اخذ ماليات بر ارزش افزوده براي معاملات سكه

اخذ ماليات بر ارزش افزوده براي معاملات سكه
همراستا با افت قیمت سکه در بازار آزاد، قیمت سکه در شعب بانک ملی نیز با کاهش همراه بود. همچنین اعلام شد که وزیر اقتصاد به سازمان امور مالیاتی دستور داده تا معاملات سکه نیز مشمول مالیات بر ارزش افزوده شود که برخی کارشناسان اجرای این قانون را به دلیل نبود امکان رد یابی سکه پس از توزیع، سیکل باطل ارزیابی کرده‌اند.
همراستا با افت قیمت سکه در بازار آزاد، قیمت سکه در شعب بانک ملی نیز با کاهش همراه بود. همچنین اعلام شد که وزیر اقتصاد به سازمان امور مالیاتی دستور داده تا معاملات سکه نیز  مشمول مالیات بر ارزش افزوده شود که برخی کارشناسان اجرای این قانون را به دلیل نبود امکان رد یابی سکه پس از توزیع، سیکل باطل ارزیابی کرده‌اند.
در همين حال نوسان اندک بهای جهانی طلا و افت ارزش دلار آمریکا در بازار‌های جهانی و داخلی موجب کاهش قیمت سکه در بازار آزاد و همچنین شعب بانک ملی شد. روز گذشته قیمت سکه و نیم سکه در بازار آزاد هر یک با 1000 تومان کاهش به نرخ 422 هزارتومان و 211 هزارتومان رسید. سکه طرح قدیم 3000 تومان ارزان شد وبه نرخ 457 هزارتومان عرضه شد. ربع سکه نیز در بازار دیروز با 500 تومان افت قیمت به نرخ 122 هزار تومان فروخته شد. در همین حال قیمت‌ها در شعب سکه فروش بانک ملی نیز با کاهش روبرو بود. سکه با 1700 تومان کاهش قیمت به نرخ 419 هزار و300 تومان فروخته شد. نیم سکه با 200 تومان افت قیمت تا 210 هزارو 200 تومان فروخته شد. ربع سکه را نیز دیروز شعب بانک ملی به نرخ 120 هزار تومان به متقاضیان فروختند که نسبت به روز سه شنبه،500 تومان ارزان بود. حداقل تفاوت قیمت سکه تمام بهار بانکی با قیمت بازار از 2700 تومان بود.
قیمت طلا در بازار‌های جهانی دیروز تا ساعت 30/18 به وقت تهران به 1539 دلار رسید که نسبت به قیمت بسته شده روز قبل 2 دلار افزايش داشت.
اما وزير امور اقتصادي و دارايي دیروز در حالی از صدور دستور برای اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده براي معاملات سكه خبر داد که رییس صندوق صادرات طلا و جواهر در واکنش به این دستور آن را نقص توافقات بانک مرکزی با صنف طلا و جواهر خواند.
«سيد شمس‌الدين حسيني» در گفت‌وگو با ايرنا، با بيان آنكه، به سازمان امور مالياتي اعلام شده كه ماليات بر ارزش افزوده براي سكه نيز اعمال شود، گفت: اين سازمان نيز مصرانه اين امر را پيگيري كرده و ماليات برارزش افزوده طلا كه جز احكام قانوني است در بخش سكه نيز عملياتي شده است.
وي اظهار کرد: با توجه به مذاكرات انجام شده با سازمان امور مالياتي، بانك كارگشايي و ديگر بانك‌ها، نرخ اين ماليات در حال محاسبه است و طي روز‌هاي آينده فاكتور‌هاي آن نيز بايد ثبت شود تا جريان موجود در جامعه رصد شود.
به گفته وي، اين قانون در مورد عرضه سكه بانك مركزي در شعب بانك ملي نيز اجرايي مي‌شود.
حسيني گفت: در روزهاي آينده به سمتي مي‌رويم كه فرم‌ها، صورتحساب‌ها و فاكتورها هم ثبت و جريان موجود در جامعه رصد شود و اين كار در بانك مركزي هم اعمال مي‌شود.
وي با بيان آنكه، دولت خود را متعهد مي‌داند از اختيار انحصاري خود در ضرب و عرضه سكه براي ايجاد تعادل در بازار استفاده كند، گفت: بانك مركزي مرجع ضرب سكه و بزرگترين توزيع‌كننده آن است و به عنوان حاكميت، خود را متعهد مي‌دانيم از اين اختيار انحصاري براي تعادل، توازن و اعتماد بخشي در جامعه استفاده كنيم.
حسيني افزود: امكان ندارد كه نرخ طلا در داخل كشور از خارج از كشور فاصله بگيرد، چون طلا كالايي قابل معامله است و در اين صورت فعالان اقتصادي بلافاصله متوجه مي‌شوند و طلا به داخل كشور وارد مي‌كنند.
وزير اقتصاد با اشاره به نوسانات نرخ طلا در داخل و خارج از كشور افزود: بانك مركزي در سال‌هاي گذشته پس از انجام مشاوره‌هايي، اقدام به خريد بيش از حد متعارف طلا و ذخيره آن كرد و هم اكنون وقت عرضه آن است.
حسيني گفت: سياست‌ها و حركت‌هاي دولت به اين سمت مي‌رود كه اگر با دلال بازي و نبود شفافيت مواجه شويم آن را نيز مشخص كنيم.
نقض توافق‌ها با صنف
در عین حال علی فخر موحدی، رییس صندوق صادرات طلا و جواهر کشور به دنیای اقتصاد گفت: مشمول شدن سکه در قانون مالیات بر ارزش افزوده در واقع نقض توافقات بین بانک مرکزی و صنف طلا و جواهر است. وی افزود: اگر هنگام ورود شمش طلا مالیات 4 درصدی از آن گرفته می‌شود چرا پس از ضرب سکه، مجددا آن را مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌کنند؟ موحدی با بیان اینکه شمش‌های طلا در بانک مرکزی از ذخایر ارزی کشور تهیه شده و عوارض گمرکی 4 درصدی نیز برای آن پرداخت می‌شود در نتيجه نباید مالیاتی تحت این عنوان از سکه گرفته شود. وی افزود: اگر به هنگام ضرب سکه و فروش به اولین خریدار که بانک ملی یا سایر بانک‌ها هستند، مالیاتی از آنها گرفته شود، نباید در مراحل بعد از معاملات سکه مالیات گرفته شود. وی همچنین گفت: در جایی که بانک مرکزی توانایی رصد سکه‌های فروخته شده در بازار را ندارد و سکه‌ها بدون پلمب و کد‌های استاندارد مطلوب به بازار سرازیر شده و پس از آن هیچ رد و نشانی را نمی توان از آن یافت، مشمولیت قانون مالیات بر ارزش افزوده بر آن چیست؟وی به سکه‌های موسوم به سوئیسی(سکه‌های شانس یا مدال‌های شانس) در بازار اشاره کرد و گفت : این سکه‌ها با اوزان یک تا 100 گرمی با عیار 24 و با داشتن کد‌های امنیتی در سراسر جهان با قیمت استاندارد معامله می‌شوند. وی افزود: در هر گوشه از دنیا می‌توان با مراجعه به کد امنیتی این سکه‌ها از تاریخ ضرب، قیمت و سایر مشخصات آن اطلاع یافت. وی همچنین از ورود سکه‌های بهار آزادی ضرب شده در کشور ترکیه به داخل کشور خبر داد و گفت: متاسفانه به دلیل تفاوت قیمت واقعی سکه ضرب داخل و خارج این سکه‌ها به کشور سرازیر شده است. وی در پایان گفت: اگر سکه یک کالا است باید بانک مرکزی مسوولیت كنترل آن را به بخش خصوصی بدهد.
پیشتر نیز معاون سازمان امور مالیاتی گفته بود: با توجه به اینکه سکه بهار آزادی توسط بانک مرکزی ضرب می‌شود، در این مرحله از اجرای قانون مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شود. محمد قاسم‌پناهی در پاسخ به این پرسش که آیا از فروش سکه بهار آزادی نیز 3 درصد مالیات بر ارزش افزوده اخذ می‌شود؟ گفت: از آنجایی که به جز سکه‌های بانک‌مرکزی سکه دیگري ضرب نمی‌شود، در این مرحله سکه مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شود.
در زمان چالش بر سر واگذاری مسوولیت توزیع سکه به بورس کالا نیز بانک مرکزی به ارائه توضیحاتی پرداخت که در بخشی از آن آمده بود: درصورت عرضه انواع سکه بهار آزادی از طریق بورس کالا، آن شرکت موظف به دریافت سه درصد مالیات ارزش افزوده از مشتریان می‌باشد که در این صورت عرضه سکه بالغ بر 90 تا 100 هزار ریال گران‌تر از قیمت بازار داخلی خواهد بود که مطلوب خریداران نبوده و این طرح را با شکست مواجه می‌نماید.
از فروش سكه به هر طریقی مالیات می‌گیریم
همچنين معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي كشور اخذ چهار درصد ماليات بر ارزش افزوده از فروش سكه را در هر صورتي ضروري دانست.
محمدقاسم پناهي درباره اخذ ماليات بر ارزش افزوده از فروش سكه به ايسنا گفت: اخذ اين چهار درصد مطابق قانون بايد انجام شود و سكه و طلا به هر طريقي كه فروخته مي‌شوند بايد اين چهار درصد از مشتري دريافت شود.
وي گفت:‌ بنابراين فروش سكه در بانك ملي كه به صورت پنج عدد در روز انجام مي‌شود مشمول چهار درصد ماليات بر ارزش افزوده خواهد بود. وي در پاسخ به اين كه بانك كارگشايي تاكنون اين چهار درصد را دريافت نمي‌كرده است؟ گفت:‌شايد بانك كارگشايي اين چهار درصد در قيمت پايه سكه در حراج اعلام مي‌كرده است اما اطلاع دقيقي در اين باره ندارد.
به گفته وي فروش سكه در بانك كارگشايي هم بايد مشمول اخذ اين چهار درصد بشود.
پناهي همچنين از جلسه مشترك با بانك مركزي در اين باره خبر داد كه به‌زودي نتايج آن اعلام خواهد شد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۶:۵۰:۵۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد