تاثير افت بازارهاي جهاني بر بورس تهران

تاثير افت بازارهاي جهاني بر بورس تهران
بورس تهران ديروز در پي تقويت نرخ برابري دلار در برابر ساير ارزها در سطح بين‌المللي و افت شديد قيمت جهاني نفت و فلزات اساسي و مواد خام، 153 واحد معادل 6/0 درصد افت كرد. با توجه به حضور پررنگ شركت‌هاي توليدكننده مواد خام در بورس تهران و تاثير مستقيم و غيرمستقيم اين شركت‌ها بر شاخص‌ها، روند صعودي يا نزولي قيمت اين مواد، تاثير بالايي در جهت حركت بورس ايفا مي‌كند. بخش عمده رشد شاخص‌هاي بورس طي سال‌هاي 88 و 89 مرهون صعود قيمت جهاني مواد خام بوده است.
بازار داد و ستد سهام روز گذشته شاهد افت قیمت‌ها تحت تاثیر حضور معامله‌گران کوتاه مدت و همچنین نگرانی از کاهش قیمت مواد خام در بازار جهانی بود.
در معاملات دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را بعد از یک روز تعطیلی در ابتدای هفته آغاز کردند که افت قیمت مواد خام در بازارهای جهانی اکثر نمادهای وابسته به این بازار را با فشار عرضه مواجه كرد. اوج این فشار در تشکیل صف فروش برای نماد ملی مس خود نمایی کرد. در حال حاضر اما کارشناسان با توجه به افزایش ارزش دلار به عنوان دلیل کاهش بهای فلزات از احتمال رشد مجدد بهای این فلزات (به‌رغم نگرانی از افزایش موجودی انبارها) خبر می‌دهند.
در بازار دیروز نگرانی از مسایل سیاسی نیز همچنان به چشم می‌خورد.
بر اين اساس معامله‌گران در ابتدای وقت معاملاتی شاهد عرضه‌های سنگینی در بازار بودند که بخشی از این عرضه‌ها به دلیل حضور معامله‌گران کوتاه مدت و تمایل به نوسان گیری در بازار توصیف می‌شود.
در خارج از بازار دیروز معامله‌گران شاهد برگزاری مجمع مخابرات بودند. با برگزاری مجمع مخابرات بازار به زودی شاهد برگزاری مجامع شرکت‌های تولیدی خواهد بود.
در معاملات دیروز، معامله‌گران در گروه بانکی شاهد به تعادل رسیدن بانک تازه تاسیس آرین بودند. تجربه حضور آرین در بورس باعث ترغيب بانک‌های جوان دیگر برای حضور در فرابورس شده است. فرابورس در انتظار عرضه بانک‌های سرمایه، تات و دی در هفته‌های آینده است.
در گروه تجهیزات، دیروز نماد حفاری شمال بعد از برگزاری مجمع انتخاب هیات مدیره بازگشایی شد .مدیرعامل حفاری هفته گذشته در یک مصاحبه از ورود نخستین دکل دریایی این شرکت در خلیج فارس در 5ماه آینده خبر داده بود.
در گروه شرکت‌های پتروشیمی، مصوبه مجلس شورای اسلامی در مورد تعیین حداکثر بهای خوراک واحدهای پتروشیمی برمبنای 65درصد فوب، سبب اقبال معامله‌گران به گروه پتروشیمی شد، هر چند این گروه نیز با عرضه‌های سنگینی دست به گریبان بود. در کنار گروه پتروشیمی دیروز نیز صف سرمایه گذاری غدیر با عرضه 5/41میلیون سهم در هم شکسته شد.
در گروه معدنی نیز مصوبه ممنوعیت اخذ عوارض از صادرات کنسانتره باعث تشکیل صف خرید برای نمادهای سنگ آهنی در ابتدای بازار دیروز شد، اما این صف‌ها نیز ناپایدار ماند.
در گروه خودرویی دیروز اکثر نمادها با معاملات قابل ملاحظه‌ای مواجه شدند. ایران خودرو با 5/5 میلیون سهم، سایپا با 10میلیون و زامیاد و بهمن به ترتیب با 25و 18میلیون سهم روز توفانی را پشت سر گذاشتند.
در مجموع بازار دیروز به‌رغم شروع خوب، پایانی ضعیف داشت که در جریان آن 75میلیارد تومان سهام معامله شد که 18درصد آنرا معاملات غدیر تشکیل داد. شاخص نیز 153واحد افت کرد و به 25هزار و 366 واحد رسید. از 201 نمادی که به روی تابلو رفتند، 141نماد با کاهش قیمت و 57 نماد با رشد ارزش معامله شدند. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۱:۵۷:۸ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد