عرضه شمش 5/12 كيلويي طلا براي حباب‌شكني

عرضه شمش 5/12 كيلويي طلا براي حباب‌شكني
ه دنبال گسترش حباب در بازار سكه طلا، خبرگزاري فارس به نقل از يك مقام مسوول در بانك مركزي از احتمال عرضه شمش 5/12 كيلويي طلا براي حباب‌شكني خبر داده است كه البته مديرعامل بانك كارگشايي پيرو اين خبر اعلام كرد كه هنوز چنين دستوري صادر نشده است. در اين ميان، به نظر مي‌رسد كه حباب بيشتر ربع سكه نسبت به نيم سكه و تمام‌سكه شواهدي از ورود نقدينگي خرد به بازار طلا را نشان مي‌دهد كه مي‌توان آن را ناشي از كاهش سود سپرده‌هاي بانكي و خروج نقدينگي‌هاي خرد از بازار پول دانست.
مسعود رضا طاهری: محاسبه سرانگشتی قیمت انواع سکه در بازار نشان می‌دهد که بهای تمامی سکه‌های موجود در بازار حبابی است.
بانک مرکزی کماکان در تلاش برای کنترل قیمت آنها، مشغول آزمون و خطا است. در این میان ربع سکه بیشترین میزان حباب قیمت را دارا است. به نظر می‌رسد تنگناهای بسته پولی - بانکی امسال به تدریج منجر به خروج سپرده‌های خرد از بانک‌ها شده و این سرمایه‌های اندک را نیز روانه بازار سکه کرده است. برخی نیز بر این اعتقادند که همزمان با واریز مبالغ نقدی یارانه‌ها به حساب مردم، قیمت‌ها در بازار به ویژه بازار سکه حبابی‌تر نیز می‌شود.
در اين ميان در تازه‌ترین خبرها از ورود شمش‌های 5/12 کیلویی طلا برای فرونشاندن عطش طلایی بازار سخن به میان آمده است. افزایش انتظارات تورمی در کشور پس از انتشار بسته پولی امسال نگرانی‌های شدیدی را در بازار به وجود آورده است. این روز‌ها ترس از تبدیل تب خرید طلا به تشنج در بازار منجر شده است.
در همين حال بهای سکه روز گذشته تغییری نداشت. قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی روز گذشته به دليل تعطيلي بازارهاي جهاني بدون تغییر 430 هزار تومان فروخته شد. ثابت ماندن قیمت روزانه سکه این روزها با توجه به افزایش پی درپی آن، تعجب‌برانگیز است. با این حال دیروز سکه با نرخ 430 هزار تومان به مشتریان عرضه شد. روز گذشته بهای طلا در بازار‌های جهانی نیز به دلیل تعطیلی هفتگی روی قیمت 4/1486 دلار ثابت ماند.
تداوم افزایش قیمت‌ها بانک کارگشایی را وادار به برگزاری جلسات عرضه بیشتر برای سکه کرده است. اشتهای سیری‌ناپذیر بازار ظاهرا قرار است با عرضه شمش‌های 5/12 کیلویی طلا سیراب شود. اگرچه هنوز رییس بانک کارگشایی دستوری در این زمینه دریافت نکرده است، اما از قرار، شمش‌های يك کیلویی و عرضه روزانه سکه که به قول دبیرکل بانک مرکزی تعداد آن روزانه 10 الی 15 هزار عدد است، کاری از پیش نبرده است و ناگزیر بانک مرکزی باید از شمش‌های 5/12 کیلویی طلایی خود برای برطرف سازی اثرات سوء ناشی از حرف و حدیث‌های هیجانی بسته پولی سال 90 استفاده كند.
به گفته برخی کارشناسان، کند وکاو در خصوص شخصیت واقعی افرادی که در صف خرید سکه و شمش طلا می‌ایستند، شاید به برخی بنگاه‌های مالی و پولی نیز ختم شود. تنگناهای موجود در بسته پولی برای بنگاه‌های فعال در بازار پول کشور بی‌شک آنها را نیز وادار به خرید و نگهداری ذخایر طلا خواهد کرد. دیروز سکه طرح قدیم نیز بدون تغییر 465 هزار تومان فروخته شد. البته نرخ 470 هزار تومان نیز از سوی برخی منابع برای آن اعلام شده است. نیم سکه دیروز 1000 تومان گران شده و به 217 هزار رسید. در این میان ربع سکه با 2000 تومان افزایش دیگر نسبت به نرخ روز قبل از آن به نرخ 142 هزار تومان به خریداران عرضه شد.
احتمال عرضه شمش‌ 5/12 كيلوگرمي طلا براي شكستن حباب سكه
در همين حال يك مقام مسوول در بانك مركزي ابلاغ بسته سياستي- نظارتي سال 90 با مضمون كاهش نرخ سود سپرده‌ها را يكي از دلايل اصلي افزايش حباب در بازار داخلي طلا عنوان كرد و از احتمال عرضه شمش‌هاي 5/12 كيلوگرمي تا پايان هفته به‌منظور كاهش قيمت‌هاي حبابي توسط اين بانك خبر داد. این مقام آگاه در بانك مركزي با اشاره به افزايش قيمت‌هاي جهاني طلا و تاثير اين نوسانات در قيمت‌هاي داخلي، به خبرگزاری فارس گفت:‌ در اين شرايط معمولا بانك مركزي با افزايش عرضه قيمت‌ها را كنترل مي‌كند؛ اكنون هم بانك مركزي اعلام كرده به‌صورت روزانه حراج شمش و سكه طلا را در بانك كارگشايي انجام خواهد داد. وي ادامه داد:‌ اما از آنجا كه بسته سياستي- نظارتي بانك مركزي اعلام‌ شده و سود سپرده‌ها مقداري كاهش پيدا كرده است اين احتمال مي‌رود كه بخشي از سپرده‌ها به سمت بازار سهام يا طلا سوق پيدا كرده باشد. اين مقام مسوول در بانك مركزي با تاكيد بر اينكه امكان عرضه طلا در اين بانك ارزان‌تر از قيمت‌هاي جهاني وجود ندارد، تصريح كرد: بنابراين بانك مركزي بايد عرضه طلا و سكه را افزايش دهد تا از حبابي شدن بازار سكه جلوگيري كند.
فرمول محاسبه قيمت واقعي سكه در بانك مركزي
وي ضمن اينكه خروج سپرده‌ها را از بانك‌ها دليل اصلي حبابي‌شدن بازار طلا دانست در ادامه درباره فرمول محاسبه قيمت پايه سكه در بانك مركزي، گفت: قيمت يك گرم طلا برابر است با تقسيم شدن قيمت جهاني يك اونس طلا بر 31/103 (وزن اونس به گرم).
وي افزود: در ادامه قيمت يك گرم طلا ضرب در طلاي محتواي سكه (حدود 32/7 گرم) مي‌شود بعد حاصل‌ضرب در نرخ دلار روز ضرب مي‌شود، نتيجه قيمت طلاي سكه است.
به گفته اين مقام مسوول، در نهايت به قيمت طلاي سكه (عيار طلاي خالص سكه 900 در 1000 است) مقداري نقره و مس به همراه هزينه‌هاي ضرب و توزيع و بيمه حمل و نقل اضافه مي‌شود. اين مقام آگاه ادامه داد: بعد از قيمت طلاي محتواي سكه در مجموع هزينه حمل‌ونقل و بيمه و نقره و مس و ضرب و توزيع سكه حدود 3 تا 4 هزار تومان است. به گزارش فارس، طبق گفته‌هاي وي فرمول محاسبه طلا در بانك مركزي به اين حالت خواهد بود: قيمت پايه سكه= {[(قيمت اونس جهاني طلا ÷ 31،1)] × 32/7 × نرخ دلار روز}+ 4 هزار تومان (حق ضرب)
دلايل رشد حبابي بازار سكه و راه‌هاي كنترل اين بازار
اين مقام مسوول در بانك مركزي ضمن اينكه قيمت به‌دست آمده در فرمول مذكور را به‌عنوان قيمت پايه در بانك كارگشايي براي حراج سكه دانست، گفت: اگر قيمت بازار با قيمت بانك مركزي تفاوت داشته باشد، سود اين اختلاف قيمت، نصيب عده خاصي مي‌شود، به همين جهت حراج صورت مي‌گيرد تا قيمت‌ها به قيمت بازار نزديك‌تر شوند. وي تصريح كرد: درصورتي كه عرضه سكه در بانك كارگشايي يا انتظار افزايش قيمت طلا در بازار داخلي كاهش يابد، اختلاف قيمت در اين بازار نيز كم مي‌شود.
هنوز دستوری برای عرضه شمش صادر نشده
مدیرعامل بانک کارگشایی با بیان اینکه حراج سکه و شمش طلای یک کیلوگرمی طبق روال هفته گذشته به صورت روزانه در این بانک انجام می‌شود، گفت: بانک مرکزی تاکنون هیچ گونه دستوری برای عرضه شمش طلای 5/12 کیلوگرمی صادر نکرده است. علی عادلی در گفت‌وگو با «مهر» با تاکید بر اینکه بانک کارگشایی در حال حاضر به صورت روزانه حراج سکه‌ها و شمش طلا را انجام می‌دهد، گفت: بانک مرکزی هنوز دستوری به بانک کارگشایی برای عرضه شمش طلای 5/12 کیلوگرمی صادر نکرده است. مدیرعامل بانک کارگشایی با اشاره به اینکه در حال حاضر حراج سکه‌ها در بسته‌های 100 تایی و شمش‌های طلا در وزن یک کیلوگرمی انجام می‌شود، گفت: بانک کارگشایی کار اجرایی انجام می‌دهد و اظهارنظر در مورد حبابی بودن یا نبودن قیمت سکه‌ها در بازار برعهده ما نیست. وی با تاکید بر اینکه عرضه سکه‌ها و شمش طلا طبق ضوابط اعلام شده بانک مرکزی انجام می‌شود، افزود: قیمت پایه سکه‌ها هم از سوی بانک مرکزی به ما اعلام می‌شود و خریداران هم طبق ضوابط قیمت مورد تقاضا را مطرح می‌کنند. عادلی تاکید کرد: حراج سکه‌ها در بانک کارگشایی در طول سال و به طور مرتب انجام می‌شود، اما هم اکنون حراج‌ها به صورت روزانه انجام می‌شود. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۸ فروردین ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۲۶:۱ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد