مدیریت کیفیت جامع (TQM)

مدیریت کیفیت جامع (TQM)
مدیریت کیفیت جامع رویکردی به هنر مدیریت است که در دهه 1950 در صنعت ژاپن ظهور کرد و از اوایل دهه 1980 در جوامع غربی پیوسته رایج تر شده است.
مدیریت کیفیت جامع رویکردی به هنر مدیریت است که در دهه 1950 در صنعت ژاپن ظهور کرد و از اوایل دهه 1980 در جوامع غربی پیوسته رایج تر شده است.
کیفیت جامع، توصیفی از فرهنگ، نگرش و سازماندهی شرکتی است که هدف آن فراهم کردن محصولات و خدماتی است که احتیاجات مشتریان آن را برطرف مي‌نماید. فرهنگ مستلزم کیفیت در تمامي‌جنبه‌های عملیات شرکت به همراه انجام دادن درست کارها در ابتدای امر و حذف نواقص و زائدات از عملیات مي‌باشد.
بسیاری از شرکت‌ها در اجرای مدیريت کیفیت جامع دچار مشکل هستند. بررسی‌هایی توسط بنگاه‌های مشاور نشان داده است که تنها 20 درصد تا 36 درصد شرکت‌هایی که مدیریت کیفیت را اجرا کرده‌اند به پیشرفت‌های قابل توجهی یا حتی محسوسی در کیفیت، تولید، رقابتی بودن یا بازده مالی دست پیدا کرده‌اند.
در نتیجه بسیاری از افراد نسبت به مدیریت کیفیت دیدی شکاکانه دارند. با این حال هنگامي‌ که به شرکت‌های موفق نگاهی مي‌اندازیم، درصد بسیار بالاتری از اجرای موفق مدیریت کیفیت را مي‌یابیم.
رهبری مدیریت کیفیت جامع توسط رده مدیریت عالی
مدیریت کیفیت جامع نوعی روش زندگی برای یک شرکت است که باید توسط مدیریت عالی معرفی و هدایت شود. بسیاری از تلاش‌ها برای اجرای مدیریت کیفیت به دلیل آن که مدیریت عالی دست به هدایت نزده و متعهد نمي‌شود و به جای آن تفویض اختیار کرده و تنها تظاهر به تعهد مي‌کند، با شکست مواجه مي‌شوند. برای ایجاد و گسترش ارزش‌های کیفیتی مشخص و اهدافی سازگار با اهداف شرکت و برای ایجاد سیستم‌ها، روش‌ها و مقیاس‌های عملکرد درست تعریف شده برای رسیدن به این اهداف، تعهد و درگیر شدن از جانب مدیریت عالی لازم مي‌باشد.
این سیستم‌ها و روش‌ها تمامي ‌فعالیت‌های کیفیتی را هدایت کرده و باعث تشویق همه کارکنان به شرکت در آن مي‌شوند. توسعه و استفاده از نشانگرهای عملکرد، مستقیم یا غیرمستقیم با نیازهای مشتری و رضایتمندی و نیز با مدیریت و پاداش کارمندان ارتباط دارد.
TQMتوسعه محصول در محیط
توسعه در محيط TQM با توسعه محصول در غیر این محیط تفاوت بسیار دارد. توسعه محصول در محیط محصول بدون استفاده از این رویکرد، معمولا در یک جو پر تضاد که هر بخشی به طور مستقل عمل مي‌کند انجام مي‌شود. نتایج کوتاه مدت، اعمال زائد، تغییرات، حل موقتی مشکلات، اتلاف و جابه جایی در این محیط رویه‌ای عادی مي‌باشد. توسعه محصول در محيط TQMبر آمده از نیاز مشتری و با تمرکز بر کیفیت مي‌باشد. تیم‌ها فرآیند‌محور می‌باشند و با مشتریان خود برای به دست آوردن نتایج لازم تعامل دارند و تمرکز مدیریت بر کنترل کل فرآیند و پاداش به تیم‌های کاری مي‌باشد.
Home / Total Quality Management (TQM) / Total Quality Management (TQM) journal 
مترجم: مائده ارباب‌زاده
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۹ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۴:۵۸:۴۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد