مشکلات فراروی پروژه انتقال برق ارمنستان به ایران کاهش می یابد

مشکلات فراروی پروژه انتقال برق ارمنستان به ایران کاهش می یابد
معاون وزیر انرژی و منابع طبیعی ارمنستان افزود: پروژه انتقال برق ارمنستان به ایران با برنامه ریزی های انجام شده به موقع پایان خواهد یافت و علاوه بر رییس جمهوری، مقام های ارشد این کشور نیز در این زمینه پیگیری می کنند

برپایه قرارداد انتقال خط برق ارمنستان به ایران، این خط 275 کیلومتر، ظرفیت تبادل برق بین دو کشور از 300 مگاوات به یکهزار مگاوات افزایش خواهد یافت و شبکه برق ایران به کشورهای روسیه، گرجستان، ارمنستان، عراق و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس متصل می شود.
براساس این قرارداد 107 میلیون و 900 هزار یورویی، بانک توسعه صادرات ایران 83 میلیون یورو و شرکت صانیر نیز 17 میلیون و900 هزار یورو هزینه ساخت این خط را بر عهده دارند.
براساس این پروژه که با حضور پیمانکاران مجرب داخلی در دست اجراست، تاکنون دو هزار و 500 تن دکل، 70 تن یراق آلات، هشت هزار تن کابل، چهار هزار تن میلگرد و 30 هزار تن سیمان به محل اجرای پروژه انتقال یافته است .
مطابق برنامه در طول مسیر 270 کیلومتری این پروژه 730 دکل نصب خواهد شد.
روابط عمومی شرکت صانیر اعلام کرد: «آرتور باغداساریان» معاون وزیر انرژی و منابع طبیعی ارمنستان و مدیر عامل شرکت «هایون» این کشور در دیدار شامگاه دوشنبه با مدیرعامل صانیر آمادگی این شرکت را به عنوان کارفرمای پروژه برای کمک به رفع مشکلات پیش آمده با جذب نیروهای متخصص و کارآمد ابراز داشت که می تواند در رفع مشکلات فنی، اجرایی و مالی پروژه موثر باشد.
به گفته وی، ارمنستان تلاش می کند تا مشکلات پیش آمده در اجرای پروژه از جمله همکاری سازمان های جنگلداری و میراث فرهنگی در مسیر اجرای پروژه و دیگر موانع را برطرف تا روند اجرای این طرح بزرگ سرعت گیرد.
این مقام ارمنستان خواستار تدوین صورتجلسه زمان بندی پروژه و تشریح مشکلات و موانع شد، درعین حال تلاش برای رفع بدهی های شرکت صانیر در این پروژه را خاطرنشان کرد .
وی افزود: پروژه خط انتقال برق از ارمنستان به ایران، یک پروژه فراملی و راهبردی است.

یک سوم هزینه های اجرایی پروژه پرداخت شده است
براساس این گزارش، «بهمن صالحی» مدیرعامل شرکت صانیر افزود: پروژه انتقال برق ارمنستان به ایران از نظر اجرایی بیش از 21 درصد پیشرفت داشته، اما از نظر اجرایی نزدیک به هفت درصد هزینه های پرداختی، وصول شده است.
وی تصریح کرد: شرکت هایون با رفع موانع و مشکلات برای تداوم همکاری های پیوسته، با توجه به پایان فصل نخست همکاری، در فصل دوم نیز با جدیت بیشتری همکاری داشته باشد .
وی افزود: قرار داشتن 70 درصد این پروژه در محیط کوهستانی با 270 کیلومتر خط انتقال برق، آن را به پروژه ای بسیار سخت برای اجرا در شرایط آب و هوایی کشور ارمنستان تبدیل کرده است.
مدیرعامل صانیر گفت: این پروژه با تاکید مقام های ارشد جمهوری اسلامی ایران برای منافع ملی دو کشور در دست اجراست و اهمیت ویژه ای دارد.
به گزارش ایرنا، شرکت صانیر با همکاری پیمانکاران معتبر داخلی و محلی نسبت به انجام پروژه های تبادل انرژی با تامین تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی در کشورهای آذربایجان، ارمنستان، سوریه، ترکمنستان، عراق، اقلیم کردستان عراق، پاکستان، اتیوپی، سنگال، عمان، افغانستان، عربستان، کوبا، سریلانکا، یمن، گرجستان، لبنان، ازبکستان، اردن، لیبی و شمار دیگری از کشورهای جهان اقدام کرده و اینک 18 پروژه در 13 کشور در دست اجرا دارد.

منبع خبر: ایرنا
  ۱۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۷:۵:۱۸ قبل از ظهر
برچسب ها:
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد