همکاری اعضای اوپک وصادرکنندگان غیرعضو موجب ثبات بیشتربازارنفت می شود

همکاری اعضای اوپک وصادرکنندگان غیرعضو موجب ثبات بیشتربازارنفت می شود
'خالد الفالح' وزیر نفت عربستان اعلام کرد، توافق اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت(اوپک) و صادر کننده های نفتی غیر عضو این سازمان می تواند ثبات بیشتری به بازار نفت ببخشد.

الفالح در گفت وگو با شبکه 'راشا تودی' ضمن تقدیر از نقش روسیه در دستیابی به این توافق، افزود، نشست شنبه اعضای اوپک با 12 کشور صادر کننده نفت غیر عضو اوپک در وین، از این جهت که بسیاری از کشورها را برای اولین بار به دور هم گرد آورد، حائز اهمیت است.
وزیر نفت عربستان خاطر نشان کرد، با توجه به اینکه مجموع نفت تولیدی کشورهایی که در نشست شنبه حضور داشتند٬ حدود 63 میلیون بشکه در روز از کل نفت تولیدی است، سهم این کشورها در تولید نفت جهان حدود 60 درصد است. سهم کشورهای شرکت کننده در مذاکرات وین حتی بیشتر از مجموع نفتی است که داد و ستد می شود زیرا بخش بیشتر نفت تولید شده از سوی کشورهایی که در نشست شنبه حضور نداشتند، از سوی خود کشورهای تولید کننده مصرف می شود.
الفالح گفت، نشست شنبه وین این فرصت را پیش آورد تا به این مساله پی ببریم که همه با هم هستیم. تلاش برای امتیاز گرفتن از یکدیگر در نهایت به بازار نفت ضربه می زند اما، این همکاری و با هم بودن به نفع همه ماست. توافق حاصله در نشست وین نشان داد که کشورهای عضو و غیر عضو اوپک قادر به اعتماد سازی هستند.
وی ضمن تاکید بر تلاش طرف های این توافق بر ایجاد اعتماد متقابل از طریق پایبندی به این توافق و ابراز امیدواری نسبت به ایفای نقش موثر روسیه در این روند، گفت، مطمئنا روسیه به مفاد این توافق عمل خواهد کرد.
وزیر نفت عربستان تصریح کرد، اگر روسیه و عربستان جلو افتند، بقیه نیز به آنها تاسی خواهند کرد.
به گفته وی، از آنجا که آمریکا در گذشته واکنشی به تصمیمات اوپک نشان نداده و اجازه داد که بازار در این رابطه واکنش نشان دهد، انتظار ندارم که دولت آمریکا به این توافق واکنش نشان دهد.
12 صادر کننده نفتی غیر عضو اوپک از جمله آذربایجان، عمان، مکزیک، سودان، سودان جنوبی، بحرین، روسیه و ...، در نشست شنبه وین با اعضای اوپک با کاهش روزانه 558 هزار بشکه نفت موافقت کردند.
اعضای اوپک نیز بر تعهد خود به برنامه کاهش تولید روزانه 1.2 میلیون بشکه نفت کردند.

منبع خبر: ایرنا
  ۲۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۷:۲۱:۳۲ قبل از ظهر
برچسب ها:
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد