«کوزوو» به جمع مشتریان پتروشیمی ایران در اروپا پیوست

«کوزوو» به جمع مشتریان پتروشیمی ایران در اروپا پیوست
«کوزوو» به عنوان یکی از کشورهای تازه استقلال یافته اروپایی به جمع مشتریان محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران در پسابرجام پیوست.

پس از آغاز صادرات محصولات پتروشیمیایی ایران به برخی از کشورهای بلوک شرق اروپا همچون آلبانی، بوسنی و ...، «کوزوو» جدید ترین مشتری محصولات پتروشیمی ایران در شرق اروپا به شمار می‌رود.

بر این اساس ایران به زودی یک محموله پلی استایرن به این کشور اروپایی اروپا صادر می‌کند.

مهران تربیت مدیرعامل مجتمع پتروشیمی «پلی استایرن» انتخاب با اشاره به صادرات محصولات پتروشیمیایی این مجتمع به کشورهای چین، ترکیه، روسیه و امارات متحده عربی، گفته است: به زودی یک محموله پتروشیمی هم به کشور «کوزوو» صادر خواهد شد.

به گزارش مهر، در دوران تحریم با افزایش محدودیت‌های پیش روی صادرات محصولات نفتی و پتروشیمی ایران همچون عدم پوشش ریسک‌های بیمه و تامین کشتی، صادرات محصولات پتروشیمیایی ایران در برخی از بازارهای استراتژیک جهان با کاهش قابل توجهی همراه شد.

بر این اساس همزمان با سقوط آزاد صادرات محصولات پتروشیمی ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی، حجم صادرات پتروشیمی ایران به کشورهایی همچون چین با افزایش قابل توجهی همراه شد.

به عبارت دیگر به دلیل پایین بودن ریسک و بالا بودن تقاضا برای محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری حجم فروش پتروشیمی ایران به چین با افزایش رو برو شد به طوری‌که درحالی حجم صادرات به کشورهای اروپایی و کره جنوبی به نزدیک صفر رسید که سهم چین در خرید محصولات پتروشیمی ایران به بیش از ۵۰ درصد افزایش یافت.

آمار نشان می‌دهد، در طول در سال‌های ۸۵ تا ۸۹  و قبل از اعمال تحریم‌ها، حدود ۱۱ درصد بازار پتروشیمی کشور مربوط به اروپا بوده، این درحالی است که در پنج سال اول دهه ۹۰ به ۱.۸ درصد کاهش یافته و این رقم در سال ۹۴ به حدود ۰.۵ درصد تنزل یافته است.

در این مدت، صنعت پتروشیمی ایران بازار خاور دور شامل کره جنوبی و ژاپن را به طور چشمگیری از دست داده و به عبارت دیگر در حال حاضر این دو، کشورهای محتاط و حساسی هستند و از لحاظ ارزشی از ۲۱ درصد سهم بازار پتروشیمی ایران در دوره اول، در دوره دوم به ۱۲.۸ درصد کاهش یافته و در سال ۹۴ این سهم به ۰.۵ درصد کاهش یافته است.

 بازار چین در این دوره خیلی تقویت شد به طوری‌که سهم آن از بازار پتروشیمی ایران در دوره اول ۱۹ تا ۲۰ درصد بود و در دوره دوم به ۳۹ درصد افزایش یافت ضمن آنکه سال ۹۴ از لحاظ ارزشی حجم صادرات پتروشیمی ایران به چین به ۵۷ درصد رسیده است.

از این رو با توجه به اینکه هم اکنون چین به بزرگترین بازار پتروشیمی ایران در دوران تحریم تبدیل شده است، متنوع سازی بازارهای هدف و کشف بازارهای جدید پتروشیمی و پلیمری به عنوان یک استراتژی در دوران پسابرجام در دستور کار قرار گرفته است.

بر اساس این سیاست کلان، ایران در طول یک سال گذشته تاکنون حجم صادرات محصولات پتروشیمی خود به کشورها و بازارهای جدید و نوظهوری همچون برزیل در آمریکای جنوبی و کشورهای بلوک شرق اروپا افزایش داده است.

منبع خبر: خبر گزاری مهر
  ۲۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۷:۵۸:۱۶ قبل از ظهر
برچسب ها:
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد