فهرست 127 شركت قابل پذيرش در بورس

فهرست 127 شركت قابل پذيرش در بورس
در شرايطي كه بورس اوراق بهادار تهران، خردادماه سال جاري در همايش ملي پذيرش، ورود بنگاه‌هاي اقتصادي به بورس را مورد بررسي قرار مي‌دهد، دنياي اقتصاد فهرست 127 شركت قابل‌پذيرش و در آستانه ورود به بورس را منتشر كرد.
در شرايطي كه بورس اوراق بهادار تهران، خردادماه سال جاري در همايش ملي پذيرش، ورود بنگاه‌هاي اقتصادي به بورس را مورد بررسي قرار مي‌دهد، دنياي اقتصاد فهرست 127 شركت قابل‌پذيرش و در آستانه ورود به بورس را منتشر كرد. در همين حال، معاون بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌و‌گو با دنياي اقتصاد از به‌كارگيري سيستم بازاريابي حرفه‌اي و ماركتينگ براي پذيرش بنگاه‌هاي اقتصادي در بازار سرمايه خبر داده است.
دكتر رستمي با بيان اينكه تاكنون عرضه‌هاي اوليه بورس بيش از هر چيز به عرضه‌هاي اصل 44 اختصاص داشته است، گفت: بورس تهران در سال‌هاي گذشته به دلايل مختلف مورد اقبال بخش خصوصي براي پذيرش زيرمجموعه‌هايشان قرار نگرفته و بخش عمده‌‌اي از عرضه‌هاي اوليه در بورس تهران به عرضه شركت‌هاي مشمول اصل 44 قانون اساسي اختصاص داشته است.
اين مقام مسوول با بيان اينكه در كشور ما تاكنون از بورس شناختي كافي وجود نداشته است، گفت: در شرايطي كه بورس تهران داراي مزيت‌هاي بسيار زيادي است، ولي در سال‌هاي گذشته از سوي بنگاه‌هاي اقتصادي غيردولتي براي پذيرش زيرمجموعه‌ها مورد توجه قرار نگرفته است.
وي گفت: بورس وظيفه علامت‌دهي به سرمايه‌گذاران را بر عهده دارد و نشان مي‌دهد كه كدام صنعت در كشور مورد اقبال است، از اين رو، نمايي از اقتصاد كشور را نشان مي‌دهد.
معاون ناشران بورس با تاكيد بر اينكه بورس نياز نقدشوندگي در كشور را تا حد بسيار زيادي برآورده كرده است، گفت: بورس‌ها در اقصي‌نقاط دنيا كاركرد مهم‌تري شامل تامين مالي دارند كه در كشور ما به اين كاركرد مهم توجه نشده بود، ولي با اقدامات انجام‌شده و فرهنگ‌سازي لازم، نقش تامين مالي در بورس بيش از هر چيز خود را نشان مي‌دهد؛ چراكه با عرضه سهام شركت‌ها و انتشار اوراق مشاركت بورس و بازار سرمايه بهترين بازار براي تامين مالي محسوب مي‌شود.
وي با اشاره به اينكه تاكنون تامين مالي شركت‌ها بيش از هر چيز از سوي سيستم بانكي صورت گرفته است، گفت: در شرايطي كه دريافت تسهيلات از سيستم بانكي دشواري‌هاي خاص خود را دارد، تامين مالي از طريق بورس براي پيشبرد اهداف توسعه‌اي شركت‌ها بهترين راه تامين مالي محسوب مي‌شود. البته درخصوص تامين مالي، بخش خصوصي تنها سيستم بانكي را به لحاظ سنتي براي تامين مالي مي‌شناسد و اساسا چون بازار پول وجود داشته، از پتانسيل بازار سرمايه براي تامين مالي استفاده نشده است.
محمدرضا رستمي در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به بسته سياستي – نظارتي بازار پول براي سال 90 چه چشم‌اندازي را براي پذيرش شركت‌هاي جديد در بازار سرمايه طي سال‌جاري ترسيم مي‌كند؟ گفت: با توجه به شرايط اقتصادي موجود كه در آن به استناد قانون برنامه پنجم توسعه تاكيد شده كه از ابتداي سال‌جاري شركت‌هاي سهامي عام تنها مي‌توانند در بورس و فرابورس معامله شوند، به نظر مي‌رسد كه جايگاه بازار سرمايه در سال 90 بيش از پيش تقويت شود. از سويي ديگر مقرر شده كه تامين مالي بنگاه‌هاي اقتصادي از اين پس توسط بازار سرمايه صورت گيرد، ضمن اينكه بورس غير از دادوستد سهام بازار خوبي براي انتشار اوراق مشاركت است كه خود روشي كارآ براي تامين مالي محسوب مي‌شود.
وي افزود: مطابق با بسته سياستي – نظارتي سال 90 نرخ اوراق مشاركت منتشره در سال‌جاري يك درصد بالاتر از نرخ سپرده متناظر تعيين شده است، همچنين طبق ماده 4 اين بسته، باز خريد اوراق مشاركت از طريق سيستم بانكي ممنوع شده است و اين اوراق تنها در بازار ثانويه شامل بورس و فرابورس قابل معامله هستند.
افزون‌بر اين، در ماده 18 بسته پولي تاكيد شده كه بانك‌ها در پرداخت تسهيلات، شركت‌هاي بورسي را در اولويت قرار دهند.
بر اين اساس، تمام تدابير در نظر گرفته شده از يك بازار پررونق و توام با پذيرش شركت‌هاي جديد براي بورس تهران خبر مي‌دهد.
معاون ناشران بورس دشواري شفافيت شركت‌ها را يكي از دلايل عدم‌تمايل بنگاه‌هاي اقتصادي براي ورود به بورس ذكر كرد و افزود: در همايش مالي پذيرش شركت‌ها در بورس ابهامات ورود شركت‌ها در بازار سرمايه برطرف خواهد شد و با توجه به مزاياي بسيار زيادي كه اين بازار دارد، به نظر مي‌رسد كه شمار زيادي از بنگاه‌هاي غير اصل چهل و چهاري درخواست پذيرش در بورس را مطرح كنند.
وي برگزاري همايش مالي پذيرش بنگاه‌هاي اقتصادي در بورس را در راستاي بازاريابي پذيرش شركت‌ها عنوان كرد و افزود: شركت بورس اوراق بهادار از شركت‌هاي قابل پذيرش در بورس بانك اطلاعاتي شامل 23 هزار شركت را تهيه كرده است كه تاكنون با هزار و 500 شركت برتر متعلق به بخش خصوصي و دولتي و قابل پذيرش در بورس نامه‌نگاري و مكاتبه شده است كه ملاك بورس نيز در انتخاب اين شركت‌هاي برتر، سودآوري، اندازه شركت و تعداد پرسنل آنها بوده است.
وي گفت:‌ از بين هزار و 500 شركت ذكر شده با مديران 200 شركت نزديك به پذيرش در بورس به صورت حضوري مذاكره خواهد شد و در همايش ملي پذيرش در بورس نيز حضور پيدا خواهند كرد.
اين مقام مسوول ارزش بازار سرمايه به توليد ناخالص ملي (GDP) را مورد اشاره قرار داد و افزود: نسبت ارزش بازار سرمايه ما به GDP در حال حاضر 25 درصد است، در حالي كه اين درصد در بازارهاي بين‌المللي به 5/1 درصد مي‌رسد.
افزون‌بر اين، نسبت ارزش معاملات بورس به GDP نيز در كشور ما نيم درصد است و در شرايطي كه نسبت ارزش معاملات به ارزش بازار نيز در بازارهاي مالي تركيه و مالزي به دو درصد مي‌رسد، اين نسبت در كشور ما معادل 23 درصد است. با اين وصف، به نظر مي‌رسد كه بورس ما بايد به مقياس‌هاي بين‌المللي نزديك‌تر شود، از اين جهت پذيرش شركت‌ها در عميق شدن بورس ايران و بزرگ شدن آن تاثير بسزايي داشته باشد.
وي با اشاره به مزيت معافيت مالياتي شركت‌هاي پذيرفته‌شده در بورس گفت: در بورس شركت‌هاي داراي سهم شناور آزاد زير 20 درصد، از 10 درصد معافيت مالياتي برخوردار مي‌شوند و شركت‌هاي بالاي 20 درصد سهم شناور آزاد نيز از 20 درصد معافيت مالياتي بهره‌مند مي‌شوند كه مزيت بسيار خوبي به شمار مي‌رود، ولي خيلي از فعالان اقتصادي از اين مزيت بي‌اطلاعند.
معاون ناشران بورس اوراق بهادار تهران با بيان اينكه همايش ملي پذيرش بنگاه‌هاي اقتصادي در بورس اوراق بهادار سوم خردادماه سال‌جاري در تهران برگزار مي‌شود، گفت: سخنران اصلي اين همايش وزير اقتصاد است و در آن مدعويني همچون رييس اتاق بازرگاني ايران، رييس سازمان بورس، مديرعامل شركت بورس و فرابورس و اعضاي اتاق‌هاي بازرگاني حضور پيدا خواهند كرد.
فهرست 127 شركت برتر قابل پذيرش در بورس


منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۶ فروردین ۱۳۹۰ ساعت ۹:۲۳:۱۹ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد