الماس صورتی : تاریخچه، قیمت، انواع سنگ الماس صورتی خام و اصل

الماس صورتی : تاریخچه، قیمت، انواع سنگ الماس صورتی خام و اصل
الماس های صورتی از جمله جواهرات معتبر، کمیاب و با ارزش مورد تقاضا در جهان هستند. اگر به الماس صورتی علاقه دارید این 11 حقیقت درباره الماس صورتی را بخوانید

الماس صورتی یکی از درخشان‌ترین نمایندگان سنگ‌های رنگی می‌باشد. الماس صورتی به انگلیسی Pink Diamond الماس‌هایی با رنگ ظریف و بسیار زنانه در طبیعت بسیار کمیاب هستند، اما بسیاری از مردم مایل به خرید الماس صورتی هستند.

عکس الماس صورتی

مادر طبیعت یک میلیارد سال پیش الماس‌هایی را در اعماق زمین ساخت و در فوران‌های آتشفشانی به سطح زمین آورد. زمین‌شناسان اکتشافی به دنبال ذخایر این الماس‌های کمیاب می‌گردند و سپس معدنچیان کریستال‌های خشن را از زمین استخراج می‌کنند. پس از اینکه برش‌ها به طرز ماهرانه‌ای زیبایی خود را به نمایش گذاشتند، سفر الماس‌ها در نهایت به جواهراتی تماشایی ختم می‌شود که صاحب آن را گرامی می‌دارد.

در این مقاله سایت طلا و جواهر سازی زر، قصد دارید اطلاعاتی مرتبط با الماس صورتی در اختیار شما بگذاریم پس تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

تولد الماس صورتی

کیفیت سنگ‌های الماس، به درجه رنگ آن‌ها بستگی دارد. الماس‌ صورتی در ردیف نادرترین نمونه‌های کم‌نظیر به شمار می‌آیند. الماس‌های رنگی در اصطلاح به الماس‌های فانتزی (fancy diamonds)، شهرت دارند.

الماس‌ها دارای رنگ‌های دیگری مانند آبی، سبز، خاکستری، زرشکی و قرمز نیز هستند، اما در مقایسه با الماس‌های زرد و نارنجی و قهوه‌ای، نمونه صورتی، کمیاب و باارزش محسوب می‌شود.

الماس صورتی

تعداد کثیری از جواهرفروشان و مشتریان، قرق تبلیغاتی شده‌اند که آنان را مجبور می‌کند تا در پی‌ یافتن الماس‌های بی‌رنگ یا کم‌رنگ باشند. الماس‌های طبیعی می‌توانند، تمامی رنگ‌های موجود در رنگین‌کمان را دارا باشند.

کمیاب بودن و قیمت بالای الماس‌های رنگی سبب شده که تعداد متقاضیان آن‌ها نسبت به الماس‌های کم‌رنگ یا بی‌رنگ برابری نداشته باشد. الماس‌های افسانه‌ای رنگی، سنگ‌های گران‌بها و باشکوهی هستند که توجه خریداران را به خود جلب می‌کند.

تاریخچه الماس صورتی 

الماس‌های بی‌رنگ و الماس صورتی هر دو در اعماق رودهای زمین تحت‌تأثیر دمای بالا و فشار زیاد ظاهر می‌شوند. طبق گزارش مؤسسه گوهرشناسی آمریکا، ۹۹٫۵ درصد الماس‌های صورتی رنگ خود را از اعوجاج کریستالی در بدو تولد می‌گیرند.

تاریخچه الماس صورتی 

ارزش درخشان‌ترین الماس‌های صورتی در حراج‌های بین‌المللی می‌تواند بیش از ۲ میلیون دلار در هر ۱ قیراط باشد.

الماس‌های صورتی حداقل از چهار منطقه به دست می‌آیند: هند، آفریقای جنوبی، برزیل و استرالیا. امروز به دلیل ذخایر باور نکردنی معدن آرگیلی Argyle این نوع الماس به "الماس گران‌بها" شهرت دارد.

از نظر تاریخی مهم‌ترین الماس صورتی آگرا  Agra است. سنگی گران‌بها و هندی که به گفته مورخان، قدمت آن به اواخر سال ۱۴۰۰ می‌رسد و وزن آن ۱۵/۲۸ قیراط است.

الماس آگرا؛ سفری تاریخی از هند تا انگلیس

الماس صورتی رنگ آگرا، یکی از الماس‌های تاریخی بسیار جنجالی است که تنها تعداد انگشت‌شماری از قطعات الماس تا این اندازه بزرگ و چشمگیر هستند. این الماس آخرین بار در حراج کریستی به قیمتی نزدیک به ۷ میلیون دلار فروخته شد که یک قیمت بسیار خیره‌کننده برای یک الماس است. اولین صاحبان الماس مذکور خانواده‌ای با شهرت گوالیور بودند و عقیده بر این است که این الماس سپس به دست امپراتور مغول افتاده است.

الماس آگرا

در این زمان هنوز الماس آگرا، برش‌های امروزی خود را نخورده بود و این اتفاق درگذر زمان و هنگامی‌که به پاریس رسید رخ داد. جواهرسازی به اسم برام هرتز با تراشیدن این الماس، وزن آن را از ۴۱ قیراط به حدوداً ۳۱ قیراط رساند. چنانچه در دنیای جواهرات گشت‌وگذاری کنید متوجه خواهید شد که سنگ‌هایی تا ۱۰ قیراط نیز بسیار درشت محسوب می‌شوند و یک الماس با وزن ۳۰ قیراط عملاً یک هیولای رمانتیک محسوب می‌شود.

چرا الماس‌های صورتی تا این اندازه محبوب هستند؟

تناژهای رنگی سنگ‌های قیمتی و بخصوص الماس، در طبیعت بسیار منحصربه‌فرد هستند. شما نمی‌توانید به‌راحتی این رنگ‌ها را در حالتی تا این اندازه شفاف و خیره‌کننده با بافت‌های افسانه‌ای شبیه‌سازی کنید. یک قطعه الماس، سفر دورودرازی را طی می‌کند تا تبدیل به قطعه‌سنگی ارزشمند و درخشان شود. الماس‌ها در حالت عادی در یک بازه‌ی زمانی طولانی و تحت‌فشار تبدیل به موجودیتی درخشان می‌شوند.

انگشتر الماس صورتی

دراین‌بین، نوع مواد تشکیل‌دهنده‌ی سنگ می‌تواند رنگ‌بندی آن را تحت‌تأثیر قرار دهد. آگرا یک الماس صورتی است که شما می‌توانید نمونه‌های کوچک آن را در بازار مشاهده کنید. آگرا شهرت دارد چراکه نمونه‌ای از یک الماس طبیعی و درشت است. بسیار نادر است که در طبیعت، الماس‌هایی تا این اندازه درشت شکل بگیرند.

ویژگی رنگی الماس صورتی مانند خود الماس آگرا، رنگ فوق‌العاده خیره‌کننده‌ی آن است که طیفی رمانتیک، عمیق، مغموم و پرمحتوا و نرم از رنگ صورتی را به نمایش می‌گذارد. این یک رنگ بسیار تأثیرگذار و اغواکننده است که با نگاه کردن درون سنگ می‌توان به عمیق‌ترین احساسات صاحبان آن پی برد. یکی دیگر از الماس‌های صورتی معروف در جهان که ممکن است نام آن را در کتاب تاریخ خود به یاد بیاورید، الماسی به اسم کوه نور است.

این الماس در نگاه اول ممکن است کاملاً شفاف و بی‌رنگ به نظر برسد. اما درواقع کوه نور، یک الماس با رنگ صورتی بسیار کم‌رنگ است و از این بابت ارزش بسیار بالایی دارد. نوع تراش این الماس معروف، بسیار متفاوت با آگرا است و از شیوه‌های کلاسیک تراش الماس تبعیت می‌کند.

وقتی یک الماس به شهرت می‌رسد و مورداستفاده افراد خاصی قرار می‌گیرد، در ادبیات عمومی یا در زبان افراد علاقه‌مند به تاریخ و جواهرات، نام خاصی را به خود می‌گیرد. این نام‌گذاری می‌تواند جهت معرفی جواهر و یا مرور اتفاقاتی که از سر گذرانده است یا ایجاد نام تجاری خاص جهت خریدوفروش در حراجی‌های بزرگ بسیار مؤثر واقع شود.

شما می‌توانید الماس‌های صورتی را برای حلقه و جواهرات خود انتخاب کنید

الماس‌های درشت و افسانه‌ای را شاید در موزه‌ها نگه‌داری کنند اما تعداد بسیاری الماس صورتی در این سیاره وجود دارد که افراد مختلف آن‌ها را مورد خریدوفروش قرار می‌دهند و شما نیز می‌توانید یکی از این جواهرات الماس صورتی را داشته باشید. الماس‌های صورتی ایده‌هایی بسیار جالب برای طراحی انگشترهای نامزدی و ازدواج هستند و از ویژگی‌های رمانتیک و خالصانه به‌راحتی تبعیت می‌کنند.

خرید الماس

کیفیت الماس صورتی 

در بحث درجه بندی الماس معمولا چهار ویژگی (وزن الماس (قیراط)، شفافیت، تراش و رنگ) در نظر گرفته می‌شود. در رابطه با الماس‌های صورتی، "رنگ" مهم‌ترین ویژگی است که مورد توجه خریدار قرار می‌گیرند. تراش و وزن، در دومین مرحله جای می‌گیرد. تراش به‌طرز مؤثری می‌تواند رنگ طبیعی بدنه الماس را تغییر داده و به آن رنگ دیگری بدهد. تراش نیز روی وزن تاثیر می‌گذارد.

اگرچه قیمت الماس در هر قیراط تعیین می‌شوند، اما وزن تأثیری روی رنگ ندارد. از آن‌جا که الماس‌های بزرگ‌تر، کمیاب‌تر و مهم‌تر محسوب می‌شوند، تعیین وزن بر اساس قیراط و تراش نیز از اهمیت و ارزش یکسانی برخوردار است، شفافیت عامل کم‌اهمیت‌تری محسوب می‌شود. 

تنها اجزای قابل مشاهده می‌تواند از ارزش ظاهری و کلی سنگ کم کند و یا بر زیبایی و قابلیت فروش آن تأثیر گذارد. رنگ الماس‌های صورتی، به میزان رنگ‌دانه‌های صورتی موجود در جواهر بستگی دارد. هرچقدر این ذرات دارای رنگ بیش‌تری باشند، پررنگ‌تر نشان داده‌ می‌شود. به‌هرحال این اجزا بر درجه شفافیت تأثیر می‌گذارند؛ بنابراین یافتن الماس صورتی کاملاً شفاف و بدون خدشه بسیار مشکل است.

انواع رنگ صورتی در الماس صورتی 

رنگ صورتی می‌تواند تحت‌تأثیر چهار رنگ دیگر (نارنجی، قرمز، زرشکی، قهوه‌ای و خاکستری) باشد. در حقیقت، به علت منحصربه‌فرد بودن هریک از عوامل تعدیل‌کننده، اصلیت بسیاری از الماس‌های صورتی را می‌توان باتوجه‌به دوام و تغییر درجه رنگ صورتی محاسبه کرد. برای مثال، اکثر الماس‌های صورتی روشن یا متمایل به نارنجی به آفریقای جنوبی تعلق دارد و بیش‌تر الماس‌های صورتی مایل به زرشکی تیره، خاص استرالیاست و برزیل در مرحله بعدی قرار دارد.

انواع الماس صورتی 

میزان درجه‌بندی رنگ (بر اساس نظریه مؤسسه گوهرشناسی جواهرات آمریکا) از صورتی کم‌رنگ آغاز می‌شود. این رنگ در قسمت پاویلیون Pavilion و از نمای بالا آشکار نیست. رنگ بعدی در مقیاس مزبور، صورتی بسیار کم‌رنگ است و رنگ این سنگ‌ها از نمای بالا مشاهده می‌شود.

بقیه درجات سنگ‌ها شامل رنگ‌های فانتزی می‌شوند که از بالا قابل مشاهده‌اند وعبارتند از:

  • صورتی روشن Fancy Light Pink
  • صورتی فانتزی Fancy Pink
  • صورتی پررنگ Fancy Intense Pink
  • صورتی کم‌رنگ Fancy Vivid Pink
  • صورتی تیره Fancy Deep Pink
  • صورتی سیر Fancy Dark Pink

تمام رنگ‌های ذکر شده می‌توانند توسط رنگ‌های ثانویه‌ای مانند نارنجی، قهوه‌ای، زرشکی یا خاکستری تغییر کنند.

افزایش و بهبود شرایط کیفی الماس صورتی 

پرتو افکنی شیوه رایجی برای الماس صورتی است، اما از آنجا که الماس‌های معدودی را می‌توان از این روش صورتی کرد، حتی رنگ صورتی حاصل از پرتوافکنی نیز کمیاب است، در آینده نزدیک این امکان وجود دارد که به کمک الماس‌های قهوه‌ای روشن و با به‌کاربردن فشار و درجه حرارت بالا، الماس‌های صورتی به وجود آید. در حال حاضر آزمایش HPHT تعداد معدودی از این سنگ‌ها تولید کرده است.

الماس‌های صورتی مانند دیگر نمونه‌های الماس، در مقابل انواع فرسایش و خرابی، پاک‌سازی با دستگاه اولتراسونیک و یا دستگاه بخار می‌توانند مقاومت کنند. اما باتوجه‌به ارزش آن‌ها، احتیاط بیش‌تری در انجام این امور لازم است.

نحوه نگهداری الماس صورتی 

همیشه الماس‌ صورتی را قبل از نزدیکی به آتش تمیز کنید. الماس‌ها دارای مقاومت زیادی در برابر حرارت هستند، اما اگر فردی الماس را در دست بگیرد و اثر چربی طبیعی پوست فرد بر سنگ باقی ‌بماند، در اثر حرارت، سطح الماس سوزانده می‌شود. علایم سوختگی فقط توسط یک تراش‌دهنده ماهر الماس می‌تواند از بین رود.

الماس صورتی رنگ عشق را نشان می‌دهد

رنگ صورتی مدت‌هاست که با احساسات شیرین‌تر همراه بوده است. در دوران الیزابت انگلستان (۱۵۵۸-۱۶۰۳)، تصور می‌شد صورتی نشان‌دهنده شادی و لذت است. رنگ صورتی اکنون با عشق، لطافت و معصومیت پیوند خورده است؛ بنابراین اگر می‌خواهید عشق خود را ابراز کنید، حلقه نامزدی الماس صورتی زمزمه عاشقانه است.

درست مانند عشق واقعی، الماسی که به رنگ صورتی باشد چیز کمیاب است. الماس‌های صورتی اغلب رنگ دیگری مانند نارنجی، بنفش یا قهوه‌ای دارند که رنگ صورتی غالب آن را تغییر می‌دهد.

دیدن حلقه نامزدی الماس صورتی به معنای دیدن یک اثر هنری پوشیدنی است. بخشیدن، ساختن خاطره‌ای فراموش‌نشدنی است. اگر می‌خواهید نفس عزیزتان را بند بیاورید، نمی‌توانید بهتر از خواستگاری با حلقه نامزدی الماس صورتی انجام دهید.

عکس الماس صورتی دنیایی پر از رمز و راز

الماس صورتی دنیایی پر از رمز و راز

عشق چیزی شبیه یک رمز و راز است - و همینطور علت رنگ الماس صورتی. برای الماس آبی، وجود عنصر بور علت رنگ و نیتروژن عامل رنگ الماس زرد است. اما هیچ مدرکی مبنی بر اینکه عناصر کمیاب دلیل رنگ الماس صورتی هستند وجود ندارد.

دانشمندان بر این باورند که رنگ در الماس صورتی ناشی از مراکز رنگ است. مراکز رنگی می توانند به طور انتخابی نور را در ناحیه مرئی طیف جذب کنند. آنها نتیجه نقص شبکه یا نقص در آرایش اتم ها در یک کریستال هستند. این عیوب گاهی اوقات می توانند باعث ایجاد دانه های صورتی در کریستال الماس شوند. شدت رنگ بستگی به میزان دانه بندی صورتی موجود دارد.

الماس صورتی خام عمدتاً از استرالیا منشأ می‌گیرند

بیش از 90 درصد از عرضه جهانی الماس صورتی خام در یک معدن الماس شناخته شده در سراسر جهان به نام معدن آرگیل در غرب استرالیا تولید می‌شود. از نظر تاریخی آنها همچنین در هند، آفریقای جنوبی، کانادا، روسیه و برزیل یافت شده‌اند. انتظار می‌رود معدن آرگیل تا سال 2020 باز بماند.

به طور شگفت‌انگیزی، کمتر از 1 درصد از خروجی معدن آرگیل در واقع الماس صورتی است که این الماس را به نادرترین الماس تبدیل می‌کند. این بدان معناست که به‌ازای هر یک میلیون قیراط الماس خام استخراج شده در آرگیل، تنها یک قیراط الماس صورتی برای فروش مناسب است. الماس صورتی مناقصه شده به طور متوسط ​​1 قیراط است و در مجموع سالانه حدود 40 تا 50 قیراط در حراج به فروش می‌رسد.

80 درصد از الماس‌های استخراج شده در آرگیل در واقع الماس‌های قهوه‌ای زیبا هستند.

الماس صورتی متفاوت ساخته می‌شود

الماس صورتی، از لوله لامپرویت آتشفشانی به دست می‌آید به‌جای لوله کیمبرلیت معمولی که در آن بیشتر الماس‌های جهان یافت می‌شود، الماس‌های صورتی در معدن آرگیل از یک لوله لامپرویت آتشفشانی تهیه می‌شود.

سنگ الماس صورتی بسیار نادر هستند

الماس‌های صورتی خام به همان اندازه کمیاب هستند که خیره‌کننده هستند. فقط تعداد محدودی وجود دارد و تخمین زده می‌شود که تنها 500 رنگ صورتی با کیفیت جواهری دیگر کشف شود.

رنگ الماس صورتی یک رمز و راز است

اگرچه مشخص است که دیگر الماس‌های رنگی فانتزی طبیعی چگونه رنگ خود را به دست می‌آورند، تنها حدس و گمان در مورد چگونگی گرفتن الماس صورتی رنگ خود وجود دارد. یکی از تئوری‌ها این است که آنها رنگ خود را از یک نقص ساختاری می‌گیرند که در بین دانشمندان به‌عنوان "تغییر شکل پلاستیک" شناخته می‌شود، یعنی زمانی که الماس با فشار به سطح زمین منتقل می‌شود و ساختار الماس به‌نوعی تغییر می‌کند و باعث تغییر شکل می‌شود. این نقص سنگ را مجبور می‌کند نور را به طور متفاوتی جذب کند و رنگ صورتی را ساطع کند

تمامی انواع الماس صورتی برابر خلق نمی‌شوند

الماس صورتی رنگ‌های مختلفی دارند و درست مانند سایر الماس‌های رنگی، می‌توان آنها را کم‌رنگ، بسیار سبک، سبک، نور فانتزی، فانتزی شدید، عمیق فانتزی و روشن فانتزی درجه‌بندی کرد. هر چه رنگ الماس تندتر باشد، قیمت الماس صورتی بالاتر می‌رود؛ بنابراین، یک الماس صورتی خام که یک رنگ صورتی غنی و خالص است، بنابراین به صورتی فانتزی رنگارنگ درجه‌بندی می‌شود، به طور تصاعدی گران‌تر از الماس صورتی روشن فانتزی یا صورتی فانتزی است.

الماس‌های صورتی اغلب با رنگ ثانویه‌ای همراه هستند که می‌توان آن را صورتی - بنفش یا صورتی - نارنجی توصیف کرد. به همین دلیل، هرگز الماس صورتی را پیدا نخواهید کرد که ظاهری مشابه داشته باشد.

 

کلام آخر

وقتی در مورد الماس صحبت می‌کنیم، معمولاً به یک جواهر شفاف فکر می‌کنیم که با های‌لایت‌های رنگین کمانی چشمک می‌زند. در واقع الماس ها در رنگ‌های مختلف، از زرد و قهوه‌ای تا آبی و حتی صورتی وجود دارند. چنین نمونه‌هایی بسیار کمتر از نمونه‌های بی‌رنگ هستند و بی‌رنگ نامیده می‌شوند. 

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۲۶ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۴:۳۱:۱۷ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد