بازگشت شاخص بورس به سطح 25 هزار

بازگشت شاخص بورس به سطح 25 هزار
بازار داد و ستد سهام روز گذشته پس از آنکه نخستین روز هفته را به دلیل مشکل نرم‌افزاری تنها با یک ساعت معاملاتی پشت سر گذاشت، روند عادی را تجربه کرد.
در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که روز شنبه به دلیل خرابی نرم‌افزار معاملاتی، معامله‌گران بعد از ظهر به مدت یک ساعت شاهد انجام معاملات بودند. این امر موجب شد تا بازار روز گذشته متاثر از شرایط رخ داده در بازار روز شنبه قرار گیرد از این رو به‌رغم شروع مناسب، در میانه ساعت معاملاتی، بازار رو به ضعف گذاشت.
در بازار دیروز معاملات عمده همچنان موضوع توجه کارشناسان بازار بود. اقدام صندوق بازنشستگی در تجمیع سهام ایران خودرو که عصر روز شنبه با معامله 1/5 درصد سهام انجام شد، موجب شد تا صندوق بازنشستگی در ابتدای بازار دیروز با صف خرید همراه باشد. این صف هر چند که ناپایدار ماند اما انتظار می‌رود در روزهای آینده عرضه سهام ایران خودرو توسط صندوق بازنشستگی اعلام شود. در همین حال رقابت سنگین سه رقیب بر سر بلوک ایران خودرو دیروز تا رقم 7هزار و 451ریال برای هر سهم پیش رفت، در همین حال گمانه‌زنی در مورد رقبای این معامله از اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار است. با افزایش قیمت این بلوک معامله‌گران شاهد عرضه سهام بیشتری در بازار از سوی رقبا از جمله در نماد ایران خودرو هستند. با این وجود به نظر نمی رسد رقبا بتوانند بهای کنونی سهم را تحمل کنند. ارزش بازار ایران خودرو دیروز به مرز 4هزار و 690میلیارد تومان رسید. کارشناسان نگران آن هستند که این رقابت نیز همانند رقابت نخست بر سر بلوک 20درصدی سایپا در نهایت با عدم توان پرداخت وجه از سوی خریدار نهایی مواجه شود.
در بازار دیروز رقابت بر سر بلوک مدیریتی حفاری شمال نیز ادامه یافت، امری که به دلیل رشد قیمت بلوک شاهد عرضه سهام در نماد خرد بود. در گروه تجهیزات معامله‌گران شاهد بازگشایی نماد بالاست بودند. این نماد هفته آینده شاهد عرضه بلوک 67درصدی خواهد بود. بالاست با کاهش اندک سود سال 89 و پيش‌بيني یک هزار و 81ریال سود برای سال 90 به تابلو بازگشت. در گروه چوب و کاغذ معامله‌گران شاهد عرضه چوب و کاغذ مازندران از زیر مجموعه‌های بانک ملی هستند. این شرکت احتمالا در پایان ماه جاری به روی تابلو می‌رود.
در گروه شرکت‌های هلدینگی اعلام زمان برگزاری معارفه سرمایه‌گذاری خوارزمی این شرکت را آماده گشایش نماد در فرابورس بدون انجام عرضه اولیه خواهد کرد. در این گروه نماد سرمایه گذاری امید دیروز در شرایطی بازگشایی شد که به‌رغم تعدیل مثبت عایدی، این نماد با افت نیم درصدی به روی تابلو رفت.
در گروه پتروشیمی، پتروشیمی اراک دیروز پس از تقسیم سود و به دلیل تغییر در مصوبه اولیه مجلس، با افت قیمتی 4/4 درصدی به تابلو بازگشت. در گروه ساختمانی باغمیشه، تازه وارد فرابورس دیروز با صف خرید 40میلیونی در پایان معاملات مواجه بود.
در مجموع بازار دیروز بازاری رو به کاهش بودکه در نهایت با افت 124واحدی مواجه شد و شاخص به 25هزار و 908 واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز به 4/82میلیارد تومان رسید که 6/8درصد آنرا معاملات 13میلیون سهم غدیر تشکیل داد. از 214نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، 132نماد با کاهش قیمت و 75 نماد با رشد ارزش معامله شدند. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۶:۲۳:۱۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد