رکورد تازه قیمت جهانی طلا در مرز 1540 دلار

رکورد  تازه قیمت جهانی طلا در مرز 1540 دلار
قیمت سکه در بازار در روز پنج‌شنبه 7000 تومان گران شد. اين در حالي است كه تزریق گسترده سکه از طریق شعب بانک ملی ادامه دارد و با وجود اعلام تخصیص 150 شعبه جدید این بانک به فروش سکه و تاکید مقامات بر پرهیز مردم از خرید هیجانی آن، متقاضیان زیادی هنوز هم مشتاق خرید آن هستند.
قیمت سکه در بازار  در روز پنج‌شنبه7000 تومان گران شد. اين در حالي است كه تزریق گسترده سکه از طریق  شعب بانک ملی ادامه دارد و با وجود اعلام  تخصیص 150 شعبه جدید این  بانک به فروش سکه و تاکید مقامات بر پرهیز مردم از خرید هیجانی آن،  متقاضیان  زیادی هنوز هم مشتاق  خرید آن هستند.
 خبرگزاری‌ها از  حضور مردم در ساعات اولیه پس از نیمه شب برای خرید سکه در پشت در بانک‌ها  نیز  خبر داده‌اند. هجوم مردم برای خرید سکه در حالی تداوم دارد که قیمت‌های بازار همچنان حبابی است و «سکه دولتی» نیز این روز‌ها در ادبیات معاملاتی سکه‌فروشان واژه غریبی نیست. بهمنی در روز‌های اخیر گفته بود که  قیمت اونس جهانی طلا  برابر با  قیمت 4 عدد سکه بهار آزادی است.
قیمت اونس دیروز تا 1540 دلار نیز گزارش شد. با این احتساب  قیمت هر قطعه سکه باید در حد 385 هزار تومان باشد. در حالی که قیمت سکه در بازار 423 هزار تومان است.
قیمت هر سکه تمام را اگر بر 4 تقسیم کنیم  قیمت تقریبی ربع سکه به دست می‌آید. از این رو ربع سکه نباید قیمتی بیش از  96 هزار تومان  داشته باشد، حال اینکه قیمت ربع سکه در بازار روز پنج‌شنبه 125  هزار تومان بود.
بهای سکه روز پنجشنبه به دنبال  افزایش شدید قیمت  طلا در بازار‌های جهانی و تداوم  افزایش تقاضای داخلی  با 7000 تومان افزایش به نرخ 423 هزار تومان رسید.
سکه طرح قدیم نیز در این روز بدون تغییر 460 هزارتومان  باقی ماند. در بازار روز پنج‌شنبه  قیمت نیم سکه  2000 تومان گران شد و 212 هزار تومان  فروخته شد. ربع سکه در این بازار 3000 تومان  رشد، قیمت را ثبت کرده و تا 125 هزار تومان به خریداران عرضه شد.
در بازار ارز، قیمت دلار آمریکا با وجود افت ارزش برابری جهاني آن به پایین‌ترین حد 3 ساله خود در مقابل ارزهای عمده، روز پنجشنبه را نیز بدون تغییر با نرخ 1125 تومان پشت سر گذاشت.
یورو با 25 تومان افزایش قیمت به نرخ 1670 تومان رسید. پوند انگلیس، دلار کانادا و دلار استرالیا  به ترتيب با 22 تومان، 10 تومان و 13 تومان  افزایش قیمت به ترتیب 1875 تومان، 1213 تومان و 1233 تومان فروخته شدند.
قیمت طلا در بازار‌های روز پنجشنبه با 9 دلار  افزایش نسبت به نرخ بسته شده 1527 دلاری طلا در روز چهارشنبه، در سطح  نرخ 1536 دلار بسته شد.
قیمت طلا  روز گذشته تا ساعت 30/18به وقت تهران به نرخ 1537 دلار رسید که نسبت به نرخ  غروب چهارشنبه تقریبا 25 دلار افزایش نشان می‌دهد.
افت  بودجه دولتی در آمریکا و کاهش میزان  هزینه مصرفی خانوار‌های آمریکایی و همچنین  کاهش رشد اقتصادی  آمریکا در سه ماهه اول سال 2011  در کنار باقی گذاردن  نرخ بهره  دلار در سطح صفر تا 25 صدم درصد توسط فدرال رزرو  موجب افت ارزش دلار امریکا تا سطح 4794/1 به ازای هر یورو در روز پنج‌شنبه شد. دیروز این رقم تا 4842/1  بالا رفت که در 3 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. در این میان، قیمت طلا به کسب یک رکورد جدید دست یافت. قیمت طلا در بازار سنگاپور به نرخ 85/1540 دلار  دست یافت که بالاترین نرخ ثبت شده برای  طلا در تاریخ بوده است.
بازار سكه و طلا پشت پرده ندارد
در همين حال وزير امور اقتصاد و دارايي به مردم توصيه كرد تحت تاثير تب و هيجان بازار طلا و سكه قرار نگيرند چرا كه ضرر خواهند كرد.
«سيدشمس‌الدين حسيني» گفت: بانك مركزي با مداخله در بازار سكه و طلا و با توجه به ذخاير فراواني كه دارد بازار را در شرايط متعادل قرار داد و اين اطمينان را ايجاد كرد كه قيمت طلا نمي‌تواند از قيمت جهاني آن بالاتر باشد.
وي با بيان اينكه در بازار سكه و طلا پشت پرده‌اي وجود ندارد، اظهار داشت: قيمت نفت در جهان در حال افزايش است و قيمت جهاني طلا نيز افزايش داشته است و متاسفانه عده‌اي با سفته‌بازي در اين بازار به دنبال منافع خود هستند.
150 شعبه منتخب ديگر بانك ملي سكه عرضه مي‌كنند
همچنين بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد به منظور دسترسي آسان و سريع هموطنان به مسكوك طلا و ايجاد تعادل در بازار سكه، تعداد 150 شعبه منتخب ديگر به شعب قبلي بانك ملي ايران براي توزيع سكه طلا افزوده شد. به گزارش روابط عمومي بانك مركزي جمهوري اسلامي،‌ از اين تعداد، 27 شعبه در تهران و مابقي در ديگر استان‌ها به خريداران سكه خدمات ارائه مي‌كنند.
پيش از اين 150 شعبه منتخب بانك ملي هر روز از ساعت 11 تا 13 اقدام به فروش سكه به متقاضيان مي‌كردند كه اين طرح اينك با 300 شعبه ادامه مي‌يابد.
هر نفر مي‌تواند حداكثر پنج سكه اعم از ربع، نيم يا تمام خريداري كند.  هر قطعه سكه تمام بهار آزادي طرح جديد در معاملات غيررسمي روز چهارشنبه بازار تهران بدون تغيير نسبت به روز گذشته، چهار ميليون و 140 هزار ريال به خريداران عرضه شد.
ليست 150شعبه منتخب جديد بانك ملي ايران براي توزيع مسكوك طلا در پايگاه اطلاع‌رساني بانك مركزي به آدرس www.cbi.ir اعلام شده است.
روند افزایش قیمت سکه ادامه می‌یابد
ريیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر نيز گفت: به‌رغم حراج گسترده سکه از سوی بانک مرکزی، با توجه به افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی، روند افزایش قیمت سکه در بازار داخل، همچنان ادامه خواهد یافت.
ريیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر افزود: اگرچه حراج‌های بانک مرکزی در بازار هم‌اکنون به صورت گسترده‌ای در حال انجام است، اما پیش‌بینی می‌شود با توجه به روند جاری قیمت طلا در بازارهای جهانی، قیمت سکه باز هم افزایش یابد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۳:۳۹:۲۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد