راهنمای الماس‌های کیمبرلی و سیستم ضمانت آنها

راهنمای الماس‌های کیمبرلی و سیستم ضمانت آنها
تأسیس سیستم کیمبرلی از جمله ابتکارات دولت‌ها و بخش‌های بین‌المللی صنعت الماس و جامعه مدنی محسوب می‌شود ...

- سیستم کیمبرلی در یک نگاه

تأسیس سیستم کیمبرلی از جمله ابتکارات دولت‌ها و بخش‌های بین‌المللی صنعت الماس و جامعه مدنی محسوب می‌شود که توسط آن می‌توان از استمرار درگیری‌ها بر سر الماس ممانعت به ‌عمل‌آورد. برای دستیابی به‌این هدف مشترک در ماه می سال ۲۰۰۰ دولت آفریقای جنوبی در "کیمبرلی" جلسه‌ای متشکل از تمامی‌ اعضای علاقمند برگزار کرد تا درباره شرایط آینده تصمیم‌گیری کنند.

در دسامبر ۲۰۰۰، ۱۹۱ عضو اجلاس عمومی سازمان ملل متحد گردهم آمده و به حمایت از این اقدام پرداختند. این اولین باری بود که یک صنعت جهانی با سازمان ملل، دولت‌ها و جامعه مدنی بر سر یک موضوع مهم بشر دوستانه به گفتگو نشسته و به همکاری پرداخته شد.

در ۵ نوامبر سال ۲۰۰۵،۵۲ دولت طرح گواهی‌نامه "سیستم کیمبرلی" (KPCS) را به تصویب رساندند و قرار شد از اول ژانویه ۲۰۰۳ این طرح به اجرا درآید. درواقع کشورهای مذکور موافقت کردند که ورود و صدور الماس صیقل داده نشده زمانی صورت گیرد که کشور مورد نظر از جمله اعضاء و شرکت ‌کنندگان در اجلاس KP محسوب شود.

امروزه KPCS، ۶۸ دولت را تحت پوشش دارد. کشورهای شرکت‌کننده KP نود و نه و هشت دهم درصد از تجارت جهانی الماس را به خود اختصاص می‌دهند. دو دهم درصد باقی مانده نیز در زمره الماس‌هایی به‌شمار می‌آید که به‌طور غیرقانونی از کشورهایی وارد شده‌اند که تحریم سازمان ملل مانع از صادرات الماس آن‌ها می‌گردد.

- اقدامات شورای جهانی الماس

صنعت الماس با به اجرا درآوردن دستورات تجاری، اخلاقی اقداماتی جهت جلوگیری از درگیری‌ها بر سر الماس به‌عمل آورد و از اعضای خود درخواست نمود تا تصمیم یکسانی در این‌باره اتخاذ نمایند.

مسایل مورد نظر به طور دقیق در بیست و نهمین کنگره الماس در جولای ۲۰۰۰ به بحث گذاشته شدند. فدراسیون جهانی بورس الماس (WFDB) و انجمن تولید کنندگان بین‌المللی الماس (IDMA) راه حل مشترکی را تحت عنوان "به صفر رساندن اختلافات" برای تجارت الماس‌های مورد اختلاف را در کانون توجه قرار دادند. این راه حل شامل طرحی متشکل از ۹ بند اساسی می‌گردید و اقداماتی را جهت مبارزه با تجارت فوق پیشنهاد می‌کرد، که تعدادی از آن‌ها از سوی KP به انجام رسیده بود. پیشنهاد اصلی ایجاد و تأسیس شورای جهانی الماس (WDC) بود که می‌توانست کل صنعت الماس را از مراحل حفاری تا خرده فروش در جلساتKP تشریح و پیگیری نماید.

- چگونگی عملکرد KPCS

KPCS نقل و انتقال الماس را از مرزهای بین‌المللی منوط به رعایت شرایط زیر می‌داند.

توسط یک "کان تی نر" حمل و نقل صورت می‌گیرد.

به همراه گواهی نامه معتبر دولتی KP است.

هر یک از گواهی مبداها، باید جعل ناپذیر، و حاوی شماره و داده‌های لازم در مورد محتوی و ماهیت محموله باشند. به علاوه حمل و نقل تنها باید به کشور عضو KP صورت گیرد.

لذا حمل و نقل الماس‌های فاقد گواهی‌نامه غیر قانونی است و توقیف محموله‌ها را موجب می‌گردد.

 -الماس‌های خام چگونه دوباره صادر می‌گردند؟

هر نوع الماس که دوباره صادر شود، نیاز به گواهی مبدا KP خواهد داشت. منظور از اینگونه الماس‌ها، نمونه‌هایی است که در گذشته از طریق KPCS وارد شده‌است.

 -پس از ورود محموله به کشور مقصد چه وقایعی اتفاق می‌افتد؟

ورود محموله به صورت عمده یا جزیی و به همراه دیگر بسته‌های حاوی الماس‌های خام امکان‌پذیر است، تا زمانی که ضمانت نامه‌های لازم با توجه به "سیستم ضمانت‌نامه KP " به همراه کالا است.

 -سیستم ضمانت نامه (SOW) چیست؟

بر اساس این سیستم مورد تایید دولت‌های شرکت کننده KP تمامی خریداران و فروشندگان الماس‌های صیقل داده شده یا نشده و جواهرات مزین به الماس، موظفند که بر روی همه فاکتورها بیانیه مشترک زیر را بنویسند.

* بدین‌وسیله گواهی می‌شود که الماس‌های ارایه شده در این فاکتور، از منابع قانونی خریداری شده و در تامین بودجه منازعات دخالتی نداشته و با راه حل‌های سازمان ملل همخوانی دارند. از این‌رو فروشنده ضمانت می‌کند، که‌این گونه الماس‌ها فاقد خصوصیت مزبور بوده و اطلاعات شخصی یا ضمانت‌نامه‌های کتبی تولید کننده الماس‌ها نیز ضمیمه آن است.

منبع خبر: نشریه طلا جواهر
  ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۵:۳۴:۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد