بانک جهانی عامل خسارت‌های مالی جهان

بانک جهانی عامل خسارت‌های مالی جهان
ورشکستگی بانکهای غربی، بدهی کلان کشورها و بحران اقتصادی اروپا نمونه‌ای از عملکرد نظارتی بانک جهانی و سایر مؤسسات اقتصادی بین‌المللی است که باعث از دست رفتن اعتماد به نظام بانکی جهان شده است.
وظیفه بانک جهانی چیست؟ مقررات بانک جهانی کجاست؟ بانک جهانی در خدمت کیست؟
بانک جهانی به کشورهای توسعه نیافته و یا در حال توسعه در راستای توسعه اقتصادی به چه میزان کمک کرده است؟
اینها سؤالاتی است که ذهن هر فرد مطلع به مسائل اقتصادی را به خود اختصاص می‌دهد. اما عملکرد این تشکیلات عظیم که کلمه بین‌المللی را با خود یدک می‌کشد به گونه‌ای است که به‌رغم حمایت‌های بی‌شماری که از کشورهای پیشرفته کرده نتوانسته موفقیتی داشته باشد. ورشکستگی بانکهای غربی، بدهی کلان کشورها و بحران اقتصادی اروپا نمونه‌ای از عملکرد نظارتی بانک جهانی و سایر مؤسسات اقتصادی بین‌المللی است. این عملکرد باعث از دست رفتن اعتماد به نظام بانکی در جهان است.
ادامه این روند بحران را در جهان افزایش خواهد داد. دو مسئله باعث این اوضاع نامناسب شده است. اول اینکه بانک جهانی و سایر مؤسسات اقتصادی بی‌طرفانه عمل نمی‌کنند و گرایش آنها به سمت غرب و نظام سرمایه‌داری است. دوم اینکه این مؤسسات همانند یک بنای بسیار زیبا و شیک بنا نهاده شده‌اند که از دور چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند اما متأسفانه این بنا از جنبه‌های مختلف روی شن بنا نهاده شده و با اندک لرزشی فرو می‌ریزد همچنانکه در حال حاضر این اتفاق افتاده است. به تبع آن اتفاقاتی مثل عدم بدهی بانکها، اختلاس‌های کلانی که در کشورهای مختلف حادث می‌شود از آثار شوم عملکرد اقتصادی این مؤسسات، ورشکستگی بخش عظیمی از سیستم بانکی غرب است.
 بنابراین آسیب‌شناسی و بررسی چالشهای اقتصادی موجود توسط اقتصاددانان کشور برای ارائه راه حل مناسب امری اجتناب‌ناپذیر است و باید با توجه به یافته‌های حاصل از بررسی مشکلات فعلی ناشی از عملکرد اقتصادی راهکارهای مناسبی اتخاذ شود تا تجربیات ناموفق اقتصاد جهانی در کشور تکرار نشود و همانگونه که رهبر فرزانه انقلاب در دیدار اخیر خود بیان کردند این موضوع و موارد مشابه بین نخبگان مطرح شود تا از این سرمایه عظیم نیز بهره کافی نصیب کشور شده و حاصل آن زمینه توسعه اقتصادی و رسیدن به اقتصاد اول منطقه فراهم شود.
محمدرضا شاقعی‌نیا کارشناس اقتصادی
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.
منبع خبر: خبرگزاری فارس
  ۱۱ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۵۱:۵۹ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد