کارکرد توافق اوپک برای عربستان سعودی، روسیه و ایران

کارکرد توافق اوپک برای عربستان سعودی، روسیه و ایران
پایگاه خبری مارکت واچ (Market Watch) در گزارشی نوشت؛ سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) چهارشنبه گذشته (10 آذر) با تصویب قرارداد کاهش تولید نفت به آنچه می خواست یعنی بالا بردن سطح قیمت بود، رسید.

به نقل از پایگاه خبری یاد شده، اما این یک شمشیر دو لبه است، زیرا سطح بالاتر قیمت می تواند منجر به افزایش تولید نفت شیل آمریکا و دیگر تولیدکنندگان غیراوپکی شود.
اگر تولیدکنندگان یاد شده مازاد عرضه نفت را در بازارها تشدید کنند، پس از تمام شدن اعتبار توافق فعلی که 6 ماهه است، رسیدن به توافق دیگری برای کاهش تولید بسیار دشوار خواهد بود.
تولیدکنندگان اوپک به سطوح بالاتر قیمت نفت نیاز دارند تا مشکلات بودجه ای خود را حل کنند. اما اگر (با افزایش تولید رقبا) سهم بازار آنها شروع به کاهش کند، راه حل بالابردن سطح قیمت را با استفاده از کاهش تولید ممکن است کنار بگذارند.
با این حال، اکنون توافق اخیر اوپک برای کاهش تولید از 33.7 به 32.5 میلیون بشکه در روز ممکن است ترمزی برای افزایش تولید نفت باشد.
مارکت واچ افزود: تولید هدف 10 میلیون بشکه نفت در روز عربستان سعودی در سال 2017 ، همسو با ظرفیت تولید پایدار این کشور است. ایران نیز نمی تواند به سطح تولید ماه اکتبر (مهر-آبان) خود خیلی اضافه کند، زیرا این کشور به حداکثر ظرفیت تولید کوتاه مدت خود رسیده و برای افزایش تولید فراتر از این سطح نیازمند سرمایه گذاری های بین المللی و انتقال فناوری است.
عراق و دیگر اعضای اوپک امیدوارند به دلیل افزایش قیمت های نفت، درآمد نفتی شان افزایش یابد.
بنابراین، می توان انتظار داشت که این توافق دستکم در سه ماهه نخست سال 2017 کار کند.
قیمت نفت برنت که در هفته جاری میلادی تقریبا 13 درصد افزایش یافت، دستکم باید در سه ماهه نخست 2017 در سطح بیش از 50 دلار در هر بشکه باقی بماند.

منبع خبر: ایرنا
  ۱۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۸:۷:۴۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد