فشار هند به ایران برای دریافت امتیاز توسعه میدان گازی فرزاد ب

فشار هند به ایران برای دریافت امتیاز توسعه میدان گازی فرزاد ب
وزیر نفت هند با هدف فشار به ایران برای دریافت هرچه سریع‌تر امتیاز توسعه میدان گازی فرزاد ب، با وزیر امور خارجه دیدار کرد.

به نقل از پی‌تی‌آی، هند به ایران فشار آورده است تا با جمع کردن مذاکراتی که ماه‌ها ادامه دارد، هرچه سریع‌تر حق توسعه میدان گازی فرزاد ب را به شرکت نفت و گاز اُان‌جی‌سی ودیش اعطا کند.

دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند با هدف فشار به ایران برای دریافت حق توسعه این میدان گازی روز شنبه با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در دهلی‌نو دیدار کرد.

پرادهان گفت: «روابط ما بسیار بیش از یک رابطه دوجانبه معمولی است... ما در شرایط سخت در کنار ایران ماندیم و به خرید نفت ایران ادامه دادیم.»

وی افزود که در دیدار با ظریف، تعهد ایران برای اعطای توسعه این میدان گازی به هند را یادآور شده است. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا ایران این امتیاز را در سال مالی کنونی به دهلی‌نو می‌دهد، گفت: «بگذارید من فقط بگویم که امیدوارم انها این روند را در چارچوب زمانی توافق شده، تکمیل کنند.»

دو کشور در ماه اکتبر زمان امضای این قرارداد را از نوامبر به فوریه تغییر دادند.

بر اساس گزارش‌ها، ایران از طرح 10 میلیارد دلاری «اُوی‌ال»، بازوی خارجی شرکت دولتی اُان‌جی سی، برای توسعه ذخایر 12.5 تریلیون مترمکعبی میدان گازی فرزاد ب و تاسیسات همراهش برای مایع‌سازی گاز برای انتقال با کشتی، خشنود نیست.

ایران معتقد است که این هزینه زیاد است و باید کاهش یابد. «اُوی‌ال» یک نرخ ثابت برگشت سرمایه و تمامی سرمایه‌گذاری برای توسعه این میدان را نیز دریافت خواهد کرد. در عین حال، هند احساس می‌کند که ایران با مقایسه میدانپارس جنوبیو فرزاد ب، مقایسه درستی انجام نمی‌دهد. هند معتقد است که فرزاد ب بسیار پیچیده‌تر از پارس جنوبی است و مقادیر بالایی سولفور دارد که هزینه تولید و کنترل را بالا می‌برد.

منبع خبر: خبرگزاری فارس
  ۱۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۹:۵:۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد