افزایش قیمت نفت با توافق تولیدکنندگان برای کاهش عرضه

افزایش قیمت نفت با توافق تولیدکنندگان برای کاهش عرضه
دستیابی به نخستین توافق تولیدکنندگان نفت عضو و غیر عضو اوپک از سال 2001 میلادی تا کنون سبب شد قیمت نفت در معاملات امروز حدود چهار درصد افزایش یابد.

قیمت نفت در ساعتهای نخست معاملات امروز به بالاترین رقم خود در دو سال اخیر رسید، زیرا توافق تولیدکنندگان نفت عضو و غیر عضو اوپک سبب شد امیدواری به کاهش عرضه مازاد نفت در بازارهای جهانی افزایش یابد.
در ساعت 6 و 47 دقیقه بامداد امروز، قیمت هر بشکه نفت خام برنت با بیش از چهار درصد افزایش به 56 دلار و 62 سنت برای هر بشکه رسید.

شاخص نفت خام آمریکا نیز در این مقطع افزایش یافت و قیمت 53 دلار و 95 سنت را تجربه کرد.
صادرکنندگان عمده نفت جهان در توافق اخیر اوپک سهیم‌اند
تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تصمیم گرفتند با کاهش روزانه 560 تا 600 هزار بشکه‎ از تولید نفت کشورهای غیرعضو و یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز از عرضه کشورهای عضو، مجموع تولید نفت جهان را یک میلیون و 760 تا یک میلیون و 800 هزار بشکه در روز کاهش دهند.

برنامه کاهش سطح تولید در صورتی که اجرایی شود تنها نزدیک به دو درصد از مجموع عرضه نفت در بازارهای جهانی می‌کاهد، اما معامله گران این کالا ممکن است این توافق را با اهمیت بخوانند، زیرا صادرکنندگان عمده نفت جهان در آن سهیم هستند.

با این وجود، برخی تحلیلگران معتقدند که نمی‌توان به دقت بر تولید نفت نظارت کرد و برخی کشورها به ندرت تمایل به کاهش تولید نشان داده‌اند؛ بنابراین افزایش قیمت ناشی از توافق اخیر اوپک و غیراوپک پایدار نخواهد بود.

در بازار کنونی، صادرکنندگان اصلی نفت از جمله ایران، روسیه و عربستان در رقابت برای کسب سهم بازار خود به خصوص در آسیا هستند و مایل نیستند که ببینند رقیبان آنها فروش خود را افزایش داده‌اند و آنان، سطح تولید را تثبیت کرده‌اند.

رابرت مک نالی، رئیس شرکت تحقیقات بازار انرژی «راپیدان گروپ» مستقر در واشنگتن گفت: تصمیم اخیر کاهش عرضه ممکن است به طور موقت عملکرد موفقی داشته باشد و قیمت نفت را در کوتاه مدت افزایش دهد، اما سرانجام تسلیم وسوسه‌های اعضای این توافق برای افزایش تولید خواهد شد.

منبع خبر: خبر گزاری صدا و سیما
  ۲۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۸:۱۹:۴۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد