بانك كارگشايي ربع سكه را 158 هزار و 200 تومان فروخت

بانك كارگشايي ربع سكه را 158 هزار و 200 تومان فروخت
انواع سكه روز گذشته با سرعتي بيش از گذشته به افزايش قيمت خود ادامه دادند گونه‌اي كه بهاي ربع سكه بهار آزادي به بالاترين ميزان خود يعني 157 هزار تومان رسيد.
انواع سكه روز گذشته با سرعتي بيش از گذشته به افزايش قيمت خود ادامه دادند گونه‌اي كه بهاي ربع سكه بهار آزادي به بالاترين ميزان خود يعني 157 هزار تومان رسيد. هر چند كه قيمت انواع سكه در بازار به طور لحظه‌اي تغيير مي كند و نمي‌توان يك نرخ را براي يك روز اعلام كرد. سكه تمام بهار آزادي و نيم سكه بهار آزادي نيز از مرز 442 و 224 هزار تومان گذر كردند. نرخ سكه بهار آزادي طرح قديم نيز 475 هزار تومان برآورد مي‌شود.
در حالي كه پيش‌بيني مي‌شد با ورود بانك مركزي به بازار و عرضه روزانه سكه توسط بانك كارگشايي، قيمت انواع سكه رو به كاهش حركت كند، اين اتفاق رخ نداد تا اينكه روز گذشته رونق بازار سكه به رشد دوباره قيمت انواع آن منجر شود. قيمت طلا در بازارهاي جهاني با وجود آغاز هفته جديد اروپا و آمريكا و بازگشايي بازارها، افزايش چشمگيري را تجربه نكرده است. در اين شرايط پيش بيني مي‌شد با عرضه سكه توسط بانك مركزي شرايط بازار رو‌به آرامي حركت كند اما به نظر مي‌رسد كه بانك مركزي نيز شرايط را براي فروش بهتر ذخاير سكه خود مناسب ديده و قصد دارد با عرضه انواع سكه با قيمت‌هاي بالا درآمد خوبي را كسب كند. وجود بورس‌بازي در عرضه‌هاي روزانه بانك كارگشايي انتقاد رئيس اتحاديه طلا و جواهر و فعالان بازار را نيز برانگيخته است.
به گزارش خبرنگار تهران امروز از محل حراج سكه توسط بانك كارگشايي، عصر روز گذشته سالن حراج شلوغ‌تر از هميشه بود و نكته جالب اين بود كه جمعيت زيادي از حاضران در سالن را خانم‌ها تشكيل مي‌دادند. خانم‌هاي خانه داري كه در اين ايام پر رونق براي سرمايه‌گذاري به فكر اندوختن سكه افتاده‌اند. روز گذشته حراج سكه و حتي معامله لحظه‌اي آن توسط حاضران در سالن رونق ويژه‌اي داشت. شيوه حراج به اين شكل است كه بانك كارگشايي به عنوان عرضه‌كننده، يك قيمت پايه را براي بسته‌هاي صدتايي انواع سكه مشخص مي‌كند سپس خريداران با اعلام قيمت‌هاي پيشنهادي خود آن را افزايش مي‌دهند به اين ترتيب بسته‌هاي صدتايي به كسي مي‌رسد كه بالاترين پيشنهاد را ارائه كند. اين عرضه هر روز به مدت سه ساعت ادامه دارد. روز گذشته بانك كارگشايي براي بسته‌هاي 100 تايي ربع سكه، قيمت پايه 9 ميليون و 900 هزار تومان را تعيين كرده بود يعني به ازاي هر ربع سكه 99 هزار تومان اما رونق حراج به حدي بود كه آخرين معامله بر سر بسته‌هاي صد تايي اين نوع سكه 15 ميليون و 820 هزار تومان ارزش داشت. در اين شرايط براي هر ربع سكه 158 هزار و 200 تومان پول پرداخت مي‌شد كه بيش از 50 هزار تومان آن حباب است. بسته‌هاي صد تايي نيم‌سكه ابتدا به قيمت پايه 19 ميليون 790 هزار تومان و از ميانه‌هاي كار با قيمت 19 ميليون و 900 هزار تومان ارائه مي‌شد كه اين نوع سكه نيز با توجه به پيشنهادات بالا در آخرين معامله با قيمت 222 هزار تومان به ازاي هر سكه فروخته شد. براي بسته‌هاي 100 تايي سكه تمام بهار آزادي قيمت پايه 39 ميليون و 580 هزار تومان تعيين شده بود كه در آخرين معامله اين نوع سكه با قيمت 44 ميليون و 25 هزار تومان خريداري شد. با اين حساب هر سكه تمام بهار آزادي بيش از 440 هزار تومان معامله شد. عرضه سكه توسط بانك مركزي با اين نرخ‌ها نه تنها موجب شكسته شدن حباب قيمت سكه نشد بلكه بر بزرگ شدن حباب نيز تاثيرگذار بود.
در مورد چگونگي عرضه‌هاي روزانه طلا و سكه نكته‌اي ديگر نهفته است و آن اين است كه در فرمول تبديل قيمت جهاني طلا به ريال بايد نرخ دلار را گنجاند. بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران نرخ دلار را در كشور ثابت نگه داشته و سياست تثبيت نرخ ارز را دنبال مي‌كند. بر اين اساس نرخ يك هزار و 40 تومان براي اين نوع ارز را اعلام مي‌كند و آن را قانوني مي‌داند. در بازار آزاد اما نرخ دلار تا 100 تومان گران‌تر از بانك مركزي فروخته مي‌شود كه نهاد سياستگذاري پولي و بانكي كشور آن را غيررسمي مي‌داند. نكته اين جاست كه بانك مركزي هنگامي كه مي‌خواهد سكه‌هاي خود را عرضه كند، پايه قيمت آن را با نرخ دلار در بازار آزاد محاسبه مي‌كند ضمن اينكه در حراج، قيمت انواع سكه بالاتر از اين ميزان نيز به فروش مي‌رسد تا بانك مركزي نيز از حباب بازار سكه بي‌بهره نماند، انتقاد مهم فعالان بازار به بانك مركزي اين است كه اين بانك با اين روش عرضه به قيمت حبابي آن رسميت مي‌بخشد. اين مسائل از دلايل تقويت قيمت سكه در روز گذشته بود.
افزايش قيمت انواع سكه در حالي رخ داد كه هر گرم طلاي 18 عيار نسبت به روز گذشته 300 تومان كاهش قيمت را تجربه كرد تا اين نوع طلا در حدود يك هزار تومان ارزان‌تر از حد جهاني عرضه شود. در كنار مسائل مطرح شده، تنها توجيه براي بازار سكه داخلي كه به شكلي سرسام‌آور و بدون توقف به خيز خود ادامه مي‌دهد ميزان تقاضاي بالا در اين بخش است. اعتماد مردم به بازار سكه و ساده بودن سرمايه‌گذاري در اين حوزه نسبت به بورس باعث شده تا متقاضيان سرمايه‌گذاري در اين حوزه افزايش پيدا كرده و موجب افزايش قيمت سكه به شكلي بي‌برنامه شده است. در اين ايام نقدينگي سرگردان جامعه كه با بروز سياست‌هاي انبساطي دولت و كاهش نرخ سود بانكي اوج گرفته است، به سمت بازار امن فلز زرد در حركت است و اين افزايش تقاضا در روزهايي كه نرخ طلا در بازار جهاني تحول خاصي را تجربه نمي‌كند، رونق خاصي به بازار داده است.
رئيس اتحاديه طلا و جواهر درباره بورس‌بازي در جلسات حراج بانك كارگشايي، گفت: بانك‌ مركزي و ملي بايد توضيح دهند كه چرا اين جلسات به بورس‌بازي تبديل شده است. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳۰ فروردین ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۲۳:۴۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد