قیمت جهانی طلا افزایش می یابد

قیمت جهانی طلا افزایش می یابد
دانیل آمدوری تحلیلگر برجسته موسسه تحقیقاتی دبلیو آر جی که تجربه زیادی در بررسی ارتباط نرخ بهره فدرال رزرو با قیمت طلا در بازارهای بین المللی دارد، تصریح کرد: قیمت طلا پس از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در بلندمدت با رشد چشمگیری روبرو خواهد شد.

به نقل از پایگاه اینترنتی اینوستینگ، وی افزود: من زمان زیادی را برای بررسی و تجزیه و تحلیل عوامل مختلف بر قیمت جهانی طلا صرف کرده ام. از سال 1971 میلادی تاکنون بارها با افزایش تورم در اقتصاد جهانی روبرو شده ایم، بارها بحران های مالی و اقتصادی به وقوع پیوسته و بانکهای مرکزی جهان بارها نرخ بهره را افزایش داده اند. برخی اوقات نیز اقتصاد جهانی با کاهش نرخ ارز و حتی نرخ بهره منفی روبرو شده است.
وی اظهار داشت: چرا بسیاری از سرمایه گذاران بین المللی توجهی به تحقیقات انجام شده اقتصادی درباره عوامل موثر بر قیمت طلا ندارند و تنها به تبلیغاتی که از سوی رسانه های خبری غرب انحام می شود، توجه می کنند.
این تحلیلگر اقتصادی گفت: افزایش نرخ بهره بی شک یک مشکل بزرگ برای قیمت طلا به شمار می رود ولی تجربه و تحقیقات من می گوید که افزایش نرخ بهره در نهایت به ضرر بازارهای مالی خواهد بود و این مساله به نفع قیمت طلا خواهد شد.
به نظر من نخستین عامل موثر بر قیمت طلا پس از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا، افزایش فشارهای تورمی خواهد بود. با توجه به طرح دولت جدید آمریکا برای افزایش هزینه های زیرساختی، پیش بینی می شود که نرخ تورم با افزایش چشمگیری روبرو شود و این مساله موجب افزایش تقاضا و قیمت طلا خواهد شد.
در صورت افزایش نرخ تورم، فدرال رزرو نیز مجبور خواهد بود نرخ بهره را افزایش دهد. تا امروز 3 بار اقتصاد جهانی با دوره افزایش نرخ بهره روبرو شده است و این بار چهارمین دوره خواهد بود.
نخستین بار از فوریه 1972 تا سپتامبر 1973 بود که نرخ بهره از 3.29 به 10.78 درصد افزایش یافت. در این دوره قیمت طلا از 47 دلار در هر اونس طلا به بیش از 123 دلار افزایش یافت.
از ژانویه 1977 تا آوریل 1980 نیز فدرال رزرو بهره را از 4.61 درصد به بیش از 17.61 درصد افزایش داد و قیمت طلا در این مدت از 129 دلار به بیش از 850 دلار رسید. قیمت طلا در این مدت بیش از 555 درصد افزایش یافت و این در حالی بود که شاخص سهام اس اند پی با رشد 46 برابری همراه شده بود.

منبع خبر: 
  ۲۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۶:۵۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد