مدارس کسب‌ و کار (BUSINESS SCHOOL)

مدارس کسب‌ و کار (BUSINESS SCHOOL)
تصمیم‌گیری برای رفتن به مدارس کسب‌وکار (BUSINESS SCHOOL) شاید ساده‌ترین بخش از یک فرآیند پیچیده باشد. با توجه به ارائه تقریبا 600 برنامه آموزشی معتبر MBA در دنیا، انتخاب محل تحصیل مي‌تواند خسته کننده باشد.
تصمیم‌گیری برای رفتن به مدارس کسب‌وکار (BUSINESS SCHOOL) شاید ساده‌ترین بخش از یک فرآیند پیچیده باشد. با توجه به ارائه تقریبا 600 برنامه آموزشی معتبر MBA در دنیا، انتخاب محل تحصیل مي‌تواند خسته کننده باشد. در اینجا ما توضیح مي‌دهیم که چگونه مدرسه و رشته تحصیلی مناسب را انتخاب کنید و مشکلات ادامه تحصیل و تامین هزینه را حل کنید.
استیسی بلکمن مشاور تحصیلی MBA در لس‌آنجلس مي‌گوید: «احتمالا اکثر افرادی که متقاضی تحصیل در مدارس کسب و کار هستند در شغل خود به جایگاهی رسیده‌اند که مي‌دانند زمان تغییر فرا رسیده است، اما دقیقا نمي‌دانند با زندگی حرفه‌‌ای خود چه کار بکنند.»
خب اگر مشکل همین جا است پس به معیارهایی همچون فرهنگ، روش تدریس و محل آموزش نظری بیندازید و محل مناسبی را که يک برنامه قوی مدیریت عمومي‌ارائه مي‌دهد و با شما جور درمي‌آید انتخاب کنید و البته اهداف عالی شغلی نباید بخشی از این فرآیند باشد.
پله مناسب شروع، بررسی رتبه‌بندی دانشگاه‌ها است. رتبه‌بندی‌ها، تمام دانشگاه‌ها را در یک مکان جمع مي‌کند و برنامه‌های آموزشی با بیشترین اعتبار را نشان مي‌دهند. علاوه بر موارد فوق اطلاعاتی از فاکتورهای پذیرش‌، فرآیند انتخاب و آزمون‌های لازم مثل میانگین نمراتGMAT‌، میانگین معدل دانشجویان و همچنین تجربه کاری پذیرفته‌شدگان ارائه مي‌دهد.
در شروع کار‌، لیستی از ده‌ها موسسه خواهید داشت که شما را سر شوق مي‌آورد و همه موارد مهم از قبیل اهداف، اعتبار مدرک و دریافت آن را پوشش مي‌دهد، اما باید این لیست را محدودتر کنید تا در نهایت به يک لیست 4 تا 6 تایی برسید. به یاد داشته باشید که نه تنها برای مدرسه‌‌ای که دوست دارید اقدام مي‌کنید، بلکه باید به‌گونه‌‌ای عمل کنید که پذیرش بگیرید و به هدف خود که ادامه تحصیل مي‌باشد دست یابید؛ یعنی باید واقع گرا باشید.
قبل از شروع فاز تحقیقات به صورت جدی، خصوصیات شخصی را نیز باید مدنظر بگیرید. چرا می‌خواهید MBA بگیرید و چه سبک آموزشی را دوست دارید. می‌خواهید در یک شهر بزرگ زندگی کنید‌، آینده حرفه‌‌ای تان را در چه مي‌بینید و به‌دنبال چه هستید. بعد از اینکه به این سوال‌ها جواب دادید به مدارسی نگاه کنید که برنامه‌های آموزشی آنها منطبق با نیازهای شما است. کتاب‌های راهنمایMBA را بخوانید، به وب سایت‌ها سری بزنید، وبلاگ‌های داخلی آنها را از نظر بگذرانید وروند پذیرش را بررسی کنید، در جلسات اطلاع‌رسانی دانشگاه شرکت کنید و در رویدادهایی که این مدارس حامي ‌آنها هستند، حضور يابيد.
اگر درک روشن و واضحی از برنامه خود بعد از فارغ‌التحصیلی دارید، ببينيد کدام مدرسه شما را در رسیدن به اهدافتان یاری مي‌کند. با اینکه برنامه‌های آموزشی عوض مي‌شوند‌، اما در اکثر مدارس دروس اصلی: بازاریابی، مالی، حسابداری و رفتار سازمانی هسته اصلی مي‌باشند و دروس انتخابی تخصصی‌تر همانند استراتژی عملیات، توسعه املاک و مستغلات یا مدیریت سرمایه‌گذاری ارائه مي‌شود و در آخر بسیاری از مدارس بر برنامه‌هایی با موضوع، مدیریت خدمات بهداشتی یا مسوولیت‌های اجتماعی متمرکز شده‌اند.
اسکات شروم مدیر شرکت مشاوره‌ای Veritas Prep توصیه مي‌کند که از ابتدا پایان راه را در نظر داشته باشید. ببينيد دانشجویان دیگر کجا به راحتی شغل پیدا کرده‌اند؟ به اداره مشاغل دانشگاه زنگ بزنید تا بدانید که کدامیک از شركت‌ها از بین دانشجویان فارغ‌التحصیل آن دانشگاه استخدام مي‌کند. اگر دانشجوی خارجی هستید به‌دنبال این باشید که بدانید چه تعدادی از استخدام کنندگان تمایل به حمایت از ویزاهای کاری دارند.
همچنان‌که به‌دنبال دانشگاه مورد علاقه خود هستید سبک آموزش و علاقه‌مندی خود به روش کلاسی خاصی را در نظر بگیرید. سبک‌های آموزشی مدارس، مختلف مي‌باشد بعضی از مدارس از مطالعات موردی به‌عنوان تکالیف درسی استفاده مي‌کنند و دانشجویان در گروه‌های مختلف برای بررسی و تشریح موردی مشکلات، کمپانی‌ها کار مي‌کنند و استاد از روش سقراطی( طرح سوالات هدفدار در مسیر مشخص و استخراج پاسخ از آنها) که عبارت است از یک مناظره بر پایه تحلیل ديدگاه‌هاي داده شده استفاده مي‌کند که این کار باعث بهبود مهارت استدلال و تجزیه و تحلیل دانشجو مي‌گردد.
بعضی از مدارس از روش سنتی (lecture-based) که استاد تنها سخنگوی کلاس است و بعضی دیگر از روش تجربیhands-on- experience based (استفاده از دانش آکادمیک برای حل مشکلات واقعی) استفاده مي‌کنند. بعضی دیگر از مدارس از ترکیب سه حالت استفاده مي‌کنند و این بستگی به روحیات شما دارد که به دنبال کدام یک از روش‌های آموزشی هستید.همچنان‌که لیست مدارس انتخابی را پیرایش مي‌کنید زمانی را هم برای شرکت در برنامه‌های معرفی دانشگاه اختصاص بدهید، در تورهای آموزشی شرکت کنید. سر کلاس بنشینید‌، به سالن غذاخوری بروید با اساتید ملاقات کنید و با دانشجویان و فارغ‌التحصیلان صحبت کنید، بسیاری از مردم در ساعات اولیه متوجه مي‌شوند که از آن مدرسه خوششان مي‌آید یاخیر چرا که فرهنگ یک مدرسه تعیین‌کننده میزان رضایت شما است.اگر مي‌خواهید از انتخاب مدرسه مطمئن باشید و اینکه این برنامه همانی است که با آن احساس راحتی خواهید کرد باید ببينيد که با افرادی که در برنامه هستند هماهنگی دارید یا نه چرا که آنها شبکه ارتباطی شما را تشکیل خواهند داد.
منبع: Financial Times 
مترجم: فاطمه ابوالحسن‌لو
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳۱ فروردین ۱۳۹۰ ساعت ۷:۳:۴۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد