بازار طلای کرمان از سکه افتاد

بازار طلای کرمان از سکه افتاد
نوسانات شدید قیمت طلا طی هفته گذشته، رکود شدید بازار سکه و طلا در بازار کرمان را درحالی در پی داشت که بازار کرمان از سکه افتاد و قیمت سکه نیز بیشترین رشد در کشور را به خود اختصاص داد.
نوسانات شدید قیمت طلا طی هفته گذشته، رکود شدید بازار سکه و طلا در بازار کرمان را در حالی در پی داشت که بازار کرمان از سکه افتاد و قیمت سکه نیز بیشترین رشد در کشور را به خود اختصاص داد.
به گزارش خبرنگار مهر در کرمان، هر چند طی سال جاری بازار سکه کرمان شاهد رکورد شدید و از سکه افتادن طلا فروشی های کرمان بود اما این نوسانات شدید طی هفته گذشته بازار طلا و سکه کرمان را با مشکلات بی سابقه ای مواجه کرده است.
کمبود سکه در بازار و تقاضای زیاد، قیمت سکه را آنچنان افزایش داد که بیشترین رشد قیمت کشور را به خود اختصاص داد.
رکورد زنی قیمت سکه در کرمان درحالی روی داد که به موازات آن رشد قیمت طلا در بازار نیز معاملات بازار کرمان را به حداقل طی ماههای اخیر کاهش داده است.
این روزها مهمترین رهگذران بازار طلای استان کرمان بعنوان مهمترین بازار طلای جنوبشرق کشور خود مغازه داران این بازار هستند و این مسئله موجب نگرانی طلا فروشان شده است.
معاملات طلا و سکه به حداقل کاهش یافت
عدم عرضه سکه به بازار کرمان از یک سو و افزایش جهانی قیمت طلا از سوی دیگر وضعیت این بازار را آنچنان نابسامان کرده است که حتی خود طلا فروشان نیز از سرمایه گذاری در این بازار خودداری می کند.
هرچند برخی افراد طی روزهای گذشته با پیش بینی افزایش قیمت تعداد زیادی سکه خریداری کردند اما با وجود قیمت بالای سکه کسی حاضر به خرید نیست و این افزایش قیمت را موقتی می دانند.
هم اکنون در بازار کرمان هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 435 هزار تومان به فروش رسید.
هر قطعه نیم سکه بهار آزادی 220 هزار تومان و ربع سکه 148 هزار تومان در بازار کرمان فروخته شد.
قیمت هر گرم طلای 18 عیار ساخته نشده  40 هزار و 600 تومان و طلای 20 عیار هم 45 هزار و صد تومان اعلام شده است.
خودداری بانک کارگشایی از عرضه سکه موجب کاهش سکه در بازار کرمان شد
رئیس صنف زرگر کرمان در گفتگو با خبرنگار در کرمان اظهارداشت: به علت اینکه بانک ها در کرمان همانند بانک مرکزی و کارگشایی در تهران و اصفهان اقدام به عرضه سکه نمی کنند، قیمت سکه در بازار کرمان به میزان سه تا چهار هزار تومان گرانتر از بازار تهران و شهرهای بزرگ است.
محمود پورخاتون تحولات پیرامون سکه بهار آزادی در سال 89، را نیز تابعی از قیمت طلا ارزیابی و ادامه داد: کم بودن سکه های طرح قدیم در بازار باعث افزایش غیرعادی قیمت این نوع سکه شده است.
وی گفت: قیمت طلا در سال جاری نسبت به سال گذشته رشد بسیار زیادی را شاهد بوده است همچنین نوسانات زیادی را در قیمت طلا شاهد بودیم.
پورخاتون افزود: به جهت افزایش قیمت طلا رکود زیادی بر بازار حاکم شده و متاسفانه طلا فروشان از اوضاع بازار ناراضی هستند.
وی همچنین اوضاع بازار طلا در سال 89 را به هیچ عنوان قابل مقایسه با سال 88 ندانست و گفت: در سال 88 فروش و درآمد طلا فروشان بسیار زیاد بود و استقبال مناسبی از طلا می شد اما در سال جاری فروش طلا به نحو خیره کننده ای کاهش یافته و درآمد طلا فروشان به حداقل رسیده است.
بازار طلای کرمان اشباع شد
وی اعضای صنف طلافروش را 250 عضو ارزیابی و ادامه داد: افراد جدیدی که بخواهند به صنف اضافه شوند بایستی در امتحان فنی قبول مدارک لازم را داشته باشند.
پورخاتون افزود: به علت اینکه بازار کشش کافی ندارد، مجبوریم به برخی از درخواستها برای دریافت مجوز پاسخ منفی بدهیم چراکه ورود تعداد زیادی از افراد به صنف که به همراه افزایش جمعیت اتفاق می افتد، کسادی بازار و ورشکستگی عده ای را به همراه دارد.
رئیس صنف زرگر اضافه کرد: در شهر کرمان بازار طلا به اشباع رسیده و ورود افراد دیگر به این بازار چندان خوشایند نیست اما اگر کسانی شرایط را برای دریافت مجوز احراز کنند، به آنها مجوز کار می دهیم.
وی همچنین حداقل سرمایه برای احداث یک طلافروشی را دو کیلو طلا، معادل 50 تا 60 میلیون تومان ارزیابی و ادامه داد: مسئولان اداره بازرگانی با تفکر ایجاد اشتغال، اعطای مجوز بیشتر را توصیه می کنند اما این تفکر اشتباه ممکن است آثار سویی مثل ورشکستگی، به دنبال داشته باشد.
بازار طلای کرمان در قبضه سایر استانها است
پورخاتون بازار طلاسازی را نیز در قبضه برخی از شهرها دانست و افزود: به علت احتیاج زیاد احداث کارخانه طلا سازی به سرمایه زیاد و نیز انحصار برخی از شهرها در زمینه طلا سازی، ورود به این بازار بسیار سخت است و نیاز به سرمایه بیش از یک میلیارد تومانی دارد.
وی ادامه داد: کارخانجات طلا سازی در شهرهای دیگر زمانی فعالیت خود را آغاز کردند که طلا ارزان بود و یک سرمایه گذار می توانست با داشتن سرمایه بسیار کمتری نسبت به الان، کار خود را آغاز کند و همین امر دلیلی بر برآغاز فعالیت آنها بود همچنین در حال حاضر رقابت نیز در این صنف زیاد شده و احداث کارخانه طلا سازی صرفه اقتصادی چندانی ندارد.
این طلافروش باسابقه ورشکستگی در بازار طلا را تدریجی ارزیابی و گفت: به علت اینکه ما طلا را به صورت امانی از طلا سازان یزد، اصفهان، تهران و مشهد می خریم، ورشکستگی چهره خود را بلافاصله نشان نمی دهد و پس از سه تا چهار سال یک فرد به طور کامل ورشکسته می شود.
تحولات بازار قابل پیش بینی نیست
وی در خصوص پیش بینی آینده بازار طلا نیز گفت: به هیچ عنوان نمی توان بازار آینده طلا و قیمتهای آتی این فلز گرانبها را پیش بینی کرد چراکه قیمتها تابعی از بازار و قیمتهای جهانی بوده و در صورت اندک اتفاقی در دنیا قیمت طلا نیز دستخوش تغییر خواهد شد.
وی افزود: به عنوان مثال ادامه روند فعلی در بازار جهانی افزایش قیمت را به دنبال خواهد داشت درحالی که بهبود و سامان ساختار اقتصاد دنیا کاهش قیمت را به دنبال دارد به همین دلیل پیش بینی های صورت گرفته نیز اساس چندانی ندارند.
پورخاتون سرمایه گذاری در طلا را نامناسب ارزیابی و ادامه داد: با توجه به اینکه قیمتها افزایش زیادی داشته اند، سرمایه گذاری برروی طلا را نامناسب می دانم.
وی دریافت سود از طریق فعالیت برخی در بازار طلا موقتی ارزیابی و گفت: به طور متوسط افرادی که در سرمایه گذاری برروی طلا متضرر می شوند بیشتر از افراد منتفع از فعالیت در این بازار هستند.
رئیس صنف زرگر کرمان یکی از دلایل کسادی بازار طلا را عدم نیاز شدید مردم به طلا و غیرضروری بودن آن دانست و تصریح کرد: به دلیل اینکه طلا جزو مایحتاج اولیه نیست، مردم پول مازاد خود را به سمت بازار طلا می آورند و همانطور که مشاهده می شود زوجهای جوان نیز با انتخاب سرویسهای بین یک تا 1.5 میلیون تومان تجملات را به تدریج در زندگی خود می کاهند.
منبع خبر: خبرگزاری مهر
  ۳۱ فروردین ۱۳۹۰ ساعت ۵:۵۱:۳۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد