جزئیات توافق دو غول گازی جهان

جزئیات توافق دو غول گازی جهان
معاون وزیر نفت با تشریح توافق امروز شرکت گاز ایران و گازپروم روسیه اعلام کرد: تا سال آینده ظرفیت تولید روزانه گاز ایران با افزایشی ۳۰۰ میلیون مترمکعبی به یک میلیارد مترمکعب در روز می‌رسد.

حمیدرضا عراقی امروز در جمع خبرنگاران و در تشریح توافق جدید گازی جمهوری اسلامی ایران و روسیه گفت: امروز شرکت ملی گاز ایران و گازپروم روسیه یک تفاهمنامه توسعه همکاری‌ در صنایع گاز امضا کردند.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه در شرایط فعلی ایران با در اختیار داشتن حدود ۳۴ تریلیون مترمکعب، بزرگترین دارنده ذخایر گاز جهان است، تصریح کرد:پس از ایران، روسیه هم دومین ذخیره گاز جهان را در اختیار دارد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با تأکید بر اینکه به عبارت دیگر امروز اولین و دومین دارنده بزرگ ذخیره گاز جهان یک تفاهمنامه مشترک امضا کرده‌اند، اظهار داشت: توسعه بازارهای مشترک گازی، سوآپ گاز، ذخیره‌سازی گاز طبیعی و اجرای پروژه‌های مشترک گازی در ایران و خارج از کشور از مهمترین محورهای همکاری ایران و گازپروم روسیه در آینده خواهد بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید گاز ایران به حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده است، بیان کرد: با توجه به برنامه‌های افزایش تولید و توسعه پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز ایران تا سال آینده به حدود یک میلیارد مترمکعب افزایش می‌یابد.

عراقی با تأکید بر اینکه همزمان با افزایش تولید گاز، توسعه پروژه‌های ذخیره‌سازی گاز طبیعی در کشور یک ضرورت و اولویت برای صنعت گاز ایران به شمار می‌رود، یادآور شد: بر این اساس با توافقی که با گازپروم روسیه انجام گرفته، توسعه همکاری‌های مشترک در ایجاد و ظرفیت افزایش ذخیره‌سازی گاز طبیعی، یکی از برنامه‌های محوری دو طرف در آینده به شمار می رود.

وی با اعلام اینکه هم‌اکنون پنج کمیته مشترک گازی بین شرکت ملی گاز ایران و گازپروم روسیه ایجاد شده است، تبیین کرد: در این کمیته‌های مشترک، توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های فنی، عملیاتی، بازرگانی و بین‌المللی دنبال خواهد شد.

عراقی همچنین از آمادگی ایران به منظور مشارکت روس‌ها در پروژه‌های جدید ساخت خطوط انتقال گاز طبیعی کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به روند مذاکرات تا چند ماه آینده قراردادهای نهایی بین ایران و روسیه در صنعت گاز امضا شود.

منبع خبر: خبر گزاری مهر
  ۲۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۸:۱۲:۱۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد