ساخت 10 گروه کالایی صنعت نفت به همت شرکتهای دانش بنیان

ساخت 10 گروه کالایی صنعت نفت به همت شرکتهای دانش بنیان
معاون وزیر نفت از آغاز تولید داخلی ده گروه کالای پرمصرف با مشارکت جدی شرکت های دانش بنیان در کشور خبر داد.

محمدرضا مقدم  گفت: مته های حفاری به عنوان یکی از مهمترین و کاربردی ترین ابزار تجهیزات در اولویت کاری سازندگان داخلی قرار گرفته است همچنین تولید مخازن با ظرفیت تحمل فشار 5 هزار پوندی به بالا از دیگر اولویتها کاری صنعت نفت در این زمینه است.

وی افزود: تجهیزات سرچاهی از دیگر اولویتهای کاری ساخت صنعتگران داخلی است ، قرارداد ساخت این تجهیزات دو سال است که با شرکتهای دانش بنیان داخلی منعقد شده است ، امروز می توان این ادعا را مطرح کرد که سازندگان ایرانی می توانند به باشگاه سازندگان تجهیزات درون چاهی وارد شوند.

مقدم گفت: مهندسان ایرانی موفق شده اند تجهیزات پیچیده درون چاهی را منطبق با استاندارهای روز دنیا تولید کنند و مهندسان ایرانی برای نخستین بار موفق به طراحی متدولوژی شده اند و این بیانگر بلوغ فناوری ، تجاری سازی و ساخت داخل صنعت نفت در یک بنگاه اقتصادی است .

وی افزود :ساخت تجهیزات درون چاهی افتخاری برای مهندسان ایرانی است که به راحتی با نمونه های مشابه خارجی رقابت می کند و گام بعدی در این جهت نگاه به بازارهای خارجی است .

معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد : تنها مشکل پیش روی سازندگان تجهیزات صنعت نفت فقدان پروانه کیفیت است، با تمهیدات انجام شده زمینه برای صدور پروانه کیفیت ساخت با همکاری موسسه ملی استاندارد در حال تدوین است و در صورت به نتیجه رسیدن این پروژه امکان صدور گواهی بین المللی برای سازندگان ایرانی نیز فراهم می شود .

مقدم با اشاره به توانمندی تولید کنندگان داخلی برای تولید تجهیزات سرچاهی نیز گفت: خوشبختانه باتلاش متخصصان داخلی وضعیت تولید در این بخش بسیار خوب است و با حمایت شرکتهای دانش بینان این تجهیزات با کیفیت مورد تایید در داخل تولید می شود .

وی افزود:حرکت به سوی تولید تجیهزات با فن اوری برتر از جمله پمپ های دورن چاهی و سرچاهی با هدف ازدیاد برداشت و بهبود شرایط تولید از دیگر اولویتهای صنعت نفت در جهت بومی سازی تجهیزات پرمصرف است .

معاون وزیر نفت گفت: قرارداد ساخت پمپ های درون چاهی با مشارکت شرکتهای ایرانی و روسی در استانه انعقاد است و تلاش شده تا زمینه برای انتقال فناوری ساخت این تجهیزات فراهم شود همچنین در زمینه تولید پمپ های سرچاهی نیز روند کارها به خوبی در حال انجام است.

معاون وزیر نفت با اشاره به برنامه ریزی انجام شده برای ساخت ابزارهای اندازه گیری در حفاری گفت : این ابزارها مشتمل بر 75 قلم کالا است که همگی از کالاهای دارای فناوری برتر هستند در این بخش نیز شرکتهای دانش بنیان داخلی فعال شده اند .

وی افزود : این بخش از تجهیزات صنعت نفت با هسته های نوترونی مرتبط است که شرکتهای فعال در صنعت هسته ای کشور فعال شده اند ، داخلی سازی این بخش از تجهیزات بسیار حائز اهمیت است چراکه این تجیهزات ارتباط مستقیم با اطلاعات و هدایت چاه ها دارد و اگر دست خارجی ها باشد وابستگی بزرگی است .

مقدم با بیان اینکه هم اکنون دانش فنی این تجهیزات در انحصار 4تا 5 شرکت امریکایی و اروپایی است خاطرنشان کرد : همه تلاش محققان و مهندسان صنعت نفت براین نکته متمرکز شده است تا با اتکای به ظرفیت علمی کشور دانش فنی ساخت تجهیزات اندازه گیری به طور کامل در داخل کشور ایجاد شود و این بخش به یک کسب و کار اقتصادی برای شرکتهای دانش بینان تبدیل شود.

وی افزود : تولید لوله های cra از دیگر طرح های مهم در دست اجرا در زمینه کاهش وابستگی به کالاهای پرمصرف صنعت نفت است، 900 کیلومتر ازاین لوله ها برای چاه های پارس جنوبی نیاز است ، این لوله ها با فناوری پیشرفته است و در چاه های با فشار 5 تا 10 هزار پوندی کاربرد دارد هم اکنون تحت لیسانس تولید می شود ، 600 کیلومتر از این لوله ها برای نیاز آتی است و به دستور وزیرنفت 100 کیلومتر از مجموع نیاز فوری 250 کیلومتری کشور به این لوله ها باید در داخل کشور تولید شود .

وی خاطرنشان کرد : هم اکنون ساخت بخشی از این لوله ها واگذار شده است و کار ساخت شروع شده و بخشی از لوله ها که فناوری بالا و سرمایه گذاری زیاد نیاز دارد برنده مناقصه آن مشخص شده است و تلاش می شود تا سازنده خارجی با سازندگان داخلی مشارکت داشته باشند.

معاون وزیر نفت از رایزنی با انجمن پمپ سازان کشور برای تقویت توان این صنعت گفت و افزود: این صنعت در صورت حمایت منطقی براحتی قادر به کسب جایگاهی خوب در منطقه است چراکه دانش فنی مهندسی ان به طور کامل در کشور وجود دارد همین وضعیت در صنعت توربین سازی نیز حاکم است و هم اکنون توربین 25 مگاواتی به طور کامل در کشور ساخته می شود و در تلاش هستیم تا ساخت دو توربین را به صورت ترک تشریفات با دو شرکت دانش بنیان داخلی آغاز کنیم.

وی افزود: تولید شیرکنترلی و الکترو موتورهای ضد انفجار با دور متغیر از دیگر اقلام پرمصرف صنعت نفت است که در اولویت های بعدی ساخت داخل است ضمن اینکه با دستور وزیر نفت اقدامات خوبی برای استفاده از دکل های خشکی و دریایی و ظرفیت های قدیمی موجود در این بخش انجام شده است مشکل اصلی در این بخش بحث تامین مالی و جذب مشارکت است.

مقدم ساخت کمپرسورهای مورد نیاز صنعت نفت را در واحدهای توربین سازی از دیگری برنامه ها برای تامین تجهیزات پرمصرف این صنعت عنوان کرد و افزود: یکی از مشکلات پیش روی تجاری سازی در این بخش نیاز پایین داخلی است که در صورت مشارکت شرکتهای داخلی و خارجی می توان گام های خوبی برای بومی سازی در این بخش برداشت.

وی تاکید : به این ترتیب با اطیمنان می توان گفت با اتمام طرح های در دست اجرای تولید تجهیزات درون چاهی و سرچاهی نه تنها نیاز داخلی به راحتی تامین می شود بلکه امکان حضور در بازارهای بین المللی نیز برای این سازندگان فراهم خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد: نخستین محموله تجهیزات ساخت داخل صنعت نفت حداکثر طی دو ماه اینده تحویل شود و در زمینه تجهیزات صنایع بالا دستی نیز روند کار امیدوارکننده است و در صورت حمایت جدی به سرانجام خواهد رسید.

مقدم خواستار حمایت پیمانکاران و اعتماد انان به تجهیزات ساخت داخل شد و تاکید کرد : قطعا استفاده از تجیهزات ساخت داخل به مراتب اقتصادی تر از خرید تجهیزات از هند و چین خواهد بود ضمن اینکه اعتماد به سازندگان داخلی توان طراحی و مهندسی داخلی را با رشدی جهشی مواجه خواهد کرد.

منبع خبر: خبر گزاری صدا و سیما
  ۱۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۷:۲:۳۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد