قیمت طلا گران شد و شاخص دلار کاهش یافت

قیمت طلا گران شد و شاخص دلار کاهش یافت
روز چهارشنبه 24 آذر 95 در بازار طلا اونس جهانی طلا برای معاملات در بازارهای جهانی بیش از ۱۱۶۲دلار داد و ستد شد و هر گرم طلای ۱۸عیار به ۱۱۳هزار تومان رسید.

روز چهارشنبه 24 آذر 95 نرخ رسمی 11 ارز افزایش و 23 ارز کاهش یافته و نرخ 5 ارز هم تغییری نداشته است.

 نرخ دلار با 0.1تومان کاهش 3222.6تومان، پوند با 6 تومان افت قیمت 4078.1تومان و یورو با یک تومان افزایش 3427.6تومان ارزش‌گذاری شد. در بازار آزاد، نرخ دلار با افزایش 20تومانی به 3940تومان، نرخ یورو 4310تومان و پوند 4955تومان رسید. لیرترکیه نیز 1178تومان و درهم امارات 1095تومان معامله شد.

در بازار طلا نیز قیمت جهانی طلا برای معاملات در بازارهای جهانی بیش از ۱۱۶۲دلار داد و ستد شد. هر گرم طلای ۱۸عیار به ۱۱۳هزار تومان رسید. سکه طرح قدیم یک میلیون و 130هزار تومان، طرح جدید یک میلیون و 147هزار تومان، نیم سکه 602 هزار تومان و ربع سکه 320هزار تومان و سکه گرمی 200هزار تومان معامله شد.

 ادامه حرکت افزایشی در بازار دلار و سکه

با ادامه حرکت افزایشی در بازار ارز و طلا، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز چهارشنبه با ۳۸۰۰تومان افزایش به بیش از یک‌میلیون و ۱۴7هزار تومان رسید و دلار نیز با ۲۰تومان افزایش ۳۹40تومان معامله شد.

برخی کارشناسان معتقدند که با توجه به جلسه دو روز گذشته فدرال رزرو و اعلام نتایج جدید آن در عصر چهارشنبه که احتمالا با افزایش نرخ بهره بانکی مواجه خواهد شد و دلار را در برابر طلا و سایر ارزها تقویت خواهد کرد، پیش‌بینی می‌شود که واکنش روز چهارشنبه بازار ارز و احتمالا روزهای آینده باعث افزایش نرخ دلار و در نتیجه سایر ارزها و طلا شود و هفته آینده را نیز با چشم‌انداز رشد نرخ‌ها مواجه کند. نتایج نشست فدرال رزرو امریکا عصر چهارشنبه اعلام می‌شود و حال باید دید که روز پنج‌شنبه چه اثری بر نرخ‌های ارز و طلا در بازار جهانی و ایران خواهد گذاشت.

روند نرخ ارز در یک هفته اخیر صعودی بوده و نرخ دلار از 3925تا 3940 در نوسان بوده و درحالی که روزهای یک‌شنبه و دوشنبه با کاهش به کانال 3800 رفت اما در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه روند صعودی را طی کرد و با 15تومان افزایش نسبت به اول هفته روز چهارشنبه را با نرخ 3940تومان پشت سرگذاشت و همچنان نشان داد که تمایل به ماندن در کانال 3900 دارد.

نرخ سکه نیز از یک میلیون و 137هزار شروع و روز یک‌شنبه و دوشنبه با اندکی کاهش مواجه بود اما روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه افزایش داشت و سرانجام با یک میلیون و 147هزار تومان، هفته‌یی همراه با افزایش را پشت سر گذاشت.

 قیمت طلا در آستانه افزایش نرخ بهره

قیمت طلا در بازارهای جهانی روز چهارشنبه و در آستانه اعلام نتایج نشست دو روزه فدرال رزرو آمریکا با افزایش نسبی روبه‌رو شده است. به گزارش پایگاه اینترنتی بولیون دسک، درحالی که نتایج نشست دو روزه فدرال رزرو امریکا تا ساعاتی دیگر اعلام خواهد شد، قیمت هر اونس طلا در بازارهای بین‌المللی روز چهارشنبه با 2.20دلار افزایش به بیش از 1160دلار رسیده است.

براساس این گزارش جیمز مور، تحلیلگر ارشد موسسه تحقیقاتی متال بولتین تاکید کرد: سیاست‌های پولی فدرال رزرو امریکا همچنان مهم‌ترین عامل موثر بر قیمت طلا در کوتاه‌مدت خواهد بود. بازارهای بین‌المللی منتظر اعلام نتایج نشست فدرال رزرو و پیش‌بینی‌ مقام‌های ارشد امریکایی درباره اوضاع اقتصادی این کشور هستند. اظهارات رییس فدرال رزرو نیز می‌تواند تا حد زیادی وضعیت نرخ بهره طی ماه‌های آینده را روشن کند.

پس از اعلام پیروزی ترامپ در انتخابات امریکا، روند نزولی قیمت جهانی طلا آغاز شده و قیمت طلا از 1338دلار به کمتر از 1160دلار کاهش پیدا کرده است. به نظر می‌رسد، فدرال رزرو امریکا برای نخستین ‌بار در سال 2016میلادی نرخ بهره را در نشست روز چهارشنبه 0.25درصد افزایش خواهد داد. فدرال رزرو برای نخستین‌ بار در10سال گذشته نیز در نشست دسامبر 2015 نرخ بهره را افزایش داده بود.

برخی تحلیلگران اقتصادی نیز بر این باورند که روشن شدن سیاست‌های مالی و اقتصادی ترامپ طی ماه‌های آینده بهتر می‌تواند اوضاع اقتصادی و نرخ بهره امریکا را مشخص کند. طی روزهای آینده آمارهای اقتصادی مهمی درباره امریکا منطقه یورو و چین منتشر خواهد شد و احتمالا تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا و ارزش دلار خواهد داشت.

 شاخص دلار امریکا به 101 رسید

شاخص ارزش دلار امریکا نیز با 0.07درصد کاهش به کمتر از 100.98واحد رسیده است. در بازار جهانی انرژی نیز قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در بازار لندن با 0.24درصد کاهش به کمتر از 55.08 دلار رسیده است.

به نظر می‌رسد، قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت تحت تاثیر تقاضای فیزیکی در بازارهای نوظهور و درحال توسعه به خصوص چین و هند نیز قرار خواهد داشت. برخی تحلیلگران بر این باورند که سیاست‌های مالی و اقتصادی ترامپ طی ماه‌های آینده موجب افزایش نرخ تورم خواهد شد و این مساله در نهایت به نفع تقاضا و قیمت طلا خواهد شد. تحلیلگر برجسته موسسه مالی اچ اس بی‌سی تاکید کرد که قیمت جهانی طلا احتمالا تا اعلام نتایج نشست فدرال رزرو امریکا در حالت دفاعی قرار خواهد داشت و با افت بیشتری روبه‌رو خواهد شد. جیمز استیل، تحلیلگر ارشد موسسه اچ اس بی ‌سی تصریح کرد: درحالی که انتظار می‌رود، فدرال رزرو امریکا در پایان نشست دو روزه خود نرخ بهره را افزایش دهد به نظر می‌رسد قیمت طلا در کوتاه‌مدت و تا قبل از اعلام نتایج این نشست در حالت دفاعی قرار داشته باشد و با افت بیشتری روبه‌رو شود.

برایان لان، مدیر موسسه سرمایه‌گذاری گلد سیلور سنترال تاکید کرد: افت ارزش دلار مهم‌ترین عامل افزایش قیمت طلا در آغاز مبادلات بوده است. گمانه‌زنی‌های مربوط به وضعیت نرخ بهره امریکا در سال آینده و سیاست‌های مالی ترامپ تاثیر زیادی بر قیمت طلا خواهد داشت.

منبع خبر: اقتصاد آنلاین
  ۲۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۶:۴۵:۳۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد