استخراج طلا بروش طلا شوئي

استخراج طلا بروش طلا شوئي
لاوک ها با جنس هاي مختلف عرضه مي شوند مثل لاوک هايي از جنس چوب، فلزات ورقه اي، پلاستيک، بعضي لاوک ها ...

- چگونگي عمل طلاشويي:

لاوک ها با جنس هاي مختلف عرضه مي شوند مثل لاوک هايي از جنس چوب، فلزات ورقه اي، پلاستيک، بعضي لاوک ها داراي شيارها و يا برآمدگي هاي مخصوصي اند که به صورت يک تله براي طلا عمل مي کنند. لاوک هاي چهارگوش و لاوک هايي از پلاستيک هاي قابل انعطاف نيز وجود دارد.

- براي انجام عمل طلاشويي موارد زير مورد نياز است:

يک لاوک ، ده گلوله ي سربي کوچک، چند ليتر ماسه ( ترجيحا به رنگ روشن و ريزدانه ) و آب، البته وجود يک نهر مطلوب تر است.يک محل مناسب با جريان ملايم و آرام آب را، جهت انجام عمليات انتخاب کرده سپس لاوک توسط ماسه پر مي شود. ده گلوله ي سربي را در بالا قرار داده طوري که لاوک کاملا در آب فرو رفته و ماسه ها از آب اشباع شوند.

- مرحله ي اول

در حالي که لاوک در زير آب قرار دارد آن را به شدت از پهلويي به پهلوي ديگر تکان داده طوري که مخلوط خاک موجود در آن محفوظ بماند. در همين حال بايد به چگونگي ناپديد شدن گلوله هاي سربي به طرف پايين و رفتن آنها در داخل ماسه ها توجه شود. شدت تکان دادن بايد به حدي باشد که همه ي ماسه ها حرکت کنند، نه اين که فقط قسمت هاي بالايي جابه جا شوند. در صورت انجام طلاشويي به نحو غير اصولي نه تنها خاک ها، بلکه ماسه هاي سفيد نيز به همراه جريان آب شسته و خارج مي شوند.

عمل تکان دادن را آنقدر ادامه داده تا توده ي ابري دودي شکل کاملا شسته شده و مواد موجود در لاوک ها کاملا تميز شوند. در هر تکان، گلوله هاي سربي که ديگر ناپديد شده اند، به خاطر جرم حجمي بالايشان حتي پايين تر از ماسه ها، در ته لاوک قرار مي گيرد.

- مرحله ي دوم

عمل تکان دادن را براي يک لحظه قطع کرده به طوري که مواد داخل لاوک به حالت سکون برسند، لاوک را تا اندازه اي سرازير کرده طوري که مواد داخل آن از کناره ها بيرون نريزد. بدين طريق چند قاشق از مواد سبک بالايي شسته مي شوند. مراحل 1و 2 را بايد آنقدر تکرار کرد تا يک قاشق از مواد در داخل لاوک باقي بمانند.

- مرحله ي سوم

در اين مرحله ذرات ريز و کوچک شسته شده و مواد متمرکز شده، به وسيله ي عمل تکان دادن، به گوشه اي از لاوک ها هدايت مي شوند، لاوک را از آب خارج کرده به طوري که نيم ليتر آب در داخل آن باقي بماند سپس لاوک را به سرعت از پهلو تکان داده ( با مختصري تغيير مکان ) تا مواد باقي مانده پخش و گسترده شوند. حال گلوله هاي سربي شمرده مي شوند، در اين حال تعداد آنها بايد به اندازه ي اوليه باشد.

- مرحله ي چهارم

دراين مرحله آب را دايره وار به حرکت درآورده در نتيجه در هنگامي که ماسه هاي باقي مانده شسته مي شوند، گلوله هاي سربي ساکن مي شوند. نهايتا گلوله هاي سربي از ماسه ها جدا مي شوند. گلوله ها را برداشته، در صورتي که تعداد آنها به اندازه ي يک يا بيشتر کم شده باشد، عمل طلاشويي به خوبي انجام نگرفته است.

منبع خبر: پایگاه ملی داده ها
  ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۹:۵۴:۵۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد