مرگ بن‌لادن و اقتصاد

مرگ بن‌لادن و اقتصاد
10 سال پيش، هنگامي كه القاعده به رهبري اسامه بن لادن در يازدهم سپتامبر سال 2001 به برج‌هاي تجارت جهاني حمله كردند به دنبال دو هدف بودند. نخستين هدف كه تقريبا براي همه آشكار است كشتن تعداد زيادي انسان بود.
10 سال پيش، هنگامي كه القاعده به رهبري اسامه بن لادن در يازدهم سپتامبر سال 2001 به برج‌هاي تجارت جهاني حمله كردند به دنبال دو هدف بودند. نخستين هدف كه تقريبا براي همه آشكار است كشتن تعداد زيادي انسان بود. اما هدف دوم را كه تا حدي متفاوت بود و البته كمتر به آن پرداخته شد، مي‌توان حمله به اقتصاد آمريكا دانست و براي اين كار چه جايي بهتر از برج‌هاي دوقلوي تجارت جهاني كه آن زمان نماد اقتصاد آمريكا محسوب مي‌شدند. سه سال بعد بن لادن در پيامي ويدئويي به قصد خود براي ورشكسته كردن آمريكا اشاره كرده بود.
در اين پيام آمده بود: «ما آنقدر بر سياست‌هاي خود پافشاري مي‌كنيم تا آمريكا به نقطه ورشكستگي برسد... و همه اين‌ها نشان مي‌دهد كه بازنده واقعي مردم آمريكا و اقتصاد آن‌هاست.» همچنين بن لادن با اشاره به هزينه 500 هزار دلاري عمليات يازده سپتامبر آن را در مقابل مخارج پرداختي دولت آمريكا براي دستگيري وي و نبرد با تروريسم ناچيز شمرده بود. (هزينه‌اي كه مبارزه با تروريسم و جنگ‌هاي عراق و افغانستان براي آمريكا به بار آورد چند هزار ميليارد دلار تخمين زده شده است). اما آيا واقعا بن لادن چنين قصدي داشت؟ برخلاف تصوري كه در مورد اسامه بن لادن وجود دارد او چندان جنگجوي خوبي نبود. او توانايي بالايي در فرماندهي داشت و بيشتر از آنكه در نبردهاي چريكي تبحر داشته باشد، قدرت برنامه‌ريزي استراتژيك داشت.
همچنين بن لادن از خانواده‌اي ثروتمند بود و جالب‌تر از همه اينكه او بعد از تحصيل در مدارسي كه مخصوص خانواده‌هاي ثروتمند عربستاني بود در دانشگاه شاه عبدالعزيز در رشته اقتصاد و مديريت بازرگاني تحصيل كرده بود. پس او به اندازه كافي ذهن روشني در مورد اقتصاد داشت. همچنين استراتژي بن‌لادن براي نبرد با آمريكا از استراتژي القاعده در نبرد با اشغال نظامي افغانستان توسط شوروي سابق الهام گرفته شده بود، يعني نبرد چريكي و فرسايشي با هدف اضمحلال تدريجي دشمن ابرقدرت. بنابراين منطقي به نظر مي‌رسد كه يكي از استراتژي‌هاي بن لادن در مبارزه با آمريكا را اين بدانيم كه افزايش هزينه‌هاي آمريكا براي مبارزه با القاعده و يافتن بن لادن آرام آرام اين كشور را به ورطه ورشكستگي بكشاند. در واقع خيلي بعيد به نظر نمي‌رسد كه بن لادن چنين هدفي را در ذهن پرورانده باشد. البته بن لادن قبل از اينكه تحقق هدفش را مشاهده كند، جان سپرد. اما او تا اينجا هم به اندازه كافي به اقتصاد آمريكا ضربه زده است.
جوزف استيگليتز، اقتصاددان مشهوري كه جايزه نوبل اقتصاد را هم در كارنامه خود دارد، معتقد است كه حباب تشكيل شده در اقتصاد آمريكا كه به بحران مالي سال 2008 انجاميد به اين خاطر به وجود آمد كه فدرال رزرو (بانك مركزي آمريكا) با به كار بردن سياست‌هاي پولي سعي كرد تا احتمال وقوع ركود در اثر حملات تروريستي آينده را كاهش دهد. هرچه باشد اكنون دولت آمريكا با مشكلات اقتصادي گسترده‌اي دست به گريبان است. كوهي از بدهي‌هاي دولتي كه چندي پيش بحث بر سر چگونگي كاهش آن نزديك بود به تعطيلي دولت بينجامد، نرخ بالاي بيكاري كه بعيد به نظر مي‌رسد در آينده‌اي نزديك كاهش يابد و رشد اقتصادي ناچيز كه در مقابل حركت شتابان چين بيش از پيش به چشم مي‌آيد. 
منبع خبر: تهران امروز
  ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۶:۳۰:۴۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد