افت کامودیتی‌ها و کاهش شاخص در تالار بورس

افت کامودیتی‌ها و کاهش شاخص در تالار بورس
در پایان معاملات روز سه‌شنبه، تالار بورس با کاهش همراه شد. شاخص بورس کاهش بیش از ١٧٤‌واحدی را تجربه کرد و نتوانست به ٨١‌ هزار واحد برسد.

ارزش معاملات در بورس بیش از ١٤٠ ‌میلیارد تومان بوده که در مقدار متوسطی بوده است. نمادهای فملی، شتران، کگل و شبریز بیشترین اثر منفی بر شاخص را گذاشتند و از سوی دیگر نمادهای خودرو و شخارک و شفن بیشترین اثر مثبت بر بازار را داشتند.

وضعیت در فرابورس هم به شکل مشابهی پیگیری شد و شاخص در این بازار ١,٧ واحد کاهش داشت. ارزش معاملات در این بازار بیش از ١٠٢‌ میلیارد تومان بوده است که با توجه به تنوع ابزاری که در این بازار معامله می‌شوند، مقدار کمی است و نشان مي‌دهد که روند معاملات در تالار شیشه‌ای روان نبوده است. نمادهای هرمز، ذوب، شراز و دماوند بیشترین تأثیر منفی بر شاخص را گذاشتند و از دیگر سو نمادهای مارون، زاگرس و میدکو بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص را داشتند. درحال‌حاضر وضعیت بازار سرمایه با توجه به نوسانات و تغییرات پیاپی که در بازار کالا و کامودیتی وجود دارد، تغییر جهت می‌دهد و با توجه به بسته‌بودن نمادهای بانکی، توجه بازار به بخش کامودیتی معطوف شده است. گروه خودرویی مجددا حرکات نوسانی خود را شروع کرده و پس از منفی‌شدن در روزهای گذشته، نمادهای این گروه به رنگ سبز درآمدند.
 وضعیت در گروه پتروشیمی مثبت پیگیری شد که دلیل آن نیز جهش قیمتی که در متانول رخ داده، بوده است. وضعیت در گروه پالایشی‌ها مناسب نبود و نمادهای این گروه با کاهش همراه بودند که دلیل آن را می‌توان در نوسانات منفی در قیمت نفت بازارهای جهانی دانست. نمادهای گروه فلزات اساسی هم با کاهش همراه شدند. وضعیت تولید‌کنندگان فولاد و محصولات میانی آن، مناسب نیست و با وجود خبرهای جهانی که ثبات قیمت‌ها را گزارش می‌دهند، عمل کرده و با کاهش همراه شدند. از سوی دیگر فلزات اساسی روی، سرب و مس در بازارهای جهانی با کاهش همراه شدند و در بازار داخلی نیز نمادهای این گروه کاهش قیمتی داشتند. وضعیت کوتاه‌مدت و بلندمدت برای گروه روی مثبت ارزیابی می‌شود و پیش‌بینی‌ها درباره افزایش و ثبات نرخ فروش محصولات روی است؛ اما با توجه به قیمت‌های سهام این گروه در بازار به نظر می‌رسد که بازار خبرها و قیمت‌ها را پیش‌خور کرده است. مقداری از منفی‌بودن بازار در شرایط حال حاضر را می‌توان فشار از سوی فروشندگانی دانست که برای مدت زیادی سرمایه آنها در سهام قفل شده بود و با توجه به رشدی که پس از این دوره در سهام دیده شد، دلیلی برای خروج پیدا کردند. وضعیت بانکی‌ها و بازگشایی نماد آنها دیگر نقطه مهم بازار است که بازگشایی آنها می‌تواند درک مناسب‌تری از وضعیت آتی بازار و جهت حرکتی شاخص ارائه دهد.

منبع خبر: روزنامه شرق
  ۲۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۶:۳۹:۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد