قیمت نفت نخستین بار پس از توافق اوپک کاهش یافت

قیمت نفت نخستین بار پس از توافق اوپک کاهش یافت
قیمت نفت برای نخستین بار پس از توافق اخیر سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به دلیل روند افزایشی تولید، کاهش یافت.

توافق اعضای اوپک در نشست دهم آذرماه برای کاهش 1.2 میلیون بشکه ای، باعث افزایش قابل توجه قیمت نفت در بازارهای جهانی شد به طوری که قیمت نفت برنت به مرز بشکه ای 50 دلار نیز رسید.
همچنین قرار شده است که کشورهای غیراوپک حدود 600 هزار بشکه از تولید نفت خود را کاهش دهند که 300 هزار بشکه از این کاهش تولید به روسیه تعلق خواهد داشت.
این توافق باعث افزایش امیدواری نسبت به توقف عرضه نفت مازاد در بازار و بدنبال آن افزایش قیمت ها شده بود، اما از دیروز، قیمت نفت در واکنش به برخی تردیدها نسبت به عملیاتی شدن این توافق و نگرانی از افزایش تولید، دوباره روندی کاهشی یافته است.
به گزارش وزارت نفت به نقل از رویترز، افزایش تولید نفت اعضای اوپک و تردید به عملیاتی شدن توافق اخیر این سازمان، افت قیمت نفت در معاملات دیروز (سه شنبه) بازارهای جهانی را منجر شد.
با توجه به اینکه آمار نشان داد اعضای اوپک، سطح تولید خود در ماه نوامبر (آبان- آذر) را به بالاترین میزان رساندند، تردید به عملیاتی شدن برنامه کاهش سطح تولید افزایش یافت.
در پایان معاملات دیروز، قیمت هر بشکه نفت خام برنت با یک دلار و یک سنت افت، در سطح ٥٣ دلار و ٩٣ سنت تثبیت شد.
قیمت هر بشکه نفت خام دبلیو.تی.آی آمریکا نیز ٨٦ سنت کاهش یافت و به ٥٠ دلار و ٩٣ سنت برای هر بشکه رسید.
«جیمز ویلیامز» مدیرعامل موسسه مشاوره انرژی «تی دبلیو آر جی اکنامیکس» در آرکانزاس آمریکا گفت: قیمت‌های نفت دیروز در واکنش به افزایش تولید نفت اعضای اوپک که در ماه نوامبر به بیشترین میزان رسید، برای نخستین بار در پنج روز اخیر کاهش یافت.
مجموع تولید نفت این سازمان در ماه نوامبر سال ٢٠١٦ با ٣٧٠ هزار بشکه در روز افزایش نسبت به ماه اکتبر (مهر-آبان) به رقم ٣٤ میلیون و ١٩٠ هزار بشکه در روز رسید.
به گزارش ایرنا، یکصد و هفتاد و یکمین نشست عادی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در دهم آذرماه در وین برگزار شد که دستور کار مهم آن بررسی طرح فریز نفتی (تثبیت تولید) بود. در این نشست، قرار شد بیشتر اعضا، میزان تولید نفت خود را در مجموع حدود 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش دهند.
در این میان، برای ایران تصمیمی ویژه اتخاد شد. با وجودی که عربستان و متحدانش در ابتدا تلاش داشتند ایران را وادار به پذیرش فریز نفتی و کاهش تولید کنند، در نتیجه رایزنی و دیپلماسی موفق نفتی، نه تنها کاهش تولید برای ایران لحاظ نشد، بلکه اعضا با افزایش 90 هزار بشکه ای تولید نفت ایران در نیمه نخست 2017 موافقت کردند.
بر این اساس، قرار شد عربستان تولید نفت خود را روزانه 486 هزار بشکه کاهش دهد، اما ایران که براساس گزارش منابع ثانویه (غیر رسمی) روزانه سه میلیون و ٧٠٧ هزار بشکه نفت تولید می کند، می تواند 90 هزار بشکه دیگر به تولید خود بیفزاید.

منبع خبر: ایرنا
  ۱۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۸:۴:۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد