لباس های مزین به گل سینه های آنتیک

لباس های مزین به گل سینه های آنتیک
صرف نظر از درخشش آن ها در میان گیسوان یک زن زیبای " افزین Ephesians " جلوه دل انگیزشان بر روی جامه های شهروندان ...

صرف نظر از درخشش آن ها در میان گیسوان یک زن زیبای " افزین Ephesians " جلوه دل انگیزشان بر روی جامه های شهروندان شهر " تروی " یا شنل سربازان پرگاموم، می توان به این نکته پی بردکه این گل سینه یا گل سرها از دیر باز تا کنون جذابیت و زیبایی شان را حفظ کرده اند و هنوز زینت بخش چهره های زیبا هستند.

گردنبند، حلقه و دستنبدها از زمان های بسیار قدیم برای زیباتر جلوه دادن انسان مورد استفاده قرار می گرفتند. در چنین شرایطی پرداختن به زیبایی و زیبا شناختی بیش از جنبه کاربردی اهمیت داشت . با این حال گل سینه و سنجاق ها علاوه بر جنبه تزیینی برای نگه داشتن لباس نیز به کار برده می شدند.

به طوری که این ویژگی سبب گردید که به عنوان قطعات جواهر نشان مورد توجه قرارگرفته و به آن ها بهای بسیاری در بخش جواهرآلات داده شود. از زمانی که برای اولین بار استفاده از پوست حیوانات به جای پوشاک متداول گردید، سنجاق ها و دیگر اشیا مشابه برای نگه داشتن لباس در مد نظر قرار گرفتند.

 البته در مراحل اولیه به طور احتمالی برای محکم نگه داشتن پوست حیوانات از سنجاق های چوبی استفاده می شد. اما با رواج صنعت ریسندگی، سنجاق های استخوانی کاربرد بیشتری یافتند. این سنجاق ها به طرز زیبایی و با روش های گوناگونی کنده کاری می شدند. گرایش به ارایه طرح های مختلف سبب گردید تا نمادهای تزیینی و تصویری متعددی عرضه شود. هم اکنون بسیاری از موزه های ترکیه سنجاق های استخوانی را به نمایش گذاشته اند.

برنز، نقره و طلا نیز فلزات دیگری بودند که در ساخت سنجاق مورد توجه قرار می گرفتند.تکنیک های مورد نظر در ساخت سنجاق و گل سینه در دوران قدیم ملیله کاری، قالب گیری و چکش کاری بود.

مکان های حفاری در ویرانه های شهر افسانه ای تروی در منطقه آناتولی گویای وجود حفره های است که در ریخته گری سنجاق های سینه مورد استفاده قرار می گرفتند. در این قالب ها تعدادی شفتاهنگ نیز مشاهده می شود. برای قالب گیری یک یا دو شیوه به کار می رفت. ریخته گری به روش پرسازی و قالب سازی از جمله روش های کاربردی در طی این دوران محسوب می شدند.

قطعات برخی از سنجاق سینه ها از جمله سوزن و سر آن ها به طور مجزا ریخته گری شده و سپس به یکدیگر وصل می شدند. اما سر برخی از آن ها به سوزن متصل بود. این سنجاق سینه ها اغلب سنگ های گران قیمتی را در ناحیه سر به نمایش می گذاشتند. حفاری ها هم چنین بیانگر کاربرد تکنیک های آبکاری هستند.

 در تپه های مدفون شده " کل تپی " KÜltape در نزدیکی شهر " قیصری " Kayseri سنجاق سینه های برنزی که با طلا آب دیده شده اند، یافت گردیده است. ما هم چنین نمونه های را یافتیم که در ساخت آن ها از تکنیک گرانیولیشن استفاده شده بود. دو تمدن آناتولی مفتخر به داشتن گل سینه های فلزی هستند.

" اورارتو " Urarto سنجاق های صاف و مسطحی را عرضه می نمودند که هنوز نحوه ساخت و تزیینات سر آن ها ما را شیفته خود می سازند. فریجین ها Phrygians سردمدار " فیبولی " Fibulae (نوعی سنجاق سینه ) هستند.

منبع خبر: نشریه طلا جواهر
  ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۸:۳۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد