برنامه وزارت نیرو برای تقویت صندوق‌های سرمایه گذاری صنعت برق

برنامه وزارت نیرو برای تقویت صندوق‌های سرمایه گذاری صنعت برق
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو از ضرورت ایجاد فضای رقابتی در صنعت برق و تقویت صندوق‌های سرمایه‌گذاری به عنوان یکی از سیاست های وزارت نیرو یاد کرد.

وزارت نیرو، «علیرضا دائمی» افزود: یکی از سیاست‌های وزارت نیرو تقویت صندوق‌های سرمایه گذاری صنعت برق است و در این زمینه مذاکره های زیادی با سازمان بورس صورت گرفت.
به گفته این مسوول، مذاکراتی نیز با مجموعه بانک‌ها و صندوق‌های پروژه و سرمایه‌گذاری انجام شده است و از این ابزار در همه نقاط جهان استفاده می‌شود.
وی به ایجاد صندوق‌های سرمایه گذاری صنعت برق به عنوان ابزاری برای مدیریت منابع مالی اشاره و تصریح کرد: این صندوق‌ها به‌صورت یک تنظیم کننده در بازار عمل می‌کنند و در زمانی که به نقدینگی بیشتری نیاز است می‌توانند به عنوان متعادل کننده نظام اقتصادی صنعت وارد بازار شوند.
دائمی ادامه داد: در استفاده از تسهیلات صندوق، منافع دو طرف لحاظ می شود و با تزریق منابع مالی از سوی صندوق تعادل در بازار رخ می دهد و سود حاصل از آن نصیب صندوق می شود.
وی درباره رویکرد وزارت نیرو در بخش برق و ارتباط آن با بورس انرژی گفت: جهتگیری وزارت نیرو ایجاد ظرفیت‌ برای ورود بخش‌های غیردولتی و خصوصی است و در همین زمینه بیش از 50 درصد برق تولیدی کشور توسط بخش‌های غیر دولتی و خصوصی و همه برق تولیدی از منابع تجدیدپذیر نیز توسط بخش خصوصی انجام می‌گیرد.
به گفته این مسوول، در این زمینه به دو نهاد بورس انرژی و نهاد تنظیم مقررات بازار برق نیاز بود تا پس از تعریف رابطه خریدار و فروشنده، مدیریت آن برعهده سازمان بورس قرار گیرد.
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو ادامه داد: این دو نهاد می‌توانند شرایطی را فراهم کنند تا سرمایه‌های خرد و کلان نقشی را در تولید انرژی داشته باشند.
وی اضافه کرد: در پایان برنامه ششم، فقط 20 درصد برق کشور در نیروگاه‌های دولتی تولید می‌شود و 80 درصد دیگر که بیش از تولید برق کنونی کشور است، به دست بخش غیردولتی تولید می شود.
دائمی گفت: باید به جایی برسیم که مانند بسیاری از کشورهای جهان، برق از شکل دولتی به شکل غیردولتی مدیریت و بازار رقابت ایجاد شود تا با تغییر قیمت و نوع خدمات ارایه شده بتوان در بازار نقش داشت.
وی گفت: مشوق‌های بسیاری در کشورهای دیگر شامل قیمت مناسب‌تر، دیماند، تقسیط، تخفیف در انشعاب برق، مدیریت مصرف در شبانه روز و... به بخش خصوصی داده می‌شود؛ به گونه‌ای که قیمت تمام شده برق مصرفی به قیمت بسیار ناچیز باشد.
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو ادامه داد: با ابزار مدیریت در مصرف برق می‌توان پیک‌سایی کرد که در این صورت، استفاده از انرژی‌های نو نیز شتاب بیشتری خواهد گرفت.
به گزارش ایرنا، پیک سایی به برنامه های کاهش پیک بار شبکه برق اطلاق می شود، به طوری که ظرفیت ذخیره چرخان شبکه افزایش و نیاز به ساخت نیروگاه های جدید کاهش می یابد.
ایران با عراق، ترکیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان، پاکستان و افغانستان- همه کشورهایی که با آنها مرز خاکی دارد- انرژی الکتریکی مبادله می کند.
تبدیل نیروگاه های گازی کشور به نیروگاه سیکل ترکیبی با افزودن واحد بخار، کاهش تلفات انرژی، تولید توربین ها کلاس F با بازده 60 درصد و هوشمند سازی شبکه توزیع برق از اولویت های وزارت نیرو در ماه های آینده است.
ظرفیت اسمی تولید برق نیروگاه های کشور بیش از 75 هزار مگاوات است که از این نظر در رتبه نخست خاورمیانه و چهاردهم جهان قرار داریم.

منبع خبر: ایرنا
  ۲۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۸:۳۳:۱۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد