معاملات مشتقه طلا در بورس های جهانی

معاملات مشتقه طلا در بورس های جهانی
قراردادهای اختیار معامله (آپشن) سکه طلا از چهارشنبه این هفته در بورس کالای ایران راه اندازی می شود.

به نقل از بورس کالا، معاملات مشتقه طلا در بورس های مطرح دنیا هم توسعه یافته و در قالب معاملات آتی و اختیار معامله در حال انجام است.
شناخته شده ترین بازارهای آتی طلا، بازار COMEX (بخش کالایی بورس نیویورک) و بازار کالای توکیو هستند. Comex، که در سال 1974 دایر شد، بزرگترین بازار معاملات طلا به شکل آتی و اختیار معامله است.
بورس کالای توکیو نیز در سال1982 افتتاح شد. معاملات طلا در این بورس عمدتا به صورت قراردادهای آتی صورت می‌گیرد.
معاملات اختیار معامله طلا در دنیا عمدتاً به صورت قراردادهای اختیار بر روی قراردادهای آتی سکه طلا معامله می شود.
اما در بورس های معدودی نیز معاملات اختیار بر روی طلا تعریف شده است.

قراردادهای اختیار معامله طلا در بورس های مشتقه
بورس هایی که معاملات اختیار در آن ها انجام می شود شامل بورس تجاری شیکاگو، بورس کالای توکیو، بورس اوراق ژوهانسبورگ، بورس بین قاره ای آیس، بورس طلا و کالای دبی، بورس قراردادهای مشتق کالایی تایوان، بورس فلزات لندن، بورس سنگاپور، بورس هنگ کنگ، بورس یورکس.
از این بورس‌ها، بورس‌های ژوهانسبورگ، دبی، توکیو، شیکاگو و آیس قرارداد آتی طلا و تایوان و یورکس، کالای طلا را به عنوان یکی از دارایی‌های پایه قابل معامله برای معاملات اختیار انتخاب کرده اند.

بورس تجاری شیکاگو
بورس تجاری شیکاگو به عنوان یکی از بزرگترین بورس‌های قراردادهای مشتق کالای جهان، متنوع‌ترین گستره کالای قابل معامله را در بخش قراردادهای مشتقه دارا است. کالاهایی که به عنوان دارایی پایه معاملات اختیار در بورس تجاری شیکاگو قابل معامله هستند عبارتند از:
کالاهای کشاورزی (از جمله ذرت، سویا، گندم، جو، برنج، پنیر، کشک، گاو زنده، الوار و...)
کالای بخش انرژی (از جمله گاز طبیعی، نفت خام، گازوئیل، زغال سنگ، اتانول، آب و هوا و ...)
سهام
ارز
نرخ بهره
فلز (طلا، نقره، پلاتین، سنگ آهن، پالادیم، مس)
قراردادهای اختیار معامله طلا در این بورس، در سه نوع قرارداد قابل معامله هستند:
اختیار با سبک اعمال مدل آمریکایی
اختیار کوتاه مدت-یک روزه(با سبک اعمال اروپایی)
اختیار هفتگی(با سبک اعمال آمریکایی)
این بورس پر رونق ترین معاملات اختیار طلا را در بین تمامی بورس ها در اختیار دارد.

در فوریه سال 1951 بورس منسوجات توکیو در چوکو توکیو تاسیس شد که در نوامبر سال 1984، با بورس لاستیک توکیو و بورس طلای توکیو ادغام شدند و شرکت بورس کالای توکیو بنیان‌گذاری شد. این بورس در بخش معاملات نقد و قراردادهای مشتق کالا با دامنه متنوعی از کالاها از جمله طلا، نقره، پلاتین، پالادیم، گازوئیل، نفت خام، ذرت، سویا و ... فعالیت می‌کند.
قراردادهای اختیار معامله در این بورس برای اولین بار از ماه می سال 2004 با دارایی پایه طلا، راه اندازی شده و تاکنون تنها دارایی پایه‌ قراردادهای اختیار معامله در بورس کالای توکیو، طلا است که این قرارداد دومین قراداداختیار پر معامله طلا در دنیا پس از بورس تجاری شیکاگو است.
بورس به روش تصادفی، اختیارهای اعمال شده از طرف خریداران را به موقعیت‌های فروش بین اعضا تخصیص می‌دهد. هر عضو، تخصیص را برای قدیمی‌ترین موقعیت باز با توجه به موقعیت‌های مشتریان انجام خواهد داد(این امر به اعضا و موقعیت‌های مشتریان هر عضو وابسته است).
همچنین
در سال 1998 با ادغام بورس قراردادهای مشتق کالایی آلمان، بورس مشتق کالایی سویس، یورکس پدید آمد که بورس آلمان اداره می کند. این بورس در سال 2000اقدام به انتشار هرچه بیشتر قرارداد اختیار معامله به روی قراردادهای آتی سهام کرد.

بورس طلا و کالای دبی
بورس طلا و کالای دبی به عنوان اولین بورس قراردادهای مشتق کالایی در خاورمیانه در نوامبر سال 2005 فعالیت خود را آغاز کرد.
بورس طلا و کالای دبی دامنه‌ای از کالاها از جمله فلزات گرانبها، فلزات پایه، انرژی و ارز را در غالب قراردادهای آتی و اختیار معامله عرضه می‌ کند.
تلاش این بورس در راه اندازی معاملات اختیار با دارایی پایه طلا در سال‌های گذشته موفق نبوده است و هم اکنون معاملات اختیار با دارایی پایه طلا در این بورس معامله نمی‌شود. اما به تازگی، "قرارداد آتی روپیه هند" به عنوان دارایی پایه معاملات اختیار قابل معامله است.

سایر بورس های آسیایی
در میان بورس های آسیایی در سه بورس دیگر نیز معاملات اختیار در حال انجام است که شامل بورس سهام کره، بورس هنگ کنگ و بورس سنگاپور است که در هیچ یک از آن ها بر روی کالا معاملات اختیار انجام نمی گیرد، بلکه بر روی نرخ ارز، نرخ بهره، شاخص سهام و سایر اوراق بهادار معاملات اختیار قابل انجام است. بورس سنگاپور در 2000 به عنوان دومین بورس در بخش آسیا-اقیانوسیه تایسس شد.
در بورس سنگاپور هم اکنون ابزار مشتقه، کالا و سهام قابل معامله می باشند. نرخ بهره و شاخص سهام به عنوان دارایی پایه معاملات اختیار در بورس سنگاپور مورد معامله قرار می‌گیرند. معاملات اختیار در بورس هنگ کنگ نیز فقط به روی شاخص سهام به عنوان دارایی پایه انجام می‌شود.

منبع خبر: خبر گزاری صدا و سیما
  ۲۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۶:۲۴:۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد