نگاه بانک‌های ایران به ترامپ

نگاه بانک‌های ایران به ترامپ
پایگاه اینترنتی یورومانی در گزارشی نوشت: ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود تهدید کرد توافق هسته‌ای با ایران را پاره خواهد کرد با وجود این، بانکداران ایران مصمم هستند دستاوردهایی که به سختی به دست آورده‌اند را حفظ کنند.

یورومانی در گزارش خود آورده است: بلافاصله بعد از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به تهران رفتیم تا واکنش گروهی که احتمالا بیشتر از همه تحت‌تاثیر این اتفاق قرار می‌گیرند یعنی جامعه بانکی ایران را مورد ارزیابی قرار دهیم.

براساس این گزارش یکی از بانکداران برجسته ایران در اینباره با کنایه گفت: راستش را بخواهید اطلاعی از سیاست‌های آمریکا ندارم. اما چیزی که تاکنون فهمیده‌ام این است که حرف دموکرات‌ها با عمل آنها یکی نیست و از پشت خنجر می‌زنند. در حالی که جمهوری‌خواهان دو راه را بیشتر در پیش نمی‌گیرند: جنگ یا تجارت.وی افزود: جیمی کارتر، بیل کلینتون، باراک اوباما؛ همگی افراد پیچیده‌ای با راه حل‌های پیچیده‌ای بودند. آنها هرگز مسائل را حل نکردند. با جمهوری‌خواهان حداقل تکلیفمان مشخص است. انتخاب ترامپ تاثیر چشمگیری بر بانک‌های ایران دارد؛ چراکه او وعده داده است توافق هسته‌ای را که منجر به لغو تحریم‌های ایران و به تبع آن معاملات بانکی می‌شود، لغو کند.این توافق موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بین ایران و اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل یعنی آمریکا، چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و همچنین آلمان و اتحادیه اروپا امضا شده و به تصویب سازمان ملل رسیده است.برجام به‌دلیل پایان دادن به یک دهه اختلاف بر سر برنامه هسته‌ای ایران، موجب امیدواری بانک‌های ایران شده و آنها بعد از سال‌ها دوری از مبادلات بین المللی بالاخره توانستند با شبکه مالی جهان ارتباط برقرار کنند. درآمد بانک‌ها نیز با از سرگیری روابط تجاری بین ایران و دیگر کشورهای جهان افزایش یافت.

یورومانی در ادامه گزارش خود، مشاهدات خود از تهران را بلافاصله بعد از انتخابات آمریکا اینگونه توصیف کرده است: همه جا مردم در مورد ترامپ حرف می‌زدند اما همزمان به کار روزانه خود می‌پرداختند و کسی در خیابان‌ها برای اعتراض به اهانت‌های مکرر او به ایران جمع نشده بود. ترافیک تهران همچنان سنگین بود و دود غلیظی سراسر آسمان شهر را پوشانده بود که فقط بارش نخستین برف پاییزی توانست آن را پاک کند. بانک‌ها هر روز صبح پُر از مردم می‌شد و دلالان بازار سیاه در خیابان‌ها مشغول خرید و فروش ارزهای خارجی بودند.اگرچه تمامی بانکدارانی که با یورو مانی صحبت کرده‌اند معتقدند ترامپ متحدان جدیدی در عرصه جهانی برای لغو توافق هسته‌ای پیدا خواهد کرد، اما سیف با ابراز امیدواری در خصوص اینکه ترامپ آنچه در مبارزات انتخاباتی خود گفته است را با خود به کاخ سفید نخواهد برد، گفت: تجربه نشان داده برخی از شعارهایی که در جریان مبارزات انتخاباتی داده می‌شوند معمولا در عمل تغییر می‌کنند.بانکداران ایران که امیدوارند روزهای مبادلات از طریق کانال‌های مخفی که بسیار خطرناک و گران بود به پایان رسیده باشد، از ژانویه تا کنون تراکنش‌هایی به ارزش میلیاردها دلار انجام داده‌اند. از این جمله می‌توان به پرداخت ۶/ ۶ میلیارد دلار طلب ایران از هند توسط یک بانک ایرانی - آلمانی در ‌هامبورگ نام برد.در گزارش یورومانی با اشاره به قراردادهایی که از زمان لغو تحریم‌ها با شرکت‌های بزرگ اروپایی به‌خصوص آلمان امضا شده است و هیات‌های اقتصادی که از اتحادیه اروپا، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، روسیه و چین به ایران سفر کرده‌اند نوشت، این سفرها همیشه هم نتایج محسوسی در بر ندارند.اگرچه هنوز رویکرد ترامپ در قبال ایران مشخص نیست، اما تناقض‌هایی که او در گذشته داشته ممکن است منجر به رویه متفاوت او نسبت به ایران در کاخ سفید شود. حتی شاید به روابط تجاری دو کشور اصرار کند؛ چراکه ایجاد این روابط فقط به نفع اقتصاد ایران نخواهد بود. از سویی ایجاد اشتغال می‌کند که یکی از اصلی‌ترین وعده‌های ترامپ در مبارزات انتخاباتی بود.یورومانی با اشاره به اینکه گفته می‌شود دفتر اوباما قصد دارد قبل از ترک وی، مجوز‌های بیشتری را برای تجارت آمریکا با ایران صادر کند، نوشت: متحدان آمریکا نیز تلاش می‌کنند ترامپ را از تلاش برای مذکره مجدد یا لغو برجام منصرف کنند.یورومانی در خاتمه این گزارش تاکید کرده حداقل فعلا خطری برجام را تهدید نمی‌کند.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۷:۵۳:۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد