آخر هفته خوش برای سهامداران بورس

آخر هفته خوش برای سهامداران بورس
شاخص کل بورس تهران بعد از سرگردانی در روزهای ابتدایی هفته جاری، روز چهارشنبه برای دومین روز پیاپی با رشد قدرتمند به کار خود پایان داد تا آخر هفته خوبی را برای سهامداران رقم بزند.

رشد شاخص بورس در دو روز گذشته در حالی رقم خورد که اغلب کارشناسان آن را تحت تاثیر افزایش قیمت فلزات و همچنین تقویت دلار ارزیابی می کنند. به دنبال پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قیمت فلزات در بورس های جهانی افزایش پیدا کرد دلیل آن هم این است که بازارها سیاست های اقتصادی آمریکا در دوران ترامپ را برمبنای نوسازی زیرساخت های اقتصادی آمریکا تحلیل کردند که موجب افزایش تقاضا برای فلزات خواهد شد. به این ترتیب قیمت فلزات افزایش یافت و در بورس تهران هم سهامداران از نمادهایی که به فلزات وابسته هستند استقبال کردند. افزایش قیمت دلار هم که جذابیت های صادراتی را افزایش می دهد ورود خریداران را تا حد زیادی تقویت کرد.
در این میان با توجه به فاصله اندک ورود این سهامداران و رشد چشمگیر قیمت‌ها در دو روز گذشته، بسیاری از خریداران، دیروز با شناسایی سود فروشنده شدند. بخشی از این فروشندگان را سهامداران حقوقی تشکیل می‌دهند. این سهامداران مطابق با رفتار گذشته خود با رشد قیمت در گروه‌های کالایی به منظور کسب سود، به فروش سهام می‌پردازند. جمع‌آوری صفوف خرید این سهامداران در حالی صورت گرفت که دیروز شاهد ورود موج دومی از خریداران بودیم. به نظر می‌رسد یک بخش از خریداران موج دوم تحت تاثیر غلبه یک فضای هیجانی در پی رشد قیمت‌ها در دو روز اخیر وارد بازار سهام شده‌اند. نگاهی به حجم و ارزش معاملات نمادهای وابسته به بازارهای کالایی در جریان معاملات دیروز به خوبی گویای این مساله است. حجم و ارزش معاملات نمادهای وابسته به بازار جهانی نسبت به معاملات روزهای پیش از شروع این موج رونق، تا دو برابر افزایش را نشان می‌دهد. بخش دیگر خریداران این موج نیز به دلیل رشد قیمت دو روز پایانی هفته، معامله‌گران با ریسک‌پذیری بیشتری بوده‌اند. به هر حال باید توجه داشت ریسک‌ها در مورد دوام رشد قیمت‌های جهانی و نرخ ارز هر دو دسته از معامله‌گران را تهدید می‌کند. ضمن اینکه این معامله‌گران در قیمت‌های نسبتا بالاتری وارد معاملات شده‌اند و از این منظر نیز با یک ریسک مواجهند. کارشناسان معتقدند کسب سود این سهامداران در کوتاه مدت محرک دیگری را می‌طلبد. محرکی همچون ادامه رشد قیمت‌ها در بازار‌های جهانی.
این کارشناسان می‌گویند: نسبت قیمت به درآمد سهام وابسته به بازارهای جهانی در شرایط کنونی در ارقام بالایی قرار دارد. از این رو برای اینکه در مقایسه با بازارهای رقیب در سطوح ارزنده‌ای قرار گیرند، به‌طور قطع تعدیل مثبت سودآوری این شرکت‌ها را می‌طلبد. از این رو اگر روند رشد قیمت‌ها در بازار‌های جهانی ادامه‌دار نباشد، موج دوم خریداران، نمی‌تواند دوام چندانی داشته باشد. در مورد تداوم رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی هر چند نمی‌توان با قاطعیت اظهار نظر کرد اما کماکان ریسک ریزش قیمت‌ها بیشتر از رشد است. سطوح قیمتی فعلی این کالاها از یک طرف و از طرفی دیگر سفته بازی چین دو عامل تهدیدکننده رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی به شمار می‌رود. نرخ دلار نیز هر چند در روزهای اخیر رشد شگفت‌انگیزی را تجربه کرده است، اما تداوم این رشد نیز بعید به نظر می‌رسد. از‌این‌رو هر چند دو عامل نرخ ارز و بهبود قیمت در بازارهای جهانی دو عامل بنیادی حمایتی از گروه‌های کالایی که بیش از نیمی از ارزش بازار سهام را در اختیار دارند، به شمار می‌روند، اما ریسک عدم پایداری در مورد این دو عامل را نیز نباید از نظر پنهان داشت.

منبع خبر: 
  ۱۸ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۸:۰:۵۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد