شاخص خودرو به پله ۱۹ هزار واحد بازگشت

شاخص خودرو به پله ۱۹ هزار واحد بازگشت
روز گذشته آغاز معاملات بازار سهام همزمان با شروع طوفانی خودرویی ها در پی شنیده ای درمورد فروش بلوک خگستر کلید خورد، لذا در آخرین روز کاری هفته شاخص کل گروه خودرو و ساخت قطعات با ۳۸۹ واحد معادل ۲ درصد رشد به پله ۱۹ هزار و ۱۹۳ واحدی صعود کرد.

فعالان بازار بورس،  امروز در پی خبر واگذاری بلوک خگستر شاهد صف خرید سنگین در این نماد معاملاتی بودند، شنیده می شود فروش بلوک خگستر توسط ایران خودرو به مجموعه بانک پارسیان در مراحل نهایی است و طی دی ماه سال جاری انجام خواهد شد، این بلوک طبق گمانه زنی ها در محدوده 700 تومان واگذار خواهد شد .
از این رو در میانه بازار صف خرید خگستر تا 17 میلیون پیش رفت و نهایتا با حجم 12 میلیون در قیمت3,847 ریال به کار خود خاتمه داد، خودرو هم با توجه به صف نشینی زیر مجموعه اش مورد اقبال سرمایه گذاران قرار گرفت و به سقف های مجاز روزانه رسید؛ البته با توجه به واقعیت های صنعت خودرو، دلیلی هم برای کاهش قیمت سهام این گروه در روزهای گذشته وجود نداشت.
حقوقی خودرو امروز  بیشتر خریدار بود، لذا 22 میلیون معادل 46 درصد در سمت خرید و 14 میلیون معادل 30 درصد  در سمت فروش فعال بود، لذا این غول خودروسازی امروز را با صف خرید 6 میلیونی در قیمت پایانی 2,839 ریال به پایان برد، همچنین  امروز خودرو 47 واحد تاثیر مثبت بر شاخص کل بورس گذاشت و با 48 میلیون به عنوان پرحجم ترین گروه ثبت شد.
در نیمه اول بازار هر آنچه از سوی سهامداران حقیقی و حقوقی برای فروش در سامانه معاملات ثبت می گردید، با قدرتی که از سوی خریداران دیدیم به سرعت بلعیده می شد لذا افزایش تقاضا در گروه خودرویی بیشتر نمادهای این گروه همچون خگستر ، خودرو ، ورنا ، خفناورح ، خاذین ، ختراک ، خمحرکه و خچرخش را با صف خرید مواجه کرده بود.
اما نیمه دوم معاملات قدری از هیجانات گروه کاسته شد، به طوریکه بیشتر نمادها صف خود را عرضه کردند و در پایان تنها صف خریدهای خگستر،خودرو وخاذین باقی ماند، در نهایت امروز 106 میلیون سهم خودرویی به ارزش 23 میلیارد تومان دست به دست شد.
بنابر اطلاعات به‌دست آمده از سازمان‌های فروش خودروسازان، فروش اعتباری و چکی خودروسازان متوقف شده که  یکی از نشانه‌های بهبود فروش خودروسازان به‌شمار می‌رود؛ زیرا اگر آنها همچنان با مشکل و محدودیت در فروش روبه‌رو بودند، باید کماکان به فروش اعتباری خود ادامه می‌دادند، زیرا این نوع «فروش»، در دوران رکود خوب جواب می‌دهد
همچنین رشد قابل توجه تولید خودروسازان در 8 ماه امسال می‌تواند نشانه بهبود اوضاع فروش آنها باشد، ازآنجاکه خودروسازان کشور صادرات قابل‌توجهی نداشته و این روزها دیگر خبری از انبار شدن محصولاتشان به گوش نمی‌رسد؛ بنابراین می‌توان پذیرفت که افزایش تیراژ در پی بالا رفتن فروش داخلی اتفاق افتاده است.
براساس اخبار کدال نیز  خکاشا سهامدارانش را برای انتخاب اعضای هیات مدیره در تاریخ 28 آذرماه به مجمع فوق العاده دعوت کرد،  هیات مدیره خاذین خبر از مرحله دوم افزایش سرمایه به میزان  29 درصد از محل مطالبات و آورده نقدی داد، خفناور هم پس از بازدهی 40 درصدی سهم در خصوص عدم نیاز به تعدیل سود هر سهم سال مالی 95 گفت به این ترتیب در روز سبز خودرویی ها این نماد به همراه خشرق تنها نمادهای قرمز پوش گروه بودند.
در معاملات این روزهای خودرویی ها انتظار برای بازگشایی نماد خساپا به تابلوی معاملات همچنان به سناریوهای مختلفی برای تاثیر گذاری بر سودآوری این گروه دامن زده است.
برخی اهالی تالار شیشه ای امروز را آغاز رالی خودرویی ها را می دانند؛ هر چند گروهی دیگر همچنان بر طبل پر ریسک بودن آنها می کوبند، حال بایستی دید تقابل این دو گروه چه روندی را برای روزهای آتی این گروه رقم خواهد زد.

منبع خبر: عصر خودرو
  ۱۸ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۸:۹:۳۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد