جای خالی حمایت از طلا سازی به مثابه یک صنعت نه یک کالای لوکس ‌

جای خالی حمایت از طلا سازی به مثابه یک صنعت نه یک کالای لوکس ‌
رئیس اتحادیه طلا و جواهر بندرعباس با اشاره به اینکه صنعت طلاسازی امروزه در بسیاری از کشورها توانسته رشد سرمایه و اشتغال را به دنبال داشته باشد، گفت: متأسفانه دولتمردان ما طلا را صرفاً یک کالای لوکس می‌دانند و به‌عنوان یک صنعت به آن نگاه نمی‌کنند.

‌شهاب‌الدین کلانتری دومین نمایشگاه طلا و جواهر، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی کیش را موقعیتی برای آشتی مجدد مردم با این صنف دانست و اظهار کرد: متأسفانه طی چند سال اخیر مسائلی نظیر نحوه اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده در حوزه طلا سازی از مردم و افزایش بی‌رویه حق اجرت‌های ساخت سبب شده که مردم از این صنعت دور شوند. درواقع نگاه ما این است که مالیات بر ارزش‌افزوده باید روی اجرت ساخت طلا اعمال شود و حذف مالیات مطرح نیست.

وی ادامه داد: عدم نظارت بر ورود مصنوعات خارجی در عرصه طلا سازی سبب شده که امکان رقابت برای تولیدکنندگان داخلی سخت‌تر شده و به افزایش حق اجرت ساخت و کاهش کیفیت در این بازار منجر شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر بندرعباس با اشاره به اینکه نگاه مردم به طلا در ایران همواره بر محور سرمایه‌ای بوده است، گفت: طلا همواره در ایران با نگاه سرمایه‌ای دیده‌ شده است، اما متأسفانه عواملی که ذکر کردم و مشکلاتی که طی چند سال اخیر ایجاد شد، سبب شد‌ مردم احساس کنند که طلا مانند گذشته نیست. درواقع افراد پس از چند بار تعویض طلا عموماً متضرر می‌شوند، لذا نوعی بی‌اعتمادی نسبت به این صنعت در مردم ایجاد شد.

کلانتری بیان کرد: دومین نمایشگاه طلا و جواهر، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی کیش موقعیت مناسبی برای آشتی مجدد مردم با این رشته است، چراکه در این منطقه به‌واسطه تمهیدات ایجادشده مالیات دریافت نمی‌شود و مردم می‌توانند بدون ضرر به خریدوفروش طلا بپردازند، ضمن اینکه این نمایشگاه بیشتر باهدف ایجاد تعاملات کاری در عرصه‌های مختلف و ازجمله بخش‌های بین‌المللی راه‌اندازی شده است.

وی اصلاح روند اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده در صنعت طلا را اقدامی در جهت رشد این صنعت دانست و تصریح کرد: امیدواریم دوباره شاهد روزی باشیم که این مانع یعنی مالیات بر ارزش‌افزوده اصلاح شود و این بخش‌ بر اجرت ساخت اعمال شود، چراکه اصلاح رویکرد این بخش می‌تواند دروازه‌ای برای رقابت محصولات داخلی با بخش‌های خارجی شود.

کلانتری در پاسخ به این سؤال که چه میزان توان رقابت ازنظر طراحی و تولید با صنعت طلاسازی دنیا در ایران وجود دارد، گفت: در بحث تولید و عرضه طلا سه بحث مجزا وجود دارد که هر سه باید به‌موازات یکدیگر وجود داشته باشند. بخش نخست مربوط به توانایی و هنر ساخت آن است که ما آن را در کشور موجود داریم، البته شاید این بخش به‌روز نباشد، اما ثابت‌شده که استعداد و توانایی لازم در این عرصه وجود دارد، اما در بخش دوم یعنی تکنولوژی و علم و تجهیزات ما نیازمند بخش سوم یعنی بسته‌های حمایت دولتی است که متأسفانه امروز وجود ندارد، چراکه دولتمردان ما طلا را یک کالای لوکس می‌دانند و به چشم یک صنعت کارآفرین به آن نگاه نمی‌کنند.

وی ادامه داد: کشورهایی نظیر ترکیه و امارات متحده عربی به‌راحتی توانسته‌اند با استفاده از صنعت طلا، بخش‌های مختلفی نظیر سرمایه‌گذاری و جذب توریست را فعال کنند و به اشتغال‌زایی و گردش مالی بالادست پیدا کنند، این در حالی است که متأسفانه ما در ایران بخش طلا و صنعت آن را به دست فراموشی سپرده‌ایم و حتی از پتانسیلی که در داخل کشور داریم نیز غافل شده‌ایم.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر بندرعباس تصریح کرد: کشور ما دارای پتانسیل بالایی درزمینهٔ مصرف طلا و سنگ‌های قیمتی است، به‌خصوص در جنوب کشور این مسئله بسیار پررنگ است، اما متأسفانه بی‌توجهی به این عرصه سبب شده که ما نتوانیم سلیقه داخلی را تأمین کنیم، چراکه امکان رقابت در این عرصه توسط دولت ایجاد نمی‌شود تا صنعتگران بتوانند خود را به اثبات برسانند و به بازارهای جهانی متصل شوند.

کلانتری، کاهش فعالان عرصه صنعت طی 5 ساله اخیر را نتیجه اجرای نادرست برخی از سیاست‌ها خواند و گفت: متأسفانه ما طی 5 ساله اخیر شاهد ریزش بسیار زیادی در بخش تولید، عرضه و قسمت‌های مختلف صنعت طلا سازی بوده‌ایم، چراکه مردم در عرصه خریدوفروش طلا متضرر شده‌اند. درواقع اعتماد گذشته نسبت به سرمایه‌گذاری در این عرصه کمرنگ شده است، لذا امیدواریم که دولتمردان با نگاهی تازه‌تر به این صنعت مهم که در کشور تمام پتانسیل‌های آن برای تولید وجود دارد، توجه کنند.

دومین نمایشگاه طلا و جواهر، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و صنایع وابسته کیش تا یکشنبه 21 آذرماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی کیش ادامه دارد، لذا علاقه‌مندان می‌توانند از 18 الی 21 آذرماه از ساعت 17 الی 22 به بازدید از این نمایشگاه بپردازند.

منبع خبر: ایسنا
  ۲۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۹:۴۳:۳۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد