لزوم ورود شمش طلا احساس شد

لزوم ورود شمش طلا احساس شد
صنف طلا همواره خواستار عرضه شمش طلا در بانك كارگشايي بوده و از آن استقبال كرده است.
رييس اتحاديه كشوري طلا و جواهر، اقدام بانك مركزي براي عرضه شمش طلا در بانك كارگشايي را در كاهش قاچاق شمش طلا به كشور موثر دانست. محمد كشتي آراي به ايسنا گفت: صنف طلا همواره خواستار عرضه شمش طلا در بانك كارگشايي بوده و از آن استقبال كرده است. وي ادامه داد: قبلا طلا به صورت سكه وارد چرخه بانك مركزي مي‌شد، اما اكنون بانك مركزي لزوم ورود شمش طلا به اين چرخه را احساس كرده است.
رييس اتحاديه كشوري طلا و جواهر با اشاره به محاسن فروش شمش طلا در بانك كارگشايي به شكل حراج حضوري خاطرنشان كرد: اين اقدام از ورود شمش طلا به شكل قاچاق جلوگيري و آن را به حداقل مي‌رساند. كشتي آراي گفت: محصولات توليدي جواهر و طلاي كشور با اين كار به سمت افزايش كيفيت حركت مي‌كند و موجب دلگرمي توليدكنندگان در بخش طلا مي‌شود.
افزايش حبابي قيمت سكه و طلا و ضرورت اقدام بانك مركزي
يك كارشناس بانكي قيمت‌هاي طلا در بازارهاي داخلي در روزهاي اخير را همراه با حباب دانست و گفت: افزايش كاذب قيمت دلار دليل اصلي حباب موجود در بازار طلا و سكه است.
فريد ضياءالملكي در گفت‌وگو با فارس در مورد وجود حباب در بازار طلا و سكه، اظهار داشت: به طور حتم قيمت روزهاي اخير بازار داخلي سكه و طلا همراه با حباب بوده است؛ چرا كه قيمت‌هاي ارز در بازار آزاد با اختلاف قابل توجهي نسبت به قيمت‌هاي رسمي فروخته مي‌شود.
وي با تاكيد بر تاثير نوسانات ارز بر تغييرات قيمتي طلا، افزود: درحالي كه قيمت ارز رسمي 1033 تومان باشد، ولي ارز آزاد در بازار 1140 تومان فروخته شود قيمت‌هاي برآوردي براي طلا نيز غيرواقعي مي‌شود. اين كارشناس بانكي، افزايش كاذب دلار را دليل اصلي رشد كاذب و حبابي در بازار طلاي ايران دانست و گفت:‌ درصورتي كه ارز در بازار واقعي نيز با قيمت رسمي بانك مركزي فروخته شود قيمت طلا حبابي نخواهد داشت.
وي ضمن اشاره به قيمت جهاني دلار و فروش هر اونس طلا در اين بازارها ادامه داد: روش محاسبه قيمت طلا به اين نحو است كه قيمت جهاني را تقسيم بر 4 و ضرب در قيمت رسمي دلار مي‌كنند و با قيمت به دست آمده مبادلات را در بازار داخلي انجام مي‌دهند.
ضياءالملكي در مورد اقدامات بانك مركزي براي كنترل وضعيت موجود، تصريح كرد: فروش شمش طلا توسط بانك كارگشايي مي‌تواند باعث كاهش قيمت طلا واز بين رفتن حباب فعلي شود.
اين كارشناس بانكي طلاسازان را خريداران اصلي شمش طلا عنوان و اضافه كرد: طلا سازان با خريد شمش و ساخت طلاجات جديد مي‌توانند كاهش قيمت طلا را به همراه بياورند.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۱ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۳۷:۵۷ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد