آینده بانکداری یعنی بانکداری دیجیتال

امروز مفهومی به اسم بانکداری دیجیتال پیش روی ماست، که با توجه به آن می‌توان گفت بانکداری الکترونیک ما اکنون یک بانکداری سنتی است و ما بعد از این باید به سمت بانکداری دیجیتال حرکت کنیم.
امروز مفهومی به اسم بانکداری دیجیتال پیش روی ماست، که با توجه به آن می‌توان گفت بانکداری الکترونیک ما اکنون یک بانکداری سنتی است و ما بعد از این باید به سمت بانکداری دیجیتال حرکت کنیم.

فرهاد اینالوئی معاون فن‌آوری اطلاعات بانک ایران زمین در جریان امضای تفاهم‌نامه همکاری کارت‌های هوشمند چند منظوره این بانک و دانشگاه علم و فرهنگ در جمع اساتید واعضای هیات علمی این دانشگاه، مفهوم بانکداری دیجیتال را تشریح کرد.

وی در پاسخ به پرسش‌هایی همچون نظر شما بانکداری حال حاضر ما به چه سمت و سویی خواهد رفت؟ اینکه ما بتوانیم در یک لحظه پولی را از یک حساب به حسابی دیگر در نقطه ای دیگر از دنیا منتقل کنیم؛ این یعنی بانکداری الکترونیک؟ آیا بانکداری الکترونیک غیر از این چیز دیگری برای عرضه دارد یا نه؟ آیا تکنولوژی بیش از این هم می تواند به بحث بانکداری کمک کند، گفت: امروز مفهومی به اسم بانکداری دیجیتال پیش روی ماست، که با توجه به آن می‌توان گفت بانکداری الکترونیک ما اکنون یک بانکداری سنتی است و ما بعد از این باید به سمت بانکداری دیجیتال حرکت کنیم.

معاون فن‌آوری اطلاعات بانک ایران زمین تصریح کرد: در آینده شعب بانکها به شکل امروزی وجود نخواهند داشت و دلیل آن این است که مشتری‌ها هم در حال تغییر هستند و ابزارهایی که استفاده می‌کنند، دیجیتال بوده و این موضوعی است که تمام بخش‌های بانک از جمله شعب، بازاریابی، تبلیغات و روابط عمومی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.  

وی در ادامه اظهار کرد: در بانکداری دیجیتال ما دیگر با چشم بسته برای همه تبلیغ نمی کنیم، بلکه به صورت هوشمند مشتری به مشتری و با شناخت تبلیغ خواهیم کرد. در حوزه تبلیغات، بانک با شناخت مشتریان خود و با توجه به جنسیت، تحصیلات، شغل، درآمد، جایگاه اجتماعی و ... برای آنها بصورت اختصاصی تبلیغ می‌کند. بطور مثال شما زمانی که برای دریافت پول به ATM مراجعه می کنید با توجه به وضعیت شما بانک بسته‌ای از خدمات خود را برای شما که دانشجو، استاد، پزشک و کارمند هستید تهیه و بر روی صفحه نمایش موبایل، ATM و سایر ابزارهای دیجیتال ارائه می‌کند.  

اینالوئی ادامه داد: مشتری در بانکداری دیجیتال می‌تواند از پیش تعیین کند که زمانیکه قصد استفاده از خدمات بانکداری دیجیتال را دارد تنها بخش‌های مورد نیاز او فعال باشد، یعنی شما مقابل دستگاه‌های ATM بانک هستید این دستگاه‌ از قبل توسط خود شما و برای استفاده خودتان شخصی سازی شده است.

وی در خصوص یکپارچگی سیستم‌های دیجیتال در ارائه خدمات گفت: کانال ارتباط مشتری دیجیتال کانال خاص خودش است، شما می‌توانید کاری را در ATM شروع کنید، در اینترنت تمام و در موبایلتان پیگیری کنید. در حقیقت یکپارچگی این کانالهای ارتباطی به شما این امکان را می‌دهد که هر تغییری در یکی از کانال‌ها در همه کانال‌های ارتباطی اعمال شود.

معاون فن‌آوری اطلاعات بانک ایران زمیندر خصوص چگونگی ارتباط مراکز دانش بنیان و کارآفرین با یک بانک دیجیتال یادآور شد: ما در حال حاضر با استارتاپ‌ها و فین‌تک‌های زیادی روبرو هستیم. نحوه برخورد بانک دیجیتال با این شرکت‌ها و مراکز از طریق مفهوم «بانکداری باز» خواهد بود.

وی در ادامه افزود: در سیستم سنتی یا بانکداری الکترونیک بانک سرویسی را آماده می‌کرد و در اختیار مشتری قرار می‌داد و مشتری هم استفاده می‌کرد. اما مشتری محوری در بانکداری دیجیتال این فرایند را معکوس می‌کند.  امروزه این شرکت‌های دانش بنیان هستند که با ترکیب خدمات یک محصول متفاوت تولید می‌کنند و آن محصول در اختیار همه قرار می‌گیرد و این یک نکته کلیدی است که تا الان بانک در حال تولید محصول بود اما از این به بعد یک شرکت فین‌تک با شناخت نیاز مشتری یک محصول تولید می کند و با کمک بانک آن را در اختیار مشتری قرار می دهد.

اینالوئی درپایان گفت: بانک می‌تواند در حوزه های بانکداری باز، شعبه دیجیتال، روابط عمومی دیجیتال از پروژه‌های مختلف دانشجویی در سطح کارشناسی ارشد و دکترا که در این زمینه انجام می‌شود، حمایت کند و دانشجویان رشته‌های کارآفرینی، بازاریابی، علوم اجتماعی و فن آوری اطلاعات می‌توانند در این حوزه‌ها از حمایت بانک‌ها برخوردار شوند.

بانک ایران زمین در راستای فعالیت های توسعه ای خود در آینده نزدیک ضمن ارائه خدمات بانکداری دیجیتال تلاش خواهد کرد در حوزه های مختلف بانکداری دیجیتال محصولات جدیدی را به مشتریان خود عرضه کند. 

منبع خبر: خبرگزاری مهر
  ۷ دی ۱۳۹۵ ساعت ۹:۴۱:۱۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید: