکوردهای شهریورماه سال جاری بازگشت.

در تحولی دیگر نمادهای لیدری بازار نیز روز کم معامله‌یی را سپری کردند تا جایی که روی نماد فولاد، شبندر، خودرو، فملی، جم و زامیاد کمترین حجم فروش در هفته‌های اخیر ثبت شد. این در حالی است که طی روزهای گذشته، روی نماد پتروشیمی جم تا سقف 40میلیون سهم دادوستد می‌شد اما روز گذشته تنها 200هزار سهم توسط سرمایه‌گذاران مورد معامله قرار گرفت.

همچنین بررسی معاملات روز گذشته بازار نشان می‌دهد، حقوقی‌ها در دادوستدها کمترین مشارکت را داشته‌اند. این موضوع از آنجایی نشات می‌گیرد که برخی سهامداران عمده و حقوقی‌های بزرگ در روزهای پایانی هر ماه، بازی با نمادهای بورسی را شدت بخشیده و پس از ارتقای قیمت به فروش آنها اقدام می‌کنند. از لحاظ تکنیکالی نیز در برهه کنونی بازار سرمایه داخلی به حالت اشباع رسیده است به‌طوری که برخی صنایع به سطوح مقاومتی خود نزدیک شده و توان شکستن این سطح را ندارند. گروه‌های فلزات اساسی و معدنی از جمله گروه‌هایی بوده که پس از رشدهای چشمگیر در دوره‌های قبل، هم‌اینک به اصلاح قیمتی رو آورده و تاکنون موفق به عبور از سطح مقاومتی خود نشده‌اند. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی، این نمادها به معاملات کم حجم و رخوت‌بار خود ادامه داده و تا آینده نزدیک رشد چندانی را تجربه نکنند. در این سوی بازار نیز برخی نمادها همچنان در سطوح حمایتی خود به دام افتاده‌اند. نمادهای خودرویی از جمله نمادهایی بوده که مدت زیادی است معاملات آنها به اصلاح قیمت‌ها اختصاص دارد.

منبع خبر: پارس نیوز
  ۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۰:۲۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد