خیز قیمت طلا با یک استعفا

خیز قیمت طلا با یک استعفا
بازارهای ارز و سکه بعد از ارائه لایحه بودجه ٩٦ در روز یکشنبه، جهش قیمتی را تجربه کردند، اما روز گذشته تب قیمت‌ها اندکی فروکش کرد و دلار به‌عنوان مهم‌ترین ارز دوباره تا کانال سه‌هزارو ٨٠٠ تومان عقب‌نشینی کرد. سایر ارزها هم همسو با دلار، افت قیمت را تجربه کردند.

روز گذشته پس از برگزاری همه‌پرسی سراسری و مخالفت مردم ایتالیا با اصلاحات قانون اساسی، متئو رنتسی، نخست‌وزیر این کشور، استعفا داد و این مسئله موجب افزایش نسبی قیمت طلا در بازارهای جهانی شد. قیمت هر اونس طلا با ٠,٣ درصد افزایش به بیش از هزارو ١٧٨ دلار رسید. ارزش یورو نیز به پایین‌ترین سطح خود در ٢٠ ماه اخیر رسید.
اما بعد از مدتی و در لحظه نگارش این خبر، هر اونس طلا تا هزارو ١٦١ دلار ریزش کرد.
بازار طلای تهران هم با عقب‌نشینی دلار و البته کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی، اندکی با کاهش قیمت مواجه شد.
تازه‌ترین گزارش وزارت کار آمریکا نیز نشان می‌دهد اقتصاد این کشور در ماه گذشته ١٧٨ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده و نرخ بی‌کاری نیز به ٤,٦ درصد رسیده که این پایین‌ترین رقم در ٩ سال اخیر به‌شمار می‌رود.
بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا احتمال افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو در نشست ١٣ و ١٤ دسامبر را افزایش داده است. دویچه‌بانک آلمان نیز اعلام کرده برای حل‌وفصل دعوای حقوقی مربوط به دست‌کاری در قیمت طلا، ٦٠ میلیون دلار به سیستم قضائی آمریکا پرداخت خواهد کرد.
حاکیست، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، نیز از مردم این کشور خواسته تا ارزهای خارجی را به طلا یا لیره ترکیه تبدیل کنند. وی خواستار کاهش نرخ بهره بانکی برای کمک به افزایش رشد و رونق اقتصادی این کشور شده است.
به نظر می‌رسد قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت تحت‌تأثیر انتشار آمارهای مهم اقتصادی در چین، آلمان، منطقه یورو و آمریکا قرار خواهد داشت. در روزهای آینده آمارهای مهم اقتصادی در کشورهای مختلف جهان منتشر خواهد شد. مقام‌های ارشد فدرال‌رزرو آمریکا نیز در روزهای آتی سخنرانی‌های مهمی خواهند داشت که این اظهارات می‌تواند بر روند نوسانات ارزش دلار و قیمت طلا تأثیرگذار باشد.
وضعیت تقاضای فیزیکی در بازارهای نوظهور نیز بر قیمت طلا مؤثر خواهد بود.

منبع خبر: روزنامه شرق
  ۱۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۶:۳۰:۱۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد