سه دیدگاه رهبران تجاری چین

سه دیدگاه رهبران تجاری چین
بزرگ‌ترین رهبران فلسفه تائوئیسم عمیقا به ارتباط بین (یین و یانگ) مثبت و منفی (مفهوم یگانگی متضادها) ‌ايمان دارند. مدیران عامل موفق چینی نیز به تاثیر حضور چرخه یین و یانگ در آينده شرکت‌ها معتقدند.
مدیران عامل شرکت‌های چینی که اکثرا از طبقه پایین و محروم جامعه هستند بیش از سی سال است در دنیایی که به سرعت در حال تغییر و پیشرفت مي‌باشد‌، نقش اصلی را به عهده دارند. اخیرا 15 تن از مدیران ارشد شرکت‌های چینی در مصاحبه‌اي به نکات فراوان و مفیدی که برای غربی‌ها نیز سودمند است اشاره کرده‌اند. چینی‌ها‌، توانایی خاصی در گسترش طرز فکر و دیدگاه خود دارند و دارای سه دیدگاه هستند.
1. ساختار دوباره:
چینی‌ها از واژه‌ای برای تجارت استفاده مي‌کنند که شامل دو کلمه می‌باشد و به معنی «ایجاد معنای جدید» است. طبق نظر مدیرانی که با آنها مصاحبه شد‌، تجارت با دیدن آنچه که هست و مي‌تواند باشد آغاز می‌شود. در آيینه‌، چه تصویری از خودم می‌بینم و چطور ممکن است ‌اين تصویر را به طور متفاوتی ببینم و در مورد چه مسائلی اطلاع ندارم؟ چنین سوال‌هایی به مدیران کمک مي‌کند تا دائما در حال ساخت و تفسیر مجدد آنچه باشند که در اصل و درون مسائل وجود دارد. آنها به بیان احساسات و نقاط قوت خود مي‌پردازند و شیوه‌های تجاری جدیدی را مطرح مي‌کنند‌.
مدیر عامل یک شرکت نساجی مفهوم موفقیت را به نحو دیگری عنوان کرد و رقابت را به همکاری تبدیل کرد. او می‌گوید: «در محیطی که رقابت شدید و بی‌رحمانه‌اي وجود داشت‌، شروع به‌ايجاد روابط و حتی معرفی مشتریان به رقبا کردم. از یک زاویه‌، به نظر مي‌رسد که اين كار شبیه خودکشی شغلی است، اما ‌اين کار فرصت‌های بیشتری به همراه داشت ‌. متوجه شدم که صرف مشهور بودن شرکت در صنعت داخلی منسوجات کافی نیست. ما باید یک نام تجاری بین‌المللی را در منطقه رواج می‌دادیم تا نهایتا نه تنها بازار چین بلکه بازار جهانی را از آن خود می‌کردیم.»
2. سبقت جستن:
بزرگ‌ترین رهبران فلسفه تائوئیسم عمیقا به ارتباط بین (یین و یانگ) مثبت و منفی (مفهوم یگانگی متضادها) ‌ايمان دارند. مدیران عامل موفق چینی نیز به تاثیر حضور چرخه یین و یانگ در آينده شرکت‌ها معتقدند. آنها در جست‌وجوی درس عبرت از تاریخ و تجارب دیگران هستند و در ‌اين فکرند اگر تصویر غیرمنتظره‌ای را در‌ آيینه ببینند چه اتفاقی مي‌افتد؟ به اين ترتیب نه در پیروزی احساس خشنودی مي‌کنند و نه در شکست احساس ناامیدی. به مسائلی فراتر از موفقیت و شکست لحظه کنونی فکر مي‌کنند و در نتیجه شخصیت انعطاف‌پذیری دارند و اتفاقات را آن گونه که هست مي‌پذیرند و مقاومتی نمي‌کنند‌.
رییس امور مالی شرکتی در چین به توضیح‌اين مطلب مي‌پردازد که چگونه داشتن طرز تفکر عالی به موفقیت سازمان‌ها کمک مي‌کند. او اغلب در ارتباط با مصیبت و شکست‌ افراد موفق مطالعه مي‌کند‌. با ‌اينکه شرکتش هیچ گونه نشانه‌اي از خطر قریب‌الوقوع را نشان نمي‌دهد، همواره خود را در حال دست و پنجه نرم کردن با بحران تصور مي‌کند و مي‌گوید: «هنگامي ‌که شبکه پیش‌بینی آب‌وهوا اعلام مي‌کند که امروز هوا آفتابی خواهد بود از خودم مي‌پرسم که آيا برای یک توفان سهمگین در ظرف 5 دقیقه دیگر آماده هستم ؟ روزانه 70 درصد از زمانم را صرف برنامه‌ریزی برای‌ آينده مي‌کنم.» او از آنجایی که خود را در موقعیت‌های دشوار تصور مي‌کند ارتباط‌های ضعیف در دنیای تجارت را شناسایی مي‌کند و به پیش‌بینی مشکلات و ارائه راه حل مي‌پردازد.
3. گوش دادن.
زمانی که رهبران به دقت به سخنان افراد دیگر گوش مي‌دهند به‌ايجاد اعتماد و احترام متقابل کمک کرده‌، فضایی برای نوآوری به وجود مي‌آورند‌، پیشرفت و تغییر مي‌کنند. بعضی از مدیران‌عامل مي‌پرسند : چه تفاوتی بین آن تصویری که من در‌ آيینه از خود مي‌بینم با آنچه که اطرافیان مشاهده مي‌کنند وجود دارد؟ چنین رهبرانی با پشتکار فراوان به دنبال اختلاف‌ها و‌ ايده‌های اشتباه هستند و از آنها چشم‌پوشی نمي‌کنند.
طی چند دهه گذشته‌، شرایط اجتماعی و فرهنگی در چین جهت سرمایه‌گذاری‌های خصوصی به شدت خصمانه بود‌. سودآوری خلاف مکتب فلسفی و اخلاقی «کانفوشین» بود. مالکان شرکت‌های خصوصی از وجهه خوبی برخوردار نبودند‌. بانک‌ها به دلیل عدم اعتماد به شرکت‌های تجاری خصوصی‌، حاضر به واگذاری وام نبودند. مصرف‌کنندگان به کیفیت محصولات و خدمات ارائه شده از سوی شرکت‌های جدید اعتماد نداشتند به همین علت است که در حال حاضر یکی از مدیران عامل می‌گوید: اگر تنها به حرف سهامداران در شرکت‌ها گوش کنید در زمینه هیچ تجارتی موفق نمي‌شوید‌. رهبران چینی روابط نزديکی را با سهامداران از طریق گوش دادن به مسائل حرفه‌ای و شخصی آنها برقرار کرده‌اند و با گذشت زمان به طور موفقیت آمیزی تعصب فرهنگی غالب را در هم شکستند‌.
«تانگ تایزونگ» (امپراتور سلسله تانگ) یکی از محبوب‌ترین رهبران چین در گفته معروف خود مي‌گوید: «با داشتن ‌ آيینه برنزی‌، فرد متوجه مي‌شود تا چه حد آراسته است‌، با آگاهی از تاریخ‌، متوجه موفقیت و شکست یک ملت مي‌شوید و با حضور مردم به درست یا اشتباه بودن کارتان پی‌می‌برید.»
«تانگ» 14 قرن پیش به اهمیت‌ آينده‌نگری در موفقیت رهبری اشاره کرد که هنوز هم لازمه موفقیت مدیریت به شمار می‌رود. با داشتن روحیه‌اي همچون «تانگ» مي‌توان دوباره سازی و پیشرفت کرد و به چالش‌های اصلاحی جهت به وجود آوردن فرصت‌ها گوش داد و در مواجهه با ‌ آينده‌ای نامعلوم پیشتاز بود.
 هوتسا عسکری نسب
منبع: Forbes
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۳ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۵:۵۲:۲۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد