نوسان‌هاي اونس طلا محدود ماند

نوسان‌هاي اونس طلا محدود ماند
عوامل كاهشي و افزايشي، اونس طلا را در بازه قيمتي حدودا ١٠ دلاري محبوس كرده است.

اونس طلا تقريبا تمام ساعات كاري هفته جديد (تا عصر چهارشنبه به استثناي ساعتي از دوشنبه) را در بازه ١١٦٧ تا 1180 دلار گذرانده است. هر اونس طلا كه هفته گذشته روي قيمت ١١٧٧ دلار ايستاده بود، روز دوشنبه تا بهاي 1170 پايين آمد اما روز سه‌شنبه با تنها یک دلار افت به بهاي ١١٦٩ دلار رسيد. روز چهارشنبه هم با قيمت ١١٦٧ دلار آغاز شد و با نوسان‌هاي محدود در بازه از پيش‌گفته ادامه پيدا كرد. بهايي كه تا ساعت ٧ عصر به وقت تهران براي اونس ثبت شد، ١١٧7 دلار بود، گرچه هم‌اكنون كه شما اين گزارش را مي‌خوانيد ممكن است قيمت متفاوتي به‌عنوان قيمت نهايي سومين روز هفته ميلادي رقم خورده باشد.

در حبس قیمت طلا عوامل افزايشي و كاهشي بنيادي و فني تاثيرگذار بوده‌اند. از سويي افت‌وخيز شاخص‌هاي دلار، سهام و بهاي نفت خام، طلا را سردرگم كرده و از سوي ديگر، افت شديد ارزش طلا در هفته‌هاي گذشته، نيروي رشد را از فلز زرد گرفته است.

سه‌شنبه آرام

اونس طلا در دومين روز هفته نوسان‌هاي بسیار محدودي پيرامون مرز ١١٧٠ دلار داشت و دست آخر در انتهاي محدوده ١١٦٠ دلار ايستاد. فشار فني ناشي از لمس كف ١٠ ماهه در روز دوشنبه از مهم‌ترين عوامل فشار بر طلاي سه‌شنبه بود. ديگر عامل فشار بر طلا در اين روز، ادامه عملکرد خوب بازارهاي سهام بود كه در هفته‌هاي گذشته، در مجموع شاهد افزايش ريسك‌پذيري بوده‌اند. اين وضعيت خريد طلا به‌عنوان سرمايه امن را به شدت كاهش داده با اين همه پس از فشار فني روز دوشنبه، توان كاهشي‌هاي بازار در روز سه‌شنبه به طرز قابل‌توجهي كاهش يافت تا طلا افت شديدي را تجربه نكند. با اين همه، نگاه به احتمال افزايش نرخ‌هاي بهره در آمريكا در ميانه دسامبر، كاهشي‌ها را اميدوار به اثرگذاري نگه داشت. روز سه‌شنبه، همزمان با رشد شاخص دلار، بهاي نفت خام هم در پي عقب‌نشيني اصلاحي معامله‌گران بازار انرژي كاهش يافت تا هر دو عامل خارجي مهم در بازار فلزهاي گرانبها عليه فلز زرد عمل كرده باشند. با اين همه، چنان كه اشاره شد، افت طلا در روز دوم هفته بازارهاي جهاني محدود بود.

چهارشنبه محدود

قیمت طلا روز چهارشنبه را نيز با قيمتي نزديك قيمت نهايي روز سه‌شنبه آغاز كرد و گرچه بعد رو به رشد گذاشت، فاصله چنداني از ابتداي محدوده ١١٧٠ دلار نگرفت. تا زمان نوشته شدن اين گزارش روند شاخص دلار و بهاي نفت خام، تكان شديدي را تجربه نكردند تا اونس از ناحيه عوامل خارجي تحت‌تاثير زيادي نباشد.

به نقل از پایگاه اینترنتی «بولیون دسک»، با توجه به اینکه صبح چهارشنبه هم کاتالیزور خاصی در بازار وجود نداشت، روند نوسانات قیمت طلا و سایر کالاهای راهبردی تقريبا آرام بود. تازه‌ترین تحلیل فني «اف ایکس استریت» كه صبح چهارشنبه منتشر شد نشان می‌داد که قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت بین 1150 تا 1197 دلار در نوسان خواهد بود. امروز پنج‌شنبه، عمده توجه بازارها به نشست سياست پولي بانك مركزي اروپاست. البته نشست مهم‌تر كه نشست كميته بازار آزاد فدرال رزرو در ١٤ ماه جاري ميلادي است. بيشتر بانك‌هاي مركزي براي تعيين سياست‌هاي خود در انتظار مشخص شدن نتيجه اين نشست هستند. انقباض پولي در آمريكا به نفع دلار و به ضرر طلا تمام خواهد شد، مگر آنكه بازارها اين اتفاق را در روندها «پيش‌خور» كرده باشند.

افت بيشتر؟

اما با وجود افت شدید قیمت طلا پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، یک تحلیلگر برجسته اقتصادی بر این باور است که قیمت طلا هنوز به کف خود نرسیده است. فیل استریبل، تحلیلگر ارشد موسسه «آر جی او فیوچرز» در مصاحبه با کیتکو مي‌گويد: «قیمت طلا گرچه به زیر 1200 دلار در هر اونس رسیده، ولی بازارهای بین‌المللی هنوز منتظر کاهش بیشتر قیمت در کوتاه‌مدت است. به‌نظر من قیمت طلا هم‌اکنون روی لبه تیغ قرار دارد و هر گونه لغزشی می‌تواند قیمت هر اونس طلا را به کمتر از 1120 تا 1100 دلار کاهش دهد.»

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۶:۱۹:۳۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد