سکه در بازار آتی 13 هزار تومان گران شد

سکه در بازار آتی 13 هزار تومان گران شد
تعدیل نرخ‌ها علاوه بر حراج سکه از سوی بانک مرکزی به روند قیمت‌ها در بازارهای جهانی نیز بستگی دارد
سردار خالدی: قیمت سکه در بازارهای داخلی به تبع از افزایش قیمت طلا که با بالاترین میزان رشد طی سال جاری مواجه شده بود، نزدیک به 15 هزار تومان گران شد، این در حالی بود که ارزش مبادلات سکه در بازار آتی نیز طی دو هفته کاری به بالای 160 میلیارد ریال رسید. قیمت طلا طی هفته‌های نخستین سال جدید با نوسان دنبال شد، اما از ابتدای روز دوشنبه نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی حرکتی صعودی پیدا کرد و این حرکت تا مرز یک هزار و 470 دلار نیز رسید. حتی برخی از معامله‌گران بر این باورند احتمال رسیدن نرخ هر اونس طلا به یک هزار و 500 دلار نیز بسیار بالا است.
افزایش نرخ طلا در شرایطی بعد از تعطیلات سال جدید شدت بیشتری گرفته است که به گفته فعالان، از دلایل اصلی افزایش قیمت‌ها می‌توان به شدید شدن ناآرامی‌ها در کشورهای عربی شمال آفریقا و حاشیه خلیج‌فارس و زلزله و سونامی ژاپن که تا حدودی وضعیت اقتصادی این کشور را مختل کرده، اشاره کرد.
از سویی نگرانی درباره بحران اقتصادی کشور پرتغال و بالارفتن نرخ تورم در اروپا سبب شد که مسوولان بانک مرکزی اتحادیه اروپا نرخ بهره بانکی را بالا ببرند که همین باعث شد نرخ طلا با سرعت بیشتری بالا رود.
کاهش ارزش دلار و انتشار برخی گزارش‌های نگران‌کننده اقتصادی به همراه اعلام افزایش هزینه‌های استخراج طلا سبب شده بازار طلا طی مدت مورد بررسی با هیجان و تقاضای بیشتری دنبال شود.
حال به نظر می‌آید با توجه به اينكه اكثر تحليلگران روند طلا در سال جاري را به دليل ادامه ركود اقتصادي، صعودي ارزيابي كردند، ‌قيمت طلا در سال جاري همچنان روند صعودي را طي كند، ولي اينكه چه ميزان تغيير كند بستگي به تحولات اقتصادي در سطح دنيا دارد.
بازار داخلی نیز به تبع از بازارهای خارجی افزایش قیمت را تجربه کرد؛ این در حالی بود که علاوه بر تاثیر بازارهای جهانی، خیلی‌ها بر این باورند که افزایش قیمت طلا و سکه معادل ارزش واقعی قیمت طلا در بازارهای جهانی نیست و به دلیل واقعی نبودن قیمت‌ها، بازار حبابی است، اما پس از این وضعیت بود که بانک مرکزی با افزایش عرضه بانک کارگشایی و حراج سکه توانست تا حدودی حباب به وجود آمده را از بین ببرد و نرخ‌ها را تعدیل کند.
در بازار آزاد قیمت سکه طرح جدید با وجود کاهش نسبتا زیاد تا پایان روز پنج شنبه به402 هزار تومان رسید. اما به نظر تعدیل نرخ‌ها در بازار علاوه بر حراج بانک مرکزی بستگی به روند قیمت‌ها در بازارهای جهانی دارد.
همچنین در بازار آتی سکه و شمش طلای بورس کالا، روند حجم معاملات با رشد بالایی آغاز شد به طوری که بیشتر فعالان بر این باورند پیش‌بینی‌های آنها کاملا برعکس شده و برخلاف انتظار آنان صف تقاضا برای خرید فراتر از حد تصور بوده است.
از ابتدای روز 6 فروردین ماه سال جدید تا روز چهارشنبه 17 فروردین ماه، 4 هزار و 26 قرارداد به ارزش 162 میلیارد و935 میلیون و 500 هزار ریال ثبت شد که با توجه به اولین هفته کاری سال جدید به نظر نوید روزهای خوشی را برای این بازار طی سال جاری می‌دهد.
معامله سکه‌های اردیبهشت ماه با ثبت 2 هزار و 928 قرارداد به ارزش 117 میلیارد و 578 میلیون و 960 هزار ریال با بیشترین حجم مبادلات به پایان رسید. دادوستد سکه‌های تیرماه 974 قرارداد به ارزش 40 میلیارد و 107 میلیون و 30 هزار ریال و مبادله سکه‌های شهریورماه نیز 124 قرارداد به ارزش 5 میلیارد و 249 میلیون و 510 هزار ریال بود.
افزایش حجم مبادلات در حالی صورت گرفت که نرخ‌ها نیز به تبع از بازار نقدی و قیمت‌های جهانی با رشد بالایی همراه بودند، به طوری که سکه تحویل شهریورماه از روز ابتدایی کاری سال جدید تا روز چهارشنبه 17 فروردین ماه، 12 هزار و 32 تومان و 8 ریال افزایش قیمت را تجربه کرد.
این در حالی بود که قیمت سکه تیرماه11 هزار و 865 تومان و 4 ریال رشد داشت و سکه تحویلی شهریورماه نیز با بیشترین افزایش قیمت 12 هزار و 934 تومان و2 ریال بالا رفت. روند قیمت سکه علاوه بر سیر صعودی، طی این مدت با نوسان اندکی هم روبه‌رو شده بود.


منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۰ فروردین ۱۳۹۰ ساعت ۶:۳۵:۱۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد