كاهش بيش از پيش قيمت نفت با ادامه بحران اقتصادي جهان

كاهش بيش از پيش قيمت نفت با ادامه بحران اقتصادي جهان
رویترز طی گزارشی با اشاره به کاهش قیمت نفت اعلام کرد اگر رشد اقتصادی جهان کمتر شود باید منتظر کاهش بیش از پیش قیمت نفت بود.
نباید کاهش قیمت نفت طی روزهای اخیر را بی اهمیت تلقی کرد کاهش قیمت نفت طی روزهای اخیر تاثیر منفی زیادی بر رشد و رونق اقتصادی کشورهای صادر کننده نفت خواهد داشت . 
تحولات بازار جهانی نفت ارتباط نزدیکی به تحولات در مهم ترین کانون های اقتصادی دنیا دارد که این کانون ها در وضعیت اقتصادی خوبی قرار ندارند. این در حالی است که سازمان های مهم اقتصادی مثل بانک جهانی و صندوق بین المللی پول و فدرال رزرو آمریکا نسبت به چشم اندازهای اقتصادی دنیا درکوتاه مدت بدبین هستند. در اروپا بحران بدهی های دولتی تشدید شده است . در آمریکا هم از رشد اقتصادی خبری نیست.
طبعا مجموعه این عوامل قیمت نفت را هم کاهش می دهد. چون تقاضای نفت تابعی از فعالیت های اقتصادی در دنیاست و اگر حرکت چرخ فعالیت اقتصادی در دنیا کند شود طبیعتا به نفت کمتری هم احتیاج هست و از رونق بازار این کالا کاسته می شود.
در واقع سازمان اوپک به عنوان یک کارتل نقش برقراری تعادل بین عرضه و تقاضای نفت را بر عهده دارد و در برخی موارد هم به خوبی از انجام این کار برمی آید ولی در شرایط فعلی و با توجه به اختلاف نظرهای سیاسی شدید در درون اوپک به خصوص بین ایران و عربستان سعودی بعید به نظر می رسد که این کشورها  بتوانند بر سر پایین آوردن عرضه برای بالا بردن قیمت به توافق برسند.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال به مرز 100 دلار رسیده است که نسبت به اوج تحولات سیاسی در خاورمیانه عربی 20 دلار کمتر است.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.
منبع خبر: خبرگزاری فارس
  ۴ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۱۶:۲ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد