طلا در رقابت با بورس، مس شد

طلا در رقابت با بورس، مس شد
روند معاملات بورس تهران در هفته گذشته نشان از كاهش 32 و 35 درصدي ارزش و حجم معاملات و افت 60 واحدي شاخص دارد.
روند معاملات بورس تهران در هفته گذشته نشان از كاهش 32 و 35 درصدي ارزش و حجم معاملات و افت 60 واحدي شاخص دارد.
هفته گذشته و بر خلاف هفته های قبلی نه تنها رشد چندانی در شاخص به‌وجود نیامد بلکه در بیشتر روز های معاملاتی به غیر از چهارشنبه، اصلاح قیمتی به شکل گسترده‌تری به مرحله اجرا درآمد.هرچند این مرحله از معاملات نیز با همان روال زیگزاگی بعد از چند روز منفی، در پایان هفته به محدوده مثبت بازگشت. در حالي كه به نظر مي‌رسيد هفته آخر فروردين ماه مانند ساير هفته‌هاي اين ماه با ركوردزني‌هاي بورس به پايان برسد اما رشد حبابي قيمت سكه دركشور تمامي متغيرهاي بورس را در هفته گذشته منفي كرد. قيمت جهاني طلا در حالي با ادامه بحران‌هاي منطقه ونگرانی‌هایي در خصوص کسری بودجه آمریکا و ایجاد اغتشاش در بازار دلار با رشد هر روزه روبه‌رو است و سرمايه‌ها را به خود جذب كرده است كه اين تاثيرگذاري در معاملات سكه ايران بسيار بيشتر بوده است. بر اساس این گزارش، با کاهش قیمت دلار در مقایسه با یورو در اثر اتخاذ تصمیم های بانک مرکزی اروپا درخصوص افزایش هزینه های اخذ وام، جامعه جهانی نگران کاهش بی رویه قیمت دلار است.
این در حالی است که، روند افزایشی سال گذشته قیمت طلا که با 32 درصد رشد مواجه شده بود امسال نیز رکورد بی سابقه‌‌ای را به ثبت رساند.اما در هفته گذشته رشد چشمگير قيمت سكه و بخصوص نيم سكه موجب شد تا دارندگان سرمايه‌ها نقدينگي سرگردان خود را كه از بورس واهمه دارند به سمت اين بازار روانه كنند.
اين شرايط درحالي ادامه يافت كه كارشناسان اقتصادي قيمت سكه را در آن مقطع زماني نشان از رشد حبابي آن عنوان مي‌كردند تا جايي كه عصر روز شنبه و در پي موضع رسمي بانك مركزي قيمت انواع سكه روبه نزول گذاشت و صبح روز چهارشنبه سرمايه‌گذاران قيمت نيم سكه بهارآزادي را با حدود 40 هزارتومان كاهش نسبت به روز سه شنبه مشاهده كردند.اين اتفاق مصادف شد با رشد 266 واحدي شاخص بورس در روز چهارشنبه و هجوم سرمايه‌گذاران براي خريد سهامي چون بانك پارسيان،سرمايه‌گذاري سايپا،ملي سرب و روي ايران،بانك سينا و پارس خودرو كه جزو پرتقاضاها درآخرين روز ماه فروردين بودند.كارشناسان بازار سرمايه براين باورند كه درهفته پیش رو و در ادامه روند معاملات آخرين روز معاملاتي هفته گذشته،بازار سرمايه همچنان پيشرو در جذب نقدينگي اقتصاد كشور باشد. اما آنچه مهم تلقي مي‌شود حمايت دولت از بازار سرمايه است كه بارها شاهد بوديم،رشد بی رویه تمامی بازار های موازی بازار سرمایه با مقابله شدید دولت به عنوان اصلی ترین بازیگر اقتصاد ایران مواجه مي‌شود. از نگاه دولتمردان بازار سرمايه با كنترل قيمت‌ها و تورم تنها بازاري است كه مي‌تواند اقتصاد ايران را از سفته بازي ورشد حبابي كالاها دور كند.
بازار سرمايه كشور كه پس از ورود شركت‌هاي بزرگ و سودآور دولتي با افزايش حجم معاملات و ورود سرمايه‌گذاران دولتي روبه‌رو شد امروز به جايگاهي مهم در اقتصاد كشور رسيده است و آمارهاي منتشر شده از سوي مسئولان بورس خبر از رشد ارزش معاملات و رسيدن بورس تهران درفهرست بورس‌هاي مطرح جهان مي‌دهد. به اعتقاد فعالان بازار سرمايه،فروکش کردن نگرانی مردم از نحوه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، ظرفیت کنونی بازار برای جذب نقدینگی های جدید و رکود سایر بازار‌ها از مهم ترین مواردی است که سبب رشد شاخص بورس شده است.به باور اين افراد،جو روانی موجود پیرامون پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها این بود که شاهد افزایش نرخ تورم و رشد قیمتی در اکثر بازارها خواهیم بود که به تبع آن حاشیه سود واحدهای تولیدی، کاهش می یابد که این پیش بینی محقق نشد.كارشناسان،اجرای خوب قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را موجب كاهش بخش قابل توجهی از نگرانی‌ها درکنار فعالیت فعالان بازار سرمایه و شناساندن این بازار به جامعه براي حرکت مردم به بورس مي‌دانند. اين شرايط دركنار نبود بازاري قابل اعتماد براي سرمايه‌گذاري، احتمال ادامه رشد شاخص بورس را تقويت مي‌كند.گر چه بخش قابل توجهي از مردم حتي پس از دريافت سهام عدالت هم نتوانستند با بورس رابطه برقرار كنند اما بايد گفت درحال حاضر بازار سرمایه، مطمئن ترین و مناسب ترین بازار برای سرمایه گذاری است، زیرا بازدهی مناسبی عاید سرمایه گذاران می شود.
رشد سه هزار واحدي شاخص کل در اولين ماه از سال
بازار سرمايه از ابتداي سال جاري تا ماه هفته منتهي به سي و يکم فروردين ماه امسال شاهد معامله هفت هزار و 69 ميليون سهم و حق تقدم به ارزش 25 هزار و 523 ميليارد ريال بود. اين معاملات از سوي 154 هزار و 285 خريدار در 523 هزار و 622ميليون دفعه معاملاتي صورت گرفته است.
بازار سرمايه در فروردين‌ماه
معاملات 19 روزه فروردين ماه سال جاري نسبت به اسفندماه سال گذشته به ترتيب از رشد 1.2 و 43 درصدي در حجم وارزش معاملات برخوردار بوده است. حضور خريداران در بازار سرمايه طي بازه زماني مزبور با رشد 33 درصدي و دفعات معاملات نيز از رشد 49 درصدي همراه بود.اين گزارش مي‌افزايد: شاخص کل در پايان ماهي که گذشت با رشد سه هزار و 186 واحدي از 23 هزار و 294 واحد در اسفندماه سال گذشته به 26 هزار و 481 واحد رسيد.
شاخص قيمت و سود نقدي نيز با رشد 12 هزار و 965 واحدي از 94هزار و 776 واحد به 107 هزار و 741 واحد رسيد. همچنين شاخص مالي در پايان ماه منتهي به فروردين ماه امسال از رشد شش هزار و 722 واحدي برخوردار شد. شاخص 30 شرکت بزرگ بورسي نيز با رشد 184 واحدي از يکهزار و 405 واحد به يک هزار و 589 واحد رسيد.در بازار اول بورس اوراق بهادار تهران 5 هزار و 93 ميليون سهم و حق تقدم به ارزش 19 هزار و 537 ميليارد ريال مورد معامله قرار گرفت. شاخص اين بازار در پي 56 دفعه معاملاتي درماه منتهي به سي و يکم فروردين ماه امسال از رشد دو هزار و 777 واحدي برخوردار شد.شاخص اين بازار از 19 هزار و 612 واحد بر 22 هزار و 389 واحد متوقف شد.شاخص بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران با نيز رشد سه هزار و 271 واحدي به 32 هزار و 899 واحد رسيد. دراين بازار که شاخص آن در پايان سال گذشته بررقم 29 هزارو 627 واحد متوقف شد، يک هزار و 975 ميليون سهم و حق تقدم به ارزش پنج هزار و 985 ميليارد ريال موردمعامله قرار گرفت. 
آرزو تركتاز
منبع خبر: تهران امروز
  ۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۵:۳۲:۳۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد