علی جان ابراهیم اویچ، بنيان‌گذار امپراتوری معدن یوراسیان

علی جان ابراهیم اویچ، بنيان‌گذار امپراتوری معدن یوراسیان
علی جان ابراهیم اویچ یکی دیگر از گروه سه نفره بنیان گذاران امپراتوری معدن و فلزات در قزاقستان است که در سال 2010 به ثروت 3/3 میلیارد دلار در جایگاه دویست و هشتاد و هفتم ثروتمندان فهرست فوربز قرار گرفت.
علی جان ابراهیم اویچ یکی دیگر از گروه سه نفره بنیان گذاران امپراتوری معدن و فلزات در قزاقستان است که در سال 2010 به ثروت 3/3 میلیارد دلار در جایگاه دویست و هشتاد و هفتم ثروتمندان فهرست فوربز قرار گرفت.
او به همراه دو شریک دیگرش، پاتوخ شودییف و آلکساندر ماشکویچ یک گروه سه نفره ایجاد کردند و از طریق معاملات در مواد معدنی، گاز و بانکداری در قزاقستان به ثروتی میلیاردی دست پیدا کردند. علی جان ابراهیم اویچ همچنین یکی از میلیاردرهای مسلمان جهان به شمار مي‌رود.
علی‌جان (یا علی خان) رحمانویچ ابراهیم اویچ در 5 ژوئن سال 1953 در منطقه فرگانا در ازبکستان در شوروی سابق متولد شد. خانواده او بعدا به شهرستان توکماک در قرقیزستان نقل مکان کردند.
علی جان ابراهیم اویچ در سال 1969 برای کار به چو رایزاگت کونتوری رفت. وی از سال 1970 تا 1974 در آکادمي‌مسکو تحصیل کرد و سپس از موسسه مدیریت مسکو فارغ‌التحصیل شد.
ابراهیم اویچ مدتی را هم به عنوان یک نماینده در شرکت سرمایه‌گذاری منابع معدنی قزاقستان فعالیت مي‌کرد. علی جان ابراهیم اویچ از سال 1974 تا سال 1989 در شرکت اتحادیه مرکزی در قرقیزستان مشغول به کار شد. او از سال 1989 به قزاقستان نقل مکان کرد تا کسب و کار خود را در این کشور ادامه دهد. ابراهیم اویچ از سال 1989 تا 1991 مدیر کل مرکز تجاری MAD، نوادا- سمیپالاتینسک بود و در سال 1994 نیز مدیر عامل و رييس هیات مدیره و رييس کل شرکت نوادا سمیپالاتینسک شد.
علی جان ابراهیم اویچ همکاری‌اش با شرکایش ماشكويچ و شودییف را از سال 1992 شروع کرد. این سه شریک سهامداران اصلي شركت منابع ملي يوراسيان (ENRC)، يكي از بزرگ‌ترين گروه‌هاي منابع طبيعي جهان هستند. اين سه شريك از موسسان اين گروه هستند.
در واقع در اواسط دهه 1990 و با فرآيند خصوصي‌سازي در قزاقستان سرمايه‌هاي شركت‌هاي زير مجموعه ENRC خريده شد و دارايي‌هاي اين شركت در سال 2006 تبديل به يك شركت واحد به نام ENRC شد.
گروه ENRC يك مجموعه شركت است كه در توليد الكتريسيته، مواد معدني و فرآوري مواد معدني مثل آلومينيوم و كوروم، انرژي و لجستيك در قزاقستان فعاليت دارد. دفتر مركزي ENRC در لندن واقع شده است. اين شركت منابع فلزات را در قزاقستان و آفريقا اداره مي‌كند. ENRC همچنين معادن متعددي را در اروپاي شرقي و آفريقا خريده است. شركت ENRC در سال 2009 در حدود 46/1 ميليون دلار به دست آورد. همچنين سود اين شركت در سال 2010 در حدود 197/2 ميليون دلار و درآمد آن در حدود 6/6 ميليارد دلار برآورد شده بود. در حال حاضر بيش از 72 هزار نفر براي اين امپراتوري بزرگ مشغول به كار هستند.
علی جان ابراهیم اویچ همچنین در سال 1994 رييس هیات مدیره بانک یوراسیان شد. وی از سال 1998 یکی از اعضای هیات مدیره بانک یوراسیان است. او از سال 2001 تا 2007 نیز یکی از اعضای هیات رييسه گروه صنعتی یوراسیان بود.
علی جان ابراهیم اویچ ازدواج کرده و 6 فرزند دارد. وی در حال حاضر ساکن آلماتی در قزاقستان است. او زمانی که به گروه سه نفره شرکایش پیوست برای دنبال کردن کسب و کار به قزاقستان نقل مکان کرد.
الهام جوادی
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۴ تیر ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۵۸:۵۷ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد