اشعه لیزر و ترفیع جایگاه آن در صنعت جواهرسازی

اشعه لیزر و ترفیع جایگاه آن در صنعت جواهرسازی
روش‌های کاربردی در زمینه برش، کنده‌کاری و تعمیر به کمک لیزر در صنعت ساعت و جواهرسازی استاندارد می‌شوند ...

روش‌های کاربردی در زمینه برش، کنده‌کاری و تعمیر به کمک لیزر در صنعت ساعت و جواهرسازی استاندارد می‌شوند.

صنعت ساعت و جواهرسازی دیگر بدون کاربرد لیزر معنا ندارند. قلمرو استفاده از اشعه لیزر وسیع است. در کنده‌کاری حلقه‌ها و ساعت‌ها تولید و ساخت طرح‌های اولیه و حتی انجام تعمیرات، اشعه لیزر به‌کاربرده می‌شود. استفاده از ‌آن شامل سیستم‌های پیچیده نیز می‌شود. تولیدکنندگان مجموعه نرم‌افزارهایی را از این طریق شکل داده‌اند که برای مقاصد مختلف در نظر گرفته شده‌اند.

به گفته "فریدمن" لیزر در انجام اموری همچون کنده‌کاری برروی جواهر یا ساعت کاربرد فراوانی دارد. او یکی از مسئولان ابزار "پرتونگاریI Radiation Tools "وابسته به دانشگاه "اشتوت‌گارت" است.

در قلمرو صنعت طلا و ساعت‌سازی تکنیسین‌ها تلاش می‌کنند تا با استفاده از لیزر خطوطی مستقیم روی سطوح منحنی اشیاء ایجاد کنند. ممکن است قسمت‌های داخلی یا خارجی حلقه‌ها برای این کار مناسب تشخیص داده شوند. در چنین شرایطی عمل کنده‌کاری باید به‌صورتی باشد که مشاهده‌کنندگان به زاویه برخورد نور و مایل بودن آن پی‌نبرند، که انجام این‌کار به محاسبات دقیقی نیاز دارد. برنامه‌ها نیز پیشرفت بیشتری یافته‌اند. در این پروسه محورهای چرخانی که به‌طور مستقیم کار می‌کنند، کنده‌کاری دقیق قسمت‌های داخل، خارج و جانبی حلقه را میسر می‌سازند.

به گفته "رومن جردن Roman Jordan" مسئول بازاریابی در "روفین لیزر Rofin Laser" با توجه به این‌که انجام امور گرافیکی شامل بخش‌های گوناگونی می‌شود، دقت زیادی لازم است تا بتوانیم مراحل تولید را آسان سازیم. طرح‌هاباید متناسب باشند. تصاویر نباید با یکدیگر جابه‌جا شوند زیرا درز و شکاف قابل رویت می‌شود. الگوریتمی که به وسیله آن خطوط تبدیل به سطوح منحنی می‌شوند در برخی موارد از سوی تولید‌کنندگان به‌کار گرفته می‌شود که خود از نظر تجاری اقدامی محرمانه است. در هرحال کاربران نباید به پیچیدگی محاسبات توجه کنند.

تولیدکنندگان علاقه‌ای به عملکرد داخلی برنامه‌هایشان ندارند اما مایلند از دستگاه‌هایی استفاده کنند که به طور اتوماتیک‌وار عمل می‌کنند.

درباره ابزار کوچک‌تر کافی‌است که حلقه را روی قسمت موردنظر قرار دهید و سپس دکمه را فشار دهید. ابزاری که کنده کاری را انجام می‌دهند باید مانند یک چاپگر عمل کنند.

در استفاده از این‌گونه ابزار مشتریان مجموعه داده‌هایی را وارد ساخته و سپس آن ها باید کار خود را آغاز کنند. سیستم "لیزرپلاس" مانند چاپگر به کمک PC قابل کنترل است. از این سیستم برای تولید سرویس‌های کوچک و همچنین با استفاده از قطعات اتوماتیک برای تولید انبوه بهره گرفته می‌شود.

سیستم‌ها باید بدون خطا کار کنند. تولید باید کامل و بدون نقص باشد. درجه ایمنی سیستم قابل ملاحظه است. به‌طوری‌که اگر حلقه را با سنگ کنده‌کاری کنید، سنگ صدمه ای نمی‌بیند.

پرسازی خطوط باید به‌درستی انجام گیرد و این ویژگی دیگر سیستم کنده‌کاری محسوب می‌شود. برای انجام این کار قطعات باید از کیفیت بالا برخوردار بوده و بادوام باشند. دستگاه‌های کنده‌کاری متعدد لیزری، قادر به ساختن نمودارهایی در برنامه‌های استاندارد گرافیکی مانند "کورل درا Corel Draw" یا برنامه‌های پردازش گر تصویری مانند "فتوشاپPhotoshop" هستند. برای مثال ممکن است برای حلقه عروسی امضای یک زوج یا مهر آن ها برای کنده‌کاری انتخاب شده باشد. در هرحال کنده‌کاری یا حکاکی، کار اضافی به‌شمار نمی‌آید، بلکه در برخی موارد، جزیی از طراحی است.

لیزرهای استاندارد در ارایه طرح‌های ملیله‌کاری و مفاهیم طراحی از عملکرد قابل توجهی برخوردارند.

دستگاه‌ها در قالب اندازه‌های مایکروویو عرضه می‌شوند.

از جمله مشکلاتی که تولیدکنندگان با آن مواجه هستند آن است که چگونه ابزار خود را کوچک‌تر سازند. برای مثال در نمایشگاه "بازلBazel ، شرکت فوق، ابزار حکاکی لیزری را معرفی ‌کرد که به اندازه یک مایکروویو است.

این دستگاه برای سردسازی از هوا استفاده می‌کند. اگرچه این ویژگی عملکرد آن را محدود می‌سازد. در حال حاضر کاربران دستگاه‌های کوچک نباید انتظار دستگاه‌های بزرگ‌تر از ۱۰ وات را داشته باشند. ابزارهای کوچک کارخانه "روفین" ۱۰ وات هستند.

در چنین شرایطی کنده‌کاری با این نوع دستگاه‌ها در مقایسه با ابزارهایی که نور شدیدتری را ایجاد می‌کنند مدت طولانی‌تری را به خود اختصاص می‌دهند. در هرحال آن ها با هوا سرد نمی‌شوند، از این‌رو حجیم‌تر به‌نظر می‌رسند. باوجودآن‌که دستگاه‌ها هم‌اکنون بسیار کوچک و درنتیجه ارزان ‌تر شده‌اند هنوز باید قابلیت استفاده و سودآوری بیشتری به‌دست بیاورند

منبع خبر: نشریه طلا جواهر
  ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۴:۵۳:۵۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد