7 اولويت بورس در حوزه تأمين مالي

7 اولويت بورس در حوزه تأمين مالي
مديرعامل شركت بورس اوراق بهادار 7 اولويت مدنظر براي تأمين مالي را اعلام كرد.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس؛ حسن قاليباف اصل در همايش تأمين مالي از طريق صكوك اظهار داشت: در حالي 60 درصد ثروت جهاني در اروپا و آمريكاي شمالي كه حداكثر 20 درصد جمعيت دنيا را شامل مي‌شوند، متمركز شده كه دليل اصلي آن اوراق بهادار كردن دارايي‌ها بوده كه اين كشورها به خوبي از اين روش استفاده كرده و دارايي‌هاي خود را حبس نكرده‌اند.
وي با بيان اينكه خوشبختانه در دين اسلام پيش‌بيني‌هايي براي استفاده از ابزارهاي مالي متعدد شده و حداقل 14 ابزار اسلامي براي تأمين مالي وجود دارد ادامه داد: يكي از مباحث مهم در رشد و توسعه اقتصاد هر كشوري تأمين مالي پروژه‌ها است كه اگر در شرايط رقابتي و شفافي تأمين شود موجب كاهش هزينه‌ها و تخصيص بهتر منابع مالي مي‌شود.
قاليباف ادامه داد: اين در حالي است كه اگر تأمين مالي از طريق انتشار اوراق بهادار و عرضه عمومي انجام شود باعث تخفيف منابع به طرح‌هاي توجيهي اقتصادي و با بازدهي مناسب مي‌شود.
سخنگوي شركت بورس با اشاره به اينكه طي سال‌هاي گذشته در حوزه تأمين مالي اقدامات مناسبي در دو بازار پول و سرمايه انجام شده است، خاطر نشان كرد: با توجه به اينكه بازار سرمايه داراي قوانين مناسب و ابزارها و نهادهاي مالي متعددي برخوردار است مي‌توان از مزيت‌هاي بازار سرمايه در تأمين مالي استفاده كرد، به طوري كه طي سال جاري يك شركت سرمايه گذاري از محل سلب حق تقدم موفق به تأمين 500 ميليون تومان در مدت كوتاهي كرد.
قاليباف اصل ادامه داد: از طرفي ديگر در شرايطي 65 هزار ميليارد تومان از واگذاري‌هاي 80 هزار ميليارد توماني سازمان خصوصي‌سازي از طريق بازار سرمايه انجام شده كه در سال 88 مجموع افزايش سرمايه شركت‌هاي بورس حدود هزار ميليارد تومان و در سال گذشته 3.8 هزار ميليارد تومان بود اما طي 4 ماه سال جاري مجموع افزايش سرمايه شركت‌هاي بورسي به 3.6 هزار ميليارد تومان بالغ شده كه تا پايان سال به عدد قابل توجه و ركورد جديدي خواهد رسيد.
وي افزود: در كنار افزايش سرمايه شركت‌ها مي‌توانند از اوراق مشاركت هم استفاده كنند كه در بسته سياستي بانك مركزي آمده است.
اين مقام مسئول با بيان اينكه شركت بورس برنامه هاي متعددي براي توسعه تأمين مالي از طريق بازار سرمايه دارد ادامه داد: اولويت‌دادن به بحث تأمين مالي، پذيرش 15 شركت جديد، پذيرش 15 نوع صكوك، معرفي ابزارهاي جديد مانند اوراق آتي ارز و اختيار معامله، تلاش براي ورود جريان نقدينگي به بازار سرمايه از طريق معاملات اعتباري براي خريد و فروش سهام، استفاده از قرارداد بازخريد اوراق مشاركت و به كارگيري سيستم قرض‌دهي از جمله اولويت‌هاي مدنظر ما در سال جاري است.
قاليباف اصل در خاتمه گفت: در اين ميان به كمك دولت و ساير نهادهاي مالي براي توسعه ابزارهاي جديد نياز داريم كه مي‌تواند در قالب تعريف ابزار مشترك و قبول نقش‌هاي جديد از سوي بانك‌ها و همچنين اولويت تسهيلات بانكي به شركت‌هاي بورسي و تعيين رتبه‌بندي شركت‌ها باشد. تا با توسعه دو بازار پول و سرمايه شاهد بهبود شرايط اقتصاد كشور باشيم. 
منبع خبر: خبرگزاری فارس
  ۳ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۵۴:۵۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد