مذاکره با بیمه‌های برتر دنیا برای تامین مالی پروژه پالایشگاه سیراف

مذاکره با بیمه‌های برتر دنیا برای تامین مالی پروژه پالایشگاه سیراف
مدیرعامل شرکت زیرساخت فراگیر پالایشی سیراف با اشاره به نیاز طرح پالایشگاه سیراف به سه میلیارد دلار سرمایه، اظهار کرد: از آن‌جایی که تامین سه میلیارد دلار ـ حدودا معادل ۱۲ هزار میلیارد تومان ـ از منابع بانک‌های داخلی امکان‌پذیر نیست و تامین منابع ریالی فقط در قالب وام های کوتاه‌مدت و با نرخ بهره بالاتر از نرخ بازگشت داخلی طرح امکان پذیر است، بنابراین ناگزیر به تامین منابع مالی از بانک ها و اعتباردهندگان خارجی شدیم.

علیرضا صادق آبادی درمورد طرح فراگیر پالایشی سیراف توضیح داد: وزارت نفت با هدف اجرایی کردم منویات مقام معظم رهبری در خصوص سیاستهای اقتصاد مقاومتی و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و همچنین به منظور جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده و تضمین تولید حداکثری از میدان گازی پارس جنوبی، "طرح فراگیر پالایشی سیراف" را در قالب هشت پالایشگاه میعانات گازی مستقل هر یک به ظرفیت ۶۰ هزار بشکه در روز با الگوی فرآیندی مشابه در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ۲ (کنگان) تعریف کرد.

وی با تاکید بر اینکه طرح مذکور با ارزش تقریبی سه میلیارد دلار به عنوان بزرگترین مجموعه پالایشی میعانات گازی دنیا شناخته میشود، اظهار کرد:در حال حاضر عمده کارهای توسعه ای طرح شامل عملیات تحکیم، آماده سازی زمین هشت پالایشگاه، تأسیسات یوتیلیتی و همچنین انجام کار مطالعات امکانسنجی، طراحی مفهومی (Conceptual Design) و طراحی پایه (Basic Design) توسط مشارکت شرکتهای EIED و TOYO ژاپن به همراه اخذ لیسانسهای مورد نیاز برای محصولات با استاندارد Euro ۵ از شرکت‌های KT ایتالیا، Axens فرانسه و Haldor Topsoe دانمارک در خرداد ماه سالجاری پایان یافته و همه مجوزهای قانونی مورد نیاز جهت اجرای طرح نیز گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت زیرساخت فراگیرپالایشی سیراف در ادامه درمورد خوراک و محصولات این پالایشگاه‌ها توضیح داد: خوراک این پالایشگاه‌ها از میعانات گازی تولیدی در فازهای واقع در سایت دو پارس‌جنوبی تأمین می شود و حدود ۶۳ درصد از محصولات تولیدی این پالایشگاه ها نفتا خواهد بود که میتواند موتور محرک صنعت پتروشیمی کشور باشد.

صادق آبادی افزود: در حال حاضر با توجه به وارد شدن به فاز اجرایی ساخت پالایشگاه‌ها، مسئله تأمین منابع مالی مورد نیاز طرح جهت تسریع کار و ادامه عملیات اجرایی آنها در حال پیگیری است. با توجه به نرخ بازگشت داخلی سرمایه در محدوده ١٥ تا ٢٥ درصدبرای طرح های زیر بنایی و همچنین طرح های میان دستی و پایین دستی صنعت نفت، تامین مالی با نرخ بهره تک رقمی شامل تمام هزینه های تامین مالی از جمله هزینه بیمه، هزینه تعهد و هزینه مدیریت و هزینه پول با دوره بازپرداخت طولانی ده تا چهارده سال با در نظر گرفتن دوره ساخت، دوره تنفس و دوره بازپرداخت شرط لازم، توجیه پذیری طرح برای سرمایه گذار است.

وی با اشاره به نیاز طرح پالایشگاه سیراف به سه میلیارد دلار سرمایه، اظهار کرد:از انجایی که تامین سه میلیارد دلار حدودا معادل دوازده هزار میلیارد تومان از منابع بانک های داخلی امکان پذیر نیست و تامین منابع ریالی فقط در قالب وام های کوتاه مدت و با نرخ بهره بالا تَر از نرخ بازگشت داخلی طرح امکان پذیر است، بنابر این ناگزیر به تامین منابع مالی از بانک ها و اعتباردهندگان خارجی شدیم.

مدیرعامل شرکت زیرساخت فراگیر پالایشی سیراف تاکید کرد: اگر در سال ١٣٩٦ روزانه دو و نیم میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی با قیمت متوسط پنجاه دلار به ازای هر بشکه صادر کنیم حداکثر سیزده میلیارد دلار می توان به صندوق توسعه ملی تزریق کرد که باید در تمام پروژه های زیر بنایی، بهداشت، محیط زیست، نفت و گاز و پتروشیمی هزینه شود و طبیعی است که این منابع نمی تواند کفاف پروژه های موجود را بدهد.

صادق آبادی ادامه داد: با توجه به تمامی جوانب که شامل درجه ریسک کشور، اعتبار مالکین پالایشگاه ها، میزان وام مورد نیاز و دوره بازپرداخت مورد نیاز می شود، بهترین ساختار تامین منابع مالی خارجی، تامین مالی ساختار یافته از نوع اعتبار بانک خریدار است. بنابر این در طرف خارجی نیاز به مذاکره با اکسپورتر، کردیتور و شرکت بیمه و در طرف داخلی نیاز به مذاکره با بانک وام گیرنده و گارانتور است، به عبارت دیگر بیش از شش قرارداد بین طرف های درگیر در فاینانس ساختار یافته باید مذاکره و نافذ شود.

وی با اشاره به تحریم ها علیه کشور اظهار کرد:از آنجایی که مدت ها بود که تعاملات بانکی و بیمه ای کشور با بانک ها و بیمه گر های بزرگ قطع شده بود بنابراین در شروع مذاکره هیچ سقف اعتباری برای کشور ایران در بیمه گر ها وجود نداشت و ما باید اول بیمه گر ها را راضی می کردیم که برای پروژه ما پوشش بیمه بدهند، در این راستا با بیمه گر های هرمس، ساچه، سرو، فاینانس صادراتی انگلیس، کی شور و نکسی مذاکره شد و موفق شدیم از بیمه هرمس تا سقف یک میلیارد یورو، از بیمه ساچه تا سقف ششصد میلیون یورو، از بیمه سرو تا سقف سیصد میلیون یورو و از فاینانس صادراتی انگلیس تا سقف معادل یک میلیارد دلار(سبدی از پوند استرلینگ و یورو) پوشش بیمه بگیریم و با بیمه گر های نکسی و کی شور در حال مذاکره هستیم.
مدیرعامل شرکت زیرساخت فراگیر پالایشی سیراف ادامه داد:با پوشش بیمه های مذکور شروع به مذاکره با کردیتور ها کردیم، پاسخ تمام بانک های بزرگ اروپا این بود که بیمه ها ریسک های تجاری و غیر تجاری ایران را بیمه می کنند اما هیچ کس ما را در برابر جریمه های احتمالی امریکا در صورت بازگشت مجدد تحریم ها بیمه نمی کند.
صادق آبادی تاکید کرد:البته با ورود بانک های کوچکتر اروپای غربی و همچنین بانک های اروپای شرقی در کنار بانک جی بیک ژاپن و کی اگزیم بانک و کی دی بی کره، بانک های پرایم اروپا هم به زودی اقدام به فاینانس پروژه ها خواهند کرد. پول کالایی است که أجاره داده می شود و نرخ بهره هم هزینه أجاره پول است، اگر به نرخ تورم و نرخ بهره در کشور های اروپایی، ژاپن و کره نگاه کنید متوجه خواهید شد که بسیار علاقه مند به أجاره پول(وام دادن) و تحریک تقاضا برای خدمات و کالا در اقتصاد های نوظهور و با پتانسیل بالا مانند ایران هستند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه صنعت نفت ایران با پتانسیل جذب بیش از یک صد میلیارد دلار یکی از بازارهای هدف اصلی این بانک ها است، درمورد رشد فیزیکی این طرح گفت: این طرح از نظر فیزیکی ١١درصد رشد داشته است.

منبع خبر: ایسنا
  ۱ دی ۱۳۹۵ ساعت ۸:۱۷:۹ قبل از ظهر
برچسب ها:
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد