ثبت ركوردهاي جديد براي قيمت طلا

ثبت ركوردهاي جديد براي قيمت طلا
قيمت طلا در 11 روز معاملاتي گذشته، در 10 روز رشد داشته و افزايش قيمت آن در روز پنج شنبه به دنبال افزايش تقاضاي سرمايه‌گذاري براي آن به عنوان حفاظي در برابر فشارهاي تورمي و همچنين پناهگاه امني براي ذخيره سرمايه ادامه يافت
روز جمعه قيمت طلا به سبب كاهش ارزش دلار به پايين‌ترين ميزان از سه سال قبل، ركوردي جديد بر جا گذاشت و هر اونس آن 1535 دلار معامله شد. در روزهاي اخير قيمت طلا نوسان‌هايي داشته اما بالاتر از 1530 دلار باقي مانده است. اعلام نتايج نشست مقامات بانك مركزي ايالات متحده باعث كاهش ارزش دلار و رشد قيمت تمام مواد خام شده است. چهارشنبه شب، مقامات اين نهاد اعلام كردند به حمايت خود از اقتصاد آمريكا از طريق اجراي سياست‌هاي انبساطي پولي ادامه خواهند داد و ضرورتي نمي‌بينند نرخ‌هاي بهره بانكي را بالا ببرند. حمايت از اقتصاد از طريق افزايش نقدينگي ضروري است زيرا وضعيت شاخص‌هاي كلان به اندازه‌اي خوب نيست كه بتوان با اطمينان نرخ‌هاي بهره را بالا برد.
در روزهاي نخست هفته گذشته سرمايه‌گذاران تصور مي‌كردند بانك مركزي آمريكا نيز همچون بانك مركزي اروپا نرخ‌هاي بهره را بالا خواهد برد و به همين دليل به فروش طلا اقدام كردند چون پيش‌بيني مي‌كردند قيمت‌ها پايين آيد اما چنين نشد. تحليلگران مي‌گويند رشد اخير قيمت طلا حاصل دو عامل يعني افول ارزش دلار و ريسك‌گريزي سرمايه‌گذاران بوده است. هيچ‌كس از تصميم بانك مركزي آمريكا متعجب نشده است اما لحن بن‌برنانكي، رئيس اين بانك نشان داد نرخ‌هاي بهره فعلا بالا نخواهند رفت. قيمت طلا در 11 روز معاملاتي گذشته، در 10 روز رشد داشته و افزايش قيمت آن در روز پنج شنبه به دنبال افزايش تقاضاي سرمايه‌گذاري براي آن به عنوان حفاظي در برابر فشارهاي تورمي و همچنين پناهگاه امني براي ذخيره سرمايه ادامه يافت زيرا گزارشي جداگانه نشان داد شمار متقاضيان دريافت حقوق بيكاري در آمريكا به طور غيرمنتظره افزايش يافته است.
در هفته‌هاي اخير، كاهش مداوم ارزش دلار عامل اصلي افزايش قيمت طلا بوده است. البته در اين زمينه عواملي مثل رشد كمتر از حد انتظار اقتصاد آمريكا در سه ماه اول امسال، تشديد بحران بدهي‌هاي دولتي در اروپا، بحران سياسي در خاور ميانه و شمال آفريقا و نگراني از رشد نرخ تورم نيز موثر بوده‌اند. در چين بزرگ‌ترين اقتصاد نوظهور جهان كه با پشت سر گذاشتن ژاپن به دومين اقتصاد دنيا پس از آمريكا تبديل شده است، تورم همچنان رشد مي‌كند و اقدامات بانك مركزي اين كشور براي مهار آن، نتيجه مورد انتظار را در پي نداشته است. اين وضعيت بر نگراني سرمايه‌گذاران افزوده است و ريسك‌پذيري آنها را كاهش داده است.
از آنجا كه قيمت نفت بالا باقي مانده است به نظر مي‌رسد افزايش قيمت‌ها ادامه خواهد يافت. روز گذشته اعلام شد اقتصاد ايالات متحده در سه ماه نخست سال جاري كمتر از حد انتظار يعني 1.8 درصد رشد كرده است. پيش‌تر در نظرسنجي از اقتصاددان‌ها پيش‌بيني شده بود رقم رشد اقتصاد آمريكا 1.9درصد باشد. رشد قيمت بنزين مصرف‌كنندگان را نگران و ريسك‌گريز كرده است. مشاهده مي‌شود كه وضعيت اقتصاد اين كشور چندان مطلوب نيست و به همين دليل سرمايه‌گذاران ترجيح مي‌دهند بخشي از سبد دارايي خود را به طلا اختصاص دهند.
تيم اقتصادي و مالي دولت باراك اوباما به شدت بر افزايش نقدينگي در اقتصاد تاكيد دارند و اين عامل را زمينه ساز رونق اقتصاد و كاهش نرخ بيكاري مي‌دانند. رشد نقدينگي سبب كاهش ارزش دلار و افزايش قيمت طلا و ديگر مواد خام شده و خواهد شد. در اروپا نيز بحران بدهي‌هاي دولتي در برخي كشورهاي عضو بلوك يورو همچنان پابرجاست و پيش‌بيني مي‌شود به‌زودي اسپانيا نيز متقاضي دريافت كمك از صندوق 750 ميليارد دلاري كمك به اعضاي بدهكار بلوك يورو شود. بحران‌هاي سياسي نيز سبب مي‌شوند سرمايه‌گذاران به سمت طلا حركت كنند.
در كنار اين عوامل خطر، رشد تقاضا براي طلا از سوي بانك‌هاي مركزي و مصرف‌كنندگان در اقتصادهاي نوظهور و در حال توسعه و نيز محدوديت عرضه اين فلز گرانبها وجود دارد كه به رشد قيمت‌ها كمك مي‌كند. در اقتصادهاي نوظهور به‌ويژه در چين و هند، رشد درآمد خانوارها به مصرف بالاتر منجر شده و اكنون ميليون‌ها خانوار توان خريد طلا و جواهرآلات را دارند. بدين‌ترتيب تمام عوامل موجود از رشد قيمت طلا حمايت مي‌كنند. البته ترديدي وجود ندارد كه رشد شديد قيمت طلا در هفته‌هاي اخير حاصل كاهش ارزش دلار است و اگر به هر علت ارزش دلار بالا رود، ده‌ها دلار از قيمت طلا كاسته خواهد شد. در ميان مدت قيمت طلا با شيبي ملايم افزايش خواهد يافت و به نظر مي‌رسد در سال جاري هر اونس طلا به 1650 دلار خواهد رسيد. در آستانه سال 2011 نهادهاي تحليلگر و بانك‌هاي سرمايه‌گذاري پيش‌بيني كرده بودند كه قيمت طلا افزايش خواهد يافت اما هيچ‌كس تصور نمي‌كرد با اين سرعت قيمت‌ها بالا برود. 
منبع خبر: واحد مرکزی خبر
  ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۳:۲۶:۴۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد