افزايش قيمت طلا و سه نرخ براي سكه

افزايش قيمت طلا و سه نرخ براي سكه
قيمت طلا در پي ادامه‌ بحران اقتصادي آمريكا بار ديگر افزايش داشته است كه اين‌بار نوسانات نرخ طلا و ارز در بازار ايران شدت بيشتري پيدا كرده است.
قيمت طلا در پي ادامه‌ بحران اقتصادي آمريكا بار ديگر افزايش داشته است كه اين‌بار نوسانات نرخ طلا و ارز در بازار ايران شدت بيشتري پيدا كرده است.
به گزارش خبرنگار اصناف خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، هر اونس طلا امروز و در حال حاضر هزار و 771 دلار است و هم‌چنان نوسان دارد؛ اين شرايط روي نرخ طلا در بازار ايران تاثير گذاشته كه كاهش عرضه‌ دلار در ايران توسط بانك مركزي نيز بر نوسانات قيمت‌ها تاثير چشم‌گير داشته و بلاتكليفي بازار را تشديد كرده است.
طبق گفته‌ يكي از كارشناسان طلا با وجود جهش نرخ طلا، قيمت طلا در بازار داخلي كمتر از نرخ جهاني طلا است كه اين موضوع دلايل متعددي دارد؛ در حالي كه مطابق با قيمت جهاني، هر گرم طلاي 18 عيار در ايران بايد 50 هزار تومان باشد، در حال حاضر هر گرم طلا 48 هزار و 300 تومان عرضه مي‌شود.
با افزايش نرخ جهاني طلا، از ارزش دلار كاسته مي‌شود، اما در ايران به دليل كاهش عرضه‌ ارز نتيجه‌ معكوس شده و با افزايش قيمت طلا، دلار هم گران‌تر شده است و درحالي كه بايد امروز هزار و 140 تومان مي‌شد، هزار و 175 تومان فروخته مي‌شود.
از سويي بازاريان احتمال مي‌دهند، در صورت عرضه‌ بيشتر دلار توسط بانك مركزي نرخ دلار كاهش يابد و قيمت‌ها برگردد و از سوي ديگر جاي اميدواري باقي است كه جلسه‌ كميته سياست‌گذاري بانك مركزي آمريكا كه امروز تشكيل مي‌شود، تاثير شديدي روي طلا گذاشته و قيمت طلا برگردد.
با بالارفتن قيمت طلا تمايل به فروش طلا از ديروز افزايش شديد داشته كه اين موضوع در كنار دلايل بيان شده ديگر باعث شده قيمت طلا در داخل هزار تومان كمتر از قيمت واقعي باشد و صعود چشم‌گير قيمت‌ها رشد بيشتري نداشته باشد.
قيمت هر گرم طلاي 18 عيار در سطح بازار تهران امروز 48 هزار و 300 تومان عرضه مي‌شود. سكه طرح قديم 485 هزار تومان، سكه طرح جديد 473 هزار تومان، نيم سكه 227 هزار تومان، ربع سكه 134 هزار تومان و سكه‌هاي گرمي 78 هزار تومان فروخته مي‌شوند.
اين وضعيت بازار درحالي است كه اتحاديه‌ طلا، جواهرات،نقره، سكه و صراف تهران نرخ‌ها را بدين شرح اعلام كرده است: سكه طرح قديم 470 هزار تومان، سكه طرح جديد 467 هزار تومان، نيم سكه 234 هزار تومان، ربع سكه 128 هزار تومان و دلار آمريكا هزار و 160 تومان است.
سكه طرح جديد در شعب بانك ملي ايران با نرخ 454 هزار و 480 تومان، نيم‌سكه 226 هزار و 720 تومان و ربع سكه 124هزار و 800 تومان عرضه مي شود كه تفاوت نرخ عرضه سكه طرح جديد در بانك ملي و بازار به 18 هزار و 520 تومان مي رسد.
در اين زمينه رييس اتحاديه‌ طلا، جواهرات، نقره، سكه و صراف تهران در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: طلا حدود 10 تا 15 درصد افزايش قيمت داشته است.
احمد وفادار هم‌چنين با اشاره به بحران اقتصادي آمريكا، كاهش اعتبارات تجاري آمريكا و كانادا و بحران مالي در اروپا به ويژه كشور يونان به عنوان دلايل رشد قيمت طلا گفت: يك‌ماه گذشته كه دلار به ميزان كافي عرضه مي‌شد و نرخ آن ثابت ماند، قيمت طلا تغيير زيادي نداشت، اما عرضه‌ كم دلار و افزايش نرخ آن بر قيمت طلا در بازار داخلي نيز تاثير گذاشته است.
وي در پايان با اشاره به تقاضاي زياد خريد طلا از جانب كشور‌هايي چون چين و هند و روي‌آوردن معامله‌گران به سرمايه‌گذاري در طلا افزود: منابع و معادن طلا محدود است و پيش‌بيني مي‌شود كه قيمت طلا همواره افزايش يابد. 
منبع خبر: ایسنا
  ۱۹ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۷:۱۷:۴۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد