رسوايي اخلاقي رييس صندوق بين‌المللي پول

رسوايي اخلاقي رييس صندوق بين‌المللي پول
رییس صندوق بین‌المللی پول به اتهام سوء استفاده جنسی دستگیر شد
روز شنبه رییس صندوق بین‌المللی پول، دومنیک استراوس کان، دقایقی پیش از عزیمت خود با ایرفرانس از واشنگتن به پاریس، توسط پلیس آمریکا در فرودگاه بین‌المللی کندی بازداشت شد. اتهامات وارده شامل حمله به یک مستخدمه هتل، تجاوز جنسی و حبس غیرقانونی اوست.
به گزارش نیویورک تایمز، استراوس کان 62 ساله که همه انتظار داشتند به زودی به عنوان نامزد سوسیالیست در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری فرانسه شرکت کند، توسط ماموران قضایی نیویورک و نیوجرسی در بخش مسافران درجه یک هواپیمای خطوط هوایی ایرفرانس دستگیر شد و مقامات اعلام کردند که او بلافاصله به حوزه بازپرسی میدتاون منتقل شده است.
معاون رییس پلیس و سخنگوی ارشد پلیس نیویورک به نام پل براونی اعلام کرد که پلیس نیویورک استراوس کان را در ساعت دو و پانزده دقیقه بامداد یکشنبه به اتهام «رفتار جنسی مجرمانه، تلاش برای تجاوز جنسی و زندانی نمودن غیرقانونی یک زن 32 ساله خدمتکار در یکی از سوییت‌های لوکس و بسیار مجلل هتل میدتاون منهتن در روز شنبه» دستگیر کرد. هزینه هر شب اقامت در آن سوییت 3 هزار دلار بوده است. این زن مستخدم ادعا کرده است که مورد حمله شدید قرار گرفته و آن فرد در اتاق را قفل کرده و او را آزار جنسی داده است. به گفته براونی، زن مستخدمی که مورد حمله قرار گرفته است، به دلیل جراحت‌های جزئی، به بیمارستان منتقل شده است.
سخنگوی اداره پلیس نیویورک گفت: «آقای استراوس کان به حدی برای ترک هتل عجله داشت که تلفن همراه و چند وسیله شخصی دیگرش را جا گذاشته بود.»
خبر این دستگیری به صورت تلفنی به وکیل بنجامین برافمن داده شد و او ویلیام تیلور، وکیل قسم خورده در واشنگتن را معرفی کرد تا به نمایندگی از استراوس کان در برابر اتهامات وارده دفاع کند. برافمن در تماس تلفنی که شنبه شب با وی برقرار شد گفت: «هنوز اطلاعات کافی درباره اتهامات وارده بر موکلمان نداریم و فردا حرف‌های بیشتری برای گفتن خواهیم داشت.» او فقط گفت که استراوس کان در واحد قربانیان ویژه اداره پلیس تحت بازداشت است.
اوایل روز یکشنبه اما رویترز گزارش داد که برافمن در نامه‌ای الکترونیکی گفته است که موکلش «دادخواست بیگناهی خواهد داد.» مسوولان نیروی پلیس نیویورک گفته‌اند که استراوس کان در پاسخ دادن به سوال‌هایشان کاملا همکاری کرده است. تنها 10 دقیقه تا زمان پرواز کان باقی مانده بود که او دستگیر شد اما به هنگام دستگیری بر دستانش دستبند زده نشد.
البته اتهاماتی از این قبیل در رده‌های بالای حکومت‌ها و مقامات اقتصادی جهان داستان تازه‌ای نیست. در دوران ریاست ‌جمهوری جورج دبلیو بوش بود که معاون دانلد رامسفلد، وزیر دفاع وقت آمریکا، به نام پل ولفوویتز به عنوان رییس بانک جهانی برگزیده شد. او اما با اتهامات فساد جنسی مواجه شد و گفته شد که وی با کارمند ارشد بخش روابط عمومی این بانک روابطی برقرار کرده است. استراوس کان که پیش از این وزیر اقتصاد فرانسه نیز بود اما درست در زمانی با این اتهامات تجاوز جنسی مواجه شده است که انتظار می‌رفت پس از سه سال و نیم ریاست بر صندوق بین‌المللی پول که مقر آن در واشنگتن است، به زودی به‌طور رسمی نامزدی خود را برای پست ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کند.
بسیاری بر این باورند که کان توانست در دوران بحران جهانی اقتصاد به خوبی از پس ریاست صندوق بین‌المللی پول برآید. در دوران این بحران، صندوق بین‌المللی پول توانست نقشی حیاتی را در اداره اقتصاد جهان و به‌ویژه اروپا ایفا کند.
اگرچه استراوس کان توانست در مدیریت صندوق بین‌المللی پول نمره خوبی در اذهان عمومی برای خود رقم زند، اما شهرتش در سال 2008 بخاطر رابطه با یکی از اقتصاددانان مجارستانی زن این صندوق به زیر سوال رفت. گرچه صندوق پس از افشای آن داستان تصمیم گرفت که وی همچنان به ریاست خود بر این صندوق ادامه دهد، اما وی مجبور شد از کارکنان این صندوق و همسرش عذرخواهی کند.
دستگیری وی باعث شده است جلسه‌ای که با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در روز یکشنبه داشت لغو شود. استراوس‌کان به عنوان ريیس صندوق بین‌المللی پول هم بنا بود در جلسه امروز وزیران دارایی اتحادیه اروپا در بروکسل شرکت کند. قرار است در این نشست، مشکلات مالی پرتغال و یونان و ارائه کمک‌های مالی به این کشورها بررسی شود. تحلیلگران بر این باورند که دستگیری استراوس کان ضربه مهمی بر روند تثبیت اقتصادی ناحیه یورو خواهد گذارد. در اطلاعیه کوتاهی که صندوق بین‌المللی پول روز یکشنبه به صورت آنلاین منتشر کرد، سخنگوی این صندوق، بازداشت استراوس کان را تایید کرد و گفت که در باره این پرونده اظهارنظری نخواهد کرد. كان با سومين همسر خود كه يك آمريكايي فرانسوي تبار و يك روزنامه‌نگار است زندگي مي‌كرده است.
عكس: AFP
دومنيك استراوس كان
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۶:۳۰:۲۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد